lennarte skrev:Blev nyfiken och tittade på deras hemsida. Det är alltså så att den får visa 115 km/tim vid verklig fart av 100 km/tim, men inte visa 99km/tim??? Låter lite mycket tycker jag.
Mätaren får absolut inte visa för litet, så jag antar att biltillverkare har försökt hålla sig på rätt sida om lagen genom att ha goda marginaler nedåt till den verkliga hastigheten... Om man spekulerar så var väl hastighetsmätaren mekanisk till en början och vid tillverkningen får man ju alltid variationer, som ju märks vid provkörning. Nu är väl de flesta hastighetsmätare elektroniska och de borde väl kunna mäta mer exakt.
När började man med elektronisk hastighetsmätare på våra gamla Volvo-bilar? Jag har för mig att jag har elektronisk hastighetsmätare på min 240 från 1993.
lennarte skrev:
Vad menas med icke föreskriven färdskrivare? Om det är vägmätaren som menas, Är då 5 § för typ lastbilar och 7 § för typ personbilar?
"Icke föreskriven färd-skrivare" kan kanske vara färddator eller liknande? Alltså någon färdskrivare som inte krävs av lagen. På många bilar som används för näringsverksamhet är ju färdskrivare tvingande, t ex taxi-bilar, lastbilar ...
lennarte skrev:
Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar;
Så det gäller (vad jag kan se) både lastbilar, bussar och personbilar, eller??
I förordningen står det att de ska använda sig av de definitioner som finns i bl a "Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner". Där definieras "bil" som
"Ett motorfordon som är försett med tre eller flera hjul eller medar eller med band och som inte är att anse som en motorcykel eller en moped. Bilar delas in i personbilar, lastbilar och bussar."
Så det gäller både lastbilar, bussar och personbilar.