Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tegolos
Hej!

Jag köpte min 244 -88 för 5 månader sen o den har gått uutmärkt! Fram tills nu...

Det är såhär att helt plötsligt så vägrade kärran att gå igång. Startmotor och alltihop gick bra o gnista finns.
Sen 2 timmar senare prövade jag igen o då hoppade han igång o gick lika fint som förut.

På de viset har de varit nu ett tag o de jag misstänker är att bränslepumpen har gjort sitt, då jag kollade reläet o de såg bra ut.
Även säkringarna är hela o fina.
Idag när jag körde så började han att rycka fram på låga varv o sen startade han inte.
Kan det vara så att pumpen inte orkar skjuta fram soppa till maskin, eller kan det vara något elfel på pumpen? Vad jag förstår så är den eldriven.
Eller är jag helt ute och cyklar när ja tror de är bränslepumpen?

Tacksam för svar!!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Eftersom det finns gnista så får man förmoda att det är bränsletillförseln som fallerar. Jag rekommenderar att du provar att byta bränslepumpsreläet eller öppnar det och löder om alla lödpunkter då det är ett känt problem med sprickor i lödningarna som kanske inte syns så tydligt. När du vrider nyckeln till tändläge, alltså inte startläge, kan du då höra tankpumpen surra ett litet tag? Har du kollat säkring 4 samt 6. Har du en tidig -88 med LH Jetronic 2.2 eller en sen med LHJ 2.4?

Mvh GK
av Tegolos
Ja det är en tidig 88a. Lyssnade vid tanklocket idag och hörde inget när jag vred, ska det vara ett högt surrande?
Jag var så snabb som möjligt då jag läste i haynes att det surrar i några sekunder bara.
Men idag startade den som vanligt igen! (Dock vågar jag inte riskera att fastna på ica parkeringen igen)
Säkring 4 och 6 ser bra ut.
Vad jag förstår så är det en pump i tanken o en under bilen vid bakre passagerar sätet. Ska jag börja med att köpa nytt relä bara o se om det löser sig? Den har ju trots allt rullat över 31000 nu.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
När du har dina problem har du då runt kvarts tank eller mindre? Lyssnar man noga så hör man tankpumpen även från förarplatsen men be någon att lyssna vid tanklocket medan du vrider på tändningen.

Mvh GK
av Tegolos
Ok, det är inget jag har tänkt på men det kan mycket väl vara så att problemen kommer när jag har under en kvarts tank!
Nu har jag lyssnat o lyssnat men varken jag eller min vän har hört något där bakifrån.

Är det då förpumpen som skall bytas? Tack för din hjälp!

Mvh David
Användarvisningsbild
av Vojje
Tegolos skrev: Nu har jag lyssnat o lyssnat men varken jag eller min vän har hört något där bakifrån.
men ändå startade bilen, eller?
av Tegolos
Vojje skrev:
Tegolos skrev: Nu har jag lyssnat o lyssnat men varken jag eller min vän har hört något där bakifrån.
men ändå startade bilen, eller?

Svar ja, idag vill den starta!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag tror att du bör byta tankpumpen.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det är en tidig -88 med LHJ 2.2

Mvh GK

El är bästa jag haft iaf. Hoppas dom g&o[…]

Vibration på höger sida