Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FrostyWindblown
Bil Volvo 360 -86

På vägen hem igår så hördes ett ljud och sen började det ryka blårök från vänster framdäck. Det visade sig att fjädernskålen hade rostat upp och låg nu och tryckte mot däcket.
Blev tvungen att ställa bilen vid vägen, för att senare hämta släp och frakta hem den. Nu blir det tillbaka in i garaget. Två dagar hann jag njuta av den. Det lilla positiva av det hela är att dämparna och fjädrarna ser ut att vara nästan nya.

Frågan är, var hittar jag ett nytt fjädersäte? Och hur besvärligt är det att byta?
Någon som har gjort det tidigare?
Användarvisningsbild
av lennarte
FrostyWindblown skrev:Frågan är, var hittar jag ett nytt fjädersäte? Och hur besvärligt är det att byta?Någon som har gjort det tidigare?
Jag har gjort det, och det är inga större problem, finns som rep. plåt. Men det kräver att du har en ordentlig fjäderspännare, en migsvets och kunnande att hantera båda. Du måste "ta isär" fjäderbenet (lättast om det är demonterat från bilen) och slipa bort resterna av den gamla skålen, svetsa i den nya, (monteras precis i samma läge som den gamla). Ha du inte monterat ur stötdämparen (rekommenderas) får du svetsa väldigt försiktigt. Montera ihop fjäderbenet igen och sätta tillbaka det. Känner du att du är osäker på något, köp ett begagnat fjäderben med fjäder. Det är ganska lätt att byta. I båda fallen behöver man skruva loss bromsoket och hänga åt sidan och plocka bort bromsskiva (med hjullager) för att smidigt kunna hantera det. Vissa kan man byta skålen på plats, men det är bökigt och fjädern ska bort i vart fall.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Det ska ju inte vara några problem. Försök inte ta loss fjädern då. En bra verkstad har "riktiga" grejer att spänna lhop fjädern med.

Mvh
Lennart
Jättebra med alla tips.
Gav mig på att försöka lossa fjäderbenet idag
Men får inte av ett stag (se bild..darn jag hittar inte hur man lägger till bild) får inte av muttern då bulten som går in i staget bara den bara snurrar med.
Hur gör man då? Finns det något trix?
Jag har spolat på 5-56 och låtit det dra. Men gör ingen skillnad.
Försöker låsa fast den med en polygrip på baksidan men får inte bra nog grepp.

Vad göra?
tips mottages tacksamt
Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]

Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]