Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DLaki
Hej, funderar på en sak, får en b234gt plats i en 240 och isåfall vad är det som måste bytas/fixas
    av Rådlös
    Fördelaren först och främst. Den får inte plats i en 240.
    Det finns säkert fler detaljer, men du kan börja med att fundera på hur du skall lösa det.
    Användarvisningsbild
    av Frrla
    Hur rädd om bilen är man och hur mycket vill man skruva och vad har man för grejer?

Annars vore det kanske kul att försöka ställa motorn längre fram. Alternativt riva inredning och middag infästningar och bocka lite plåt mm så det passar iaf? I vilket fall är det nog lättast att trockla om fördelaren.... ;)
    Användarvisningsbild
    av lennarte
    På B234F motorn drivs oljepumpen direkt av kamremmen. På B230 motorn drivs oljepumpen av fördelaren. D.v.s kamremmen driver ett kugghjul (på samma ställe det oljepumpen sitter på B234 motorn) som via en "vinkelv'äxel" diver fördelaren, som i sin tur driver oljepumpen. Om man tittar Volvo Pentas sprängskiss på AQ271 (B234 motorn) så har den motorn oljepumpen på samma ställe som B230 motorn men fördelaren bak som på 740. Troligtvis kan man i så fall "flytta över" oljepump, fördelare, axlar och kugghjul från B230 motorn till B234 motorn. Båda motorerna måste nog ha LH2,4 bränsle och tändsystem om det ska fungera. Detta är bara "teoretiska teorier", har inte gjort något sådant. Någon annan kanske vet mer om detta.

Mvh
    Lennart
    Användarvisningsbild
    av lennarte
    Efter att ha kollat på diverse sidor tror jag att det blir problem. Fördelaren sitter på B230 (240) fram på vänster sida. Hittade en bild till,
    http://www.rallyrace.net/jvab/spgm/gal/ ... ated06.JPG
    Där ser man fördelaren, men sitter där en axel där på B234 motorn i "bilutförande? Marinmotorn har ju varken balansaxlar eller oljepumpen "framtill så där sitter det säkert en axel, men jag får "forska" vidare en annan dag. Eller hoppas på någon som vet skriver något.

Mvh
    Lennart

Ingen tanke på elbil? Då det änd[…]

Vad har denna för funktion?

Tyvärr pekar jag på den "böjd[…]

Har för mig det blev liknande varning på[…]

Vilken motor har du? Hur ligger batterispänn[…]