Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grynvald
Min 480 turbo är lite kinkig vid starter.

När den stått parkerad över natten: 5-7 sekunder på startmotorn innan den startar.

Parkerad mycket kort stund: 5-7 sek på startmotorn.

Parkerad 30 - 90 minuter. Startar Direkt jag vrider på nyckeln!

Egentligen inget problem eftersom den alltid startar. Men varför beter den sig olika? Hur kan jag greja det?

Om man parkerar en kort stund och ska iväg så blir den lite orolig på tomgång. Den liksom dör lite med jämna mellanrum. Varven dyker så den nästan får motorstopp för att återgå till det normala i några sekunder, osv osv. Lite samma fenomen har jag om jag kör och släpper gasen och trampar ur. Då går varven snabbt ner så att den nästan stannar.

Mycket, mycket tacksam för lite hjälp.

Ps. Bytt tempgivare till ecu utan någon förändring. Kopplar jag ur den går den ännu sämre.
Användarvisningsbild
av vetten
Testa att göra rent tomgångsmotorn.
Det där att den startar olika varm som kall kan ju bero på att den tappar bränsletrycket när den står länge, hör du soppapumpen när du slår på tändningen? När du ska starta den kall testa att vrida på tändningen och vänta 10-15sek innan du drar igång startmotorn då borde den ha hunnit att bygga upp soppatryck och starta som vanligt.
av grynvald
Tack, ska testa att göra ren tomgångsmotorn :) Men har för mig de brukar rusa om den är skitig? Min dippar ju...`?

Soppapumpen är helt ny, betedde sig exakt lika med den gamla.
Men att den tappar trycket borde bara påverka när den stått länge väl?

Jag kan köra en bit, sträckan / tiden påverkar ej, inte heller om den blivit varm eller fortfarande är kall, och så stänger jag av den och startar den åter: 5-7sek på startmotorn innan den går igång.
Låter jag den stå i ca en halvtimme så går den igång bara jag rör nyckeln, typ.

Soppapumpen surrar ej när jag slår på tändningen. Om jag förstått rätt så ska den inte göra det på turbo av 1990 års modell.
av DannePe
Dippar tomgången så att den nästan stannar kan det vara gasspjällskontakten som måste justeras med en grundinställning av gasspjället, HAYNES förklarar arbetet för dig.

Startproblemen skulle kunna vara bränsletrycksregulatorn alt luftmassemätaren.
Mät spänningen ut från relät till bränslepumpen för då kan man ju konstatera om det är ett fel i styrenheten.
av grynvald
Ok! Jag ska försöka hitta en bränsletrycksregulator. Måste den vara från en exakt likadan bil?

Det sitter en typ av platt "ventil" på bränsleledningen i motorrummet, kan den den ställa till något? Backventil kanske? Den är rund, ca 1cm tjock och ungefär som en femkrona i diameter. Påminner om en sån som sitter på slangen till gasolgrill, typ..

Mäta från relät? Vad exakt ska jag se - och när?

Tack för hjälpen :)
av DannePe
grynvald skrev:Ok! Jag ska försöka hitta en bränsletrycksregulator. Måste den vara från en exakt likadan bil?

Det sitter en typ av platt "ventil" på bränsleledningen i motorrummet, kan den den ställa till något? Backventil kanske? Den är rund, ca 1cm tjock och ungefär som en femkrona i diameter. Påminner om en sån som sitter på slangen till gasolgrill, typ..

Mäta från relät? Vad exakt ska jag se - och när?

Tack för hjälpen :)
Lite sent svar men....

Den "platta ventilen" är en puls utjämnare/bränsle dämpare så man slipper ett missljud typ "tock tock tock" från bränslepumpen.
Visst den skulle kunna vara trasig men har nog aldrig hört talas om det.

Relät skulle du kunna kolla att den får spänning vid start, får den det kolla då utgången från relät att du har matning till bränslepumpen dvs 12V ut.
Tidiga 480isar sitter det två relän bakom handskfacket, ett till förvärmning Lambdasond och det andra relät till bränslepumpen.

HAYNES har en bra felsökningsguide just för detta.
Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]

Ingen med någon idé?

Jag byter inte bil i onödan, kan man sä[…]