Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo24588gl
Hej

Jag behöver er hjälp. Jag har en Volvo 245 gl från -88 automat. Jag har problem med Volvon när det är blött ute. Bilen hostar, rycker, det låter som överslag under huven. Har bytt luftmassemätaren, fördelarlock + kablar och stift, hallgivaren, bränslepumpar i tank och under golvet, även säkringshållarn vid batteriet åt pumpen.

Jag har lämnat in bilen på två verkstäder, men ingen verkar förstå vad problemet är. Kan ni ge några tips?
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av lennarte
Eftersom du ha bytt lock och kablar ska du kanske kolla att kablarna är ordentligt i tryckta i locket. Några droppar olja i locket innan du trycker i kablarna skadar inte heller. Och tvätta rent tändspolen ordentligt. Ofta bortglömt.

Mvh
Lennart
Du hade väl inte bytt rotorn? Prova att byta den också, då har du ju i princip bytt allt på tändningssidan
och det låter lite som felet ligger där när bilen krånglar när det är fuktigt ute...
Mvh/Håkan
Användarvisningsbild
av Frrla
Är du säker på att det inte är din generator som laddar sämre pga fukt då?

Min generator jag hade för något år sedan gillade inte heller fukt. hade voltmätare och den började svikta lite när det regnade. körde man i vattenpölar (utan bukplasten) slutade den ladda helt tills den torkat upp eller man blåste ur den så gott man kunde med tryckluften.

anslutningar på startmotorn eller jord till/från generatorn är oskså viktigt att de är friska och har bra kontakt.
Även jordning till motorn på ventilkåpan samt från batteriet mm.
Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]

Ingen med någon idé?

Jag byter inte bil i onödan, kan man sä[…]