- sön 07 dec 2014, 08:53
#925466
På B234F motorn drivs oljepumpen direkt av kamremmen. På B230 motorn drivs oljepumpen av fördelaren. D.v.s kamremmen driver ett kugghjul (på samma ställe det oljepumpen sitter på B234 motorn) som via en "vinkelv'äxel" diver fördelaren, som i sin tur driver oljepumpen. Om man tittar Volvo Pentas sprängskiss på AQ271 (B234 motorn) så har den motorn oljepumpen på samma ställe som B230 motorn men fördelaren bak som på 740. Troligtvis kan man i så fall "flytta över" oljepump, fördelare, axlar och kugghjul från B230 motorn till B234 motorn. Båda motorerna måste nog ha LH2,4 bränsle och tändsystem om det ska fungera. Detta är bara "teoretiska teorier", har inte gjort något sådant. Någon annan kanske vet mer om detta.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V