Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jensas850
Tjenare

Har en 240 GLE från 1990jag tänkte slänga i en FK motor i
Hur gör man med bränslepumparna?
På 940 sitter det ju bara en pump, spelar det nån roll sen?
Är det samma bränsletank eller sköter boxarna det?
av Rådlös
Pumpar är väl ett mindre problem. Det är värre med hur du skall få plats med motorn och vad Bilprovningen kommer att säga.
av Rådlös
Lokutus67: Jag citerar direkt ur den länken du gav:

"Vad behöver man göra?

Jag monterade isär motorn och bytte alla lager och renoverade motorn, men detta är inte ett måste om motorn är i bra skick.

Först och främst måste man ta bort den fördelare som sitter på toppen, detta får inte plats i 240:ns motorrum. Detta är dock egentligen inte godkänt av besiktningen, men jag tror inte de märker något, så bra koll har de inte. För att få denna fördelare att funka måste man skaffa en mellanaxel från en 240 eller en 740 som har urfrästa kuggar för blockmonterad fördelare. Detta har oftast inte FK/FT motorerna. Bara att byta."

Att någon lyckades komma igenom besiktningen en gång betyder ju inte med automatik att alla slipper igenom varje gång.
av locutus67
@ rådlös Det vet jag mycket väl har själv besiktat med blockfördelare och det gick mkt bra.... men vad är det som ej får plats? Vill man köra med toppfördelare så kapar man ur en bit i torpedväggen och svetsar i en kupad plåt inga stora saker.... :D

P.S tycker du va lite väl definitiv i ditt svar D.S :-)-)
av Rådlös
Om du tar motorn från en 940 så sitter ju fördelaren på kamaxeln. Det är bara 200-serien och möjligen tidiga 700 (?) som har fördelaren i blocket.

Ok så du menar att du vid ett par tillfä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]

Yttre dörrlister lossnat

Det är förstås inte clipsen som ko[…]

Ja, fast förbrukningen av AdBlue verkar ö[…]