Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av metalmannen
Tyckte att folk körde om mig väldigt mycket. Så med hjälp av sambon som körde efter mig och med gps så visar det sig att om jag ska köra i 70 så måste jag ha mätarnålen på ungefär 80 i min bil :/ någon som varit med om detta och som vet vad man kan göra åt det? Det är elektronisk hastighetsmätare skall jag tillägga.
Modell, modellår tack. Har du bytt hastighetsmätare t.ex. köpt på skroten? Har du en volvo 240?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av lennarte
På min 745-a med original däck och ursprunglig mätare visar den c:a 86 - 88 km/tim vid 80 km/tim på GPS-en. Det är nog en ganska normal felvisning, det är nog mest däcken det beror på. Samma dimension i olika fabrikat är inte alltid 100% lika i höjd, sedan är vinterdäck oftast högre än sommardäck (visar ännu mer fel). Håller man sig bara till original dimensionen ska det inte göra så stor skillnad. Skillnaden mellan (740 däck) 185/65-15 och 195/65-15 är c:a 2% vilket ju är c:a 2km/tim vid 80 km/tim

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Allinug
Det är ganska vanligt med glädjemätare. I Vägverkets förskrifter (33 kap. Hastighetsmätare: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307.htm) står bl a att:

5 § Hastighetsmätare installerad i bil av årsmodell 1981 eller senare får inte visa hastighet som är mindre än den verkliga. Visad hastighet (v1) och verklig hastighet (v2) skall vid hastigheter mellan 40 km/h och 140 km/h uppfylla kravet.
v1-v2 <= v2/20 + 10

6 § Hastighetsmätare installerad i bil av årsmodell 1980 eller tidigare får ha en felvisning på maximalt 10 % av verklig hastighet.
Det är en 240 från 89 och det är orginal saker när det gäller däck och fälgar. Jag har också hört att det kan visa lite fel men 10 km/h känns lite väl mycket :/ alla i trafiken tror man är världens snigel ju :/
Användarvisningsbild
av lennarte
Blev nyfiken och tittade på deras hemsida. Det är alltså så att den får visa 115 km/tim vid verklig fart av 100 km/tim, men inte visa 99km/tim??? Låter lite mycket tycker jag. Sedan stod det så här,

7 § Hastighetsmätare som ingår i icke föreskriven färd-skrivare, får ha en felvisning som ligger i intervallet - 5 km/h, + 8 km/h oavsett fordonets skick eller belastningsförhållande.

Vad menas med icke föreskriven färdskrivare? Om det är vägmätaren som menas, Är då 5 § för typ lastbilar och 7 § för typ personbilar?
Överskriften lyder så här,

Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar;

Så det gäller (vad jag kan se) både lastbilar, bussar och personbilar, eller??

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av joel80
Vår Hyundai visar nästan 10% fel.. alltså mer ju fortare man kör. så i 130km/h på mätaren är fu inte uppe i 120km/h enligt gps. I 60km/h på mätaren är man knappt uppe i 55km/h.

På min V70 är det ca 5-6km/h för lite med vinterdäcken och 3-4km/h med sommardäcken. (16" vs 17")

Intressant att det på Hyundaien är en procentuell skillnad och på Volvon är konstant med de km/h jag sagt oavsett fart. :)

På min tidigare V50 MY06 var det procentuellt och ca 10% fel.
Användarvisningsbild
av Allinug
lennarte skrev:Blev nyfiken och tittade på deras hemsida. Det är alltså så att den får visa 115 km/tim vid verklig fart av 100 km/tim, men inte visa 99km/tim??? Låter lite mycket tycker jag.
Mätaren får absolut inte visa för litet, så jag antar att biltillverkare har försökt hålla sig på rätt sida om lagen genom att ha goda marginaler nedåt till den verkliga hastigheten... Om man spekulerar så var väl hastighetsmätaren mekanisk till en början och vid tillverkningen får man ju alltid variationer, som ju märks vid provkörning. Nu är väl de flesta hastighetsmätare elektroniska och de borde väl kunna mäta mer exakt.

När började man med elektronisk hastighetsmätare på våra gamla Volvo-bilar? Jag har för mig att jag har elektronisk hastighetsmätare på min 240 från 1993.
lennarte skrev: Vad menas med icke föreskriven färdskrivare? Om det är vägmätaren som menas, Är då 5 § för typ lastbilar och 7 § för typ personbilar?
"Icke föreskriven färd-skrivare" kan kanske vara färddator eller liknande? Alltså någon färdskrivare som inte krävs av lagen. På många bilar som används för näringsverksamhet är ju färdskrivare tvingande, t ex taxi-bilar, lastbilar ...
lennarte skrev: Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar;

Så det gäller (vad jag kan se) både lastbilar, bussar och personbilar, eller??
I förordningen står det att de ska använda sig av de definitioner som finns i bl a "Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner". Där definieras "bil" som
"Ett motorfordon som är försett med tre eller flera hjul eller medar eller med band och som inte är att anse som en motorcykel eller en moped. Bilar delas in i personbilar, lastbilar och bussar."

Så det gäller både lastbilar, bussar och personbilar.
Användarvisningsbild
av joel80
på nyare moderna bilar får man så gott som exakta siffror så när som på nån km/h om man utrustar bilen med så stora däck/fälgar som bilen får ha. Brainy här på forumet som har ordentliga fälgar på sin V70 har väldigt liten diff mellan hastighetsmätaren och GPS.
Användarvisningsbild
av Allinug
Fast inte ens moderna bilar får visa lägre hastighet enligt EU-direktiv 75/443/EEC(http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/ ... eec_en.htm), så biltillverkarna måste väl ändå ha marginal nedåt för att bilägaren ska kunna byta till större hjul osv under bilens livstid? Och ska man ha marginaler så kan mätningen inte bli exakt.

"Den angivna hastigheten får aldrig vara lägre än den verkliga hastigheten. Följande förhållande skall gälla
mellan den hastighet som anges på hastighetsmätaren (V ,) och den verkliga hastigheten (V2) vid de hastigheter
som anges för provet i 4.3.5 ovan
V , och mellan dessa hastigheter: 0 <= v1-v2 <= v2/10 + 4 km/h"

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.