Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla glada. Bilen är en Volvo 245 Gl Classic 1992a med B230FX motor

Skulle vrida igång bilen igår och batteriet var stendött vilket inte har hänt sen jag skaffade bilen för 3 år sedan.
Drog fram laddaren och boostade igång bilen som startade direkt (som vanligt) sen fick den stå i 15-20 minuter för att bli varm och ladda upp sig.
Kopplade sedan in en stereo som är samma som jag kört med innan.
Redo och klar skulle jag åka iväg och startar stereon och musiken börjar hacka så jag vrider bara ner volymen och tänker det är väl hack i skivan.
Tycker att det lyser lite dåligt om lysena när jag åker iväg men tänker det laddar väl upp sig så blir det nog bra tillslut.
Efter 400-500m börjar torkarna att gå långsamt och instrumentbelysningen lysa svagare och jag bestämmer mig för att vända och åka hem igen.
På vägen tillbaka så börjar bilen att gå sämre och sämre och det är knappt att jag tar mig hem.
Väl hemma låter jag den stå på tomgång och kollar med multimetern och ser att det pendlar runt 11.50 till 12v på tomgång och rasar ner till 3-4 såfort man gasar lite.

Idag for jag in till stan och köpte ett nytt batteri och kopplade in och då startar inte bilen. Drar fram varmluftpistolen och värmer upp startmotorn och snart så är bilen igång utan problem.
Kopplar in multimetern igen och den står på 12.50 på tomgång (utan lysen/fläkt). Gasar på litegrann och den sjunker ner till 11v ungefär.
Sen ser jag hur voltantalet börjar att stiga sakta från 12.50 så ökar den 0.1 per 3 sekunder ungefär.
Efter 5-10 minuter så är voltantalet uppe på 14.20 ungefär och när jag gasar på då så sjunker den inte längre utan ökar med någon tiondel.
Bestämmer mig för att provköra bilen och drar igång fläkten på 1an och lyset och kör 2-3 mil och sedan hem igen. ( Går som en klocka)
Stänger då av lyset och fläkten och kopplar in multimetern och den visar 12.30 och likadant nu att den stiger sakta uppåt.

När man slår på bara tändningen så lyser laddningslampan men den lyser inte annars när bilen är igång.

VAD ÄR PROBLEMET???????
Prova med en ny laddningsregulator/kolhållare. Kostar ungefär 100 kr. Din laddningslampa fungerar som den skall. Men det betyder inte att generatorn ger rätt laddspänning ut. Den skall vara minst 13,8 volt, mätt på batteripolerna när generatorn laddar.
Kan även vara drivremmen till generatorn som slirar. Kontrollera röda anslutningarna vid startmotorn för dit kommer ju + från generatorn och sedan går ju en kabel vidare till batteriet från startmotorn. Kontrollera även jordningen mellan motor och batteri.

Mvh GK
Om kolen är slitna så brukar den kunna ladda ganska ok på tomgång men när du gasar och generatorn snurrar snabbare så kan kontakten bli sämre iom. att fjädrarna som ska trycka ner kolen inte orkar hålla mot tillräckligt vilket medför att laddningen sjunker, kolen får inte tillräcklig kontakt, ofta är det ett av kolen som är sämre (kortare) då dom sällan slits exakt lika mycket. Du kan ju montera ur laddningsregulatorn och kolla eller köp en ny på biltema, inte speciellt dyr och ganska enkel att byta, var försiktig så att du inte råkar bryta av ett av kolen vid monteringen utan lirka i den försiktigt.

Ok så du menar att du vid ett par tillfä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]

Yttre dörrlister lossnat

Det är förstås inte clipsen som ko[…]

Ja, fast förbrukningen av AdBlue verkar ö[…]