Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LINUSPETER
Hej! Fläktremmarna gick av på min 240, så satte på en ny ( har då alltså för tillfället bara 1 , då det igentligen är 2).
Enligt folk jag talat med ska det inte påverka laddningen så mycket att man bara har en rem, men iallafall.

Jag tog en provtur på kanske 16 mil och efter 10 mil var batteriet tomt och bilen dog, den laddade då alltså inte så värst antar jag då.

Så jag böt själva laddrelät och laddningsregulatorn då jag tog bort den gamla och såg att kolen var närmare slut. Och jag mätte upp det till att han laddade 11,70 på tomgång.

Är detta värde okej för en gammal 240 ?

Mycket tacksam för svar!
(med reservation att jag gjort något fel med tråden)
LINUSPETER skrev:Är detta värde okej för en gammal 240 ?
Det är inte okej. Om det är "friska grejer" så ska det ligga på c:a 14V på tomgång, obelastad. Om det är gamla och "halvtaskiga" grejer kan man godkänna 13 - 13,5, men det är i minsta laget. Om lampan för laddningen lyser när du slår på tändningen och sedan slocknar när motorn startat så brukar det fungera. Lampan måste lysa med tändning på annars "går" generatorn inte igång.. Kolla spänningen på remmen du har kvar, den måste vara ordentligt spänd. Får inte gå att trycka ner mer än en cm om du trycker mellan generatorn och vattenpumpen.

Mvh
Lennart

Var på verkstaden i dag. Pt kopplade upp sig[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Ska du ha tre ggr så stort batteri blir d[…]

Finns ju gott om XC40 el under 300k även en C[…]

Dessa alltså. I mitt fall har de inte uppfyl[…]