Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skalman65
Har tänkt att byta bränsle backventilen, då bilen aldrig startar på första försöket.

Men var köper man den är det bara Volvo som gäller,

tittat på Mekonomen men hittade inget där.
av valln
Det är väl insprutning?

Har du testat att spreja startgas/vatten runt insprutarna så du inte har det klassiska felet med läckage kring o-ringarna? Jag gjorde det felet för tjugo år sedan...
av Amarace
Finns ingen backventil, bara en tryckackumulator (sitter bredvid huvudpumpen), iomed att det är just elektrisk pump ska den starta bra, dutta till på nyckeln i startläge så pumpen arbetar upp tryck, brukar alltid fungera. Sen beror de på om det är kall el varm den ärvtrögstartad? Kall så spelar kallstartventilen in, varm brukar vara styrtrycksventilen. Finns ju såklart mer, men detta är vanligast.
Användarvisningsbild
av skalman65
Köpte hem en burk startgas, och prövade detta under em.
Det blev ingen reaktion på motorn när jag sprutade på munstyckena eller slangarna.
Så då bör det vara tätt där. :D
Amarace skrev:Finns ingen backventil, bara en tryckackumulator
Motorn är inte svårstartad, men startar aldrig (nästan) på första försöket kall, men det räcker gott att dra runt motorn 1-2 sec innan man gör nästa försök.
då den startar direkt. (med ojämn och dålig tomgång medan den är kall).
Därutav trodde jag på backventilen (som inte finns, förklarar varför jag inte hittade några nya att köpa :lol: )
vilket gjorde att trycket försvann...., kan tryckackumulator orsaka dessa problem jag beskrev ovan?

Amarace skrev:Kall så spelar kallstartventilen in
Tror ni att det kan vara värt ett försök att byta den.

Tillsatsluftsliden är bytt sedan något år sedan

Kan tillägga att varm startar den utan problem bara vrida på nyckel så är den igång, ja så som det skall vara
Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]

Ingen med någon idé?