Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jag har trimmat en -84 b23 motor lite lätt och bytte då stiften samtidigt som den även renoverades. blev championstift
har idag fått den att gå helt ok. men sätter jag i andra stift som motsvarar samma, av märket ngk bp6es (typ) beter den sig annorlunda :O
Den verkar gå bäst med Bosch stift också..

har även kört NGK "bp6es" i en original b23e motor och fick den aldrig att gå riktigt bra på en cylinder. proppade då i ett bosch stift av samma motsvarighet som NGK stiften som satt i tidigare i just den cylindern som "surade" och då gick den helt plötsligt bra igen. har provat fram och tillbaka med olika stift nya som begagnade.

Är det verkligen så viktigt att stiften är precis rätt? Även om tex Skruvat.se säger att det skall vara lika bra vilket av deras stift man tar? man får ju lite olika förslag när man knappar in regnummret.

Hade lite problem med en polares b23e motor nyligen också som inte gillade stiften. därför börjar jag fundera om det verkligen är rätt i mina bilar eller om man ska byta i alla 3 nu... :)
"Förr i tiden" fanns det betydligt fler tändstift att välja på i samma fabrikat (både på gott och ont) det var lättare att hitta "ett snäpp" varmare eller kallare tändstift av samma fabrikat. Utvecklingen har ju gått framåt och dagens tändstift "täcker" 2 - 3 kanske 4 st av "dom gamla" samtidigt som motorerna blir mer effektiva och högpresterande (och känsliga). Om bifabrikanten rekommenderar ett stift till en motor så ska det ju fungera i just den motorn i dom allra flesta "körcykler" och klimat. Det säger sig själv att det inte är lätt så ett tändstift är alltid en "kompromiss" det är dock sällan man numera man behöver "blåsa ut" motorerna som var ganska vanligt förr. T.ex Amazon Sport när den gått några mil i stadskörning eller ett klassiskt exempel, Polisens Porsche 911 som köptes in i slutet av -60 talet eller början av -70 talet. Värmetalet skiljer också lite mellan olika fabrikat till samma motor, om t.ex ett fabrikat har ett tändstift till min Volvo (B234F) så täcker t.ex det fabrikatets värmetal (på en skala 0 - 10) som rekommenderas till denna motor typ 2 - 6, ett annat 4 - 8. Båda funkar då i min motor under "normal körning" då 5 skulle vara "optimalt, men skulle man hitta ett som "ligger på" 3 - 7 så fungerar det ju bättre. Så kör man "ren standard" brukat det inte vara några problem men om man då trimmar aldrig så lite (planar toppen) så ändrar man ju förutsättningarna och "puttar" gränsen ett eller kanske två steg upp på "skalan. På min PV satt det t.ex Champions L87Y från början. Där borrade jag motorn till 2l bytte kamaxel och planade toppen 5mm. Jag provade först med "original B20" UL82Y men det fungerade inte heller (dom blev vita och motorn missade). sedan monterade jag L78 (fortfarande Champion), dom rekommenderades till luftkylda VW 15 och 1600 motorerna med insprutning och då fungerade det nästan bra. Fick "tag i" 40 mm Weber DCOE från en Alfa Romeo 2000 GTV (hade från en 1800 Gulietta innan) och sedan gick den "som en dröm".
Hoppas ni förstår vad jag menar, det "hänger ihop" både tändstift, tändning och förgasare. Ändrar man förutsättningarna i en ände så får det "följas upp" i den andra änden också.
Lambda styrd insprutning är mer "förlåtande" då den "känner av" hur motorn fungerar och ändrar bränsle och tändning efter det. Inom vissa gränser givetvis.

Mvh
Lennart

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]