Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Hej!

Jag har problem med att motorn går lite lagom ojämnt, B21A MY80 8) När motorn är varm är tomgången på 1100 rpm men kallare hamnar den på ca 900. Om jag torrgasar och släpper så faller den förbi vanlig tomgång till 600 rpm och vandrar lite mellan 600-800 innan den stabiliserar sig. Fast då är tomgången inte heller stabil utan den brukar vandra +/- 100 rpm. Det märks också när man kör på t.ex 2:an/3:an i konstant hastighet, då rycker hela bilen lite smått (nog ryckigt för att det ska vara irriterande).

Jag har försökt googla mig till kunskap och någon med liknande problem rekommenderades brytarspetsarnas avstånd. Kan det vara samma sak för mig? Eller något annat?
av Rådlös
Ja, det kan det. Det kan bero på en sliten fördelare. Öppna fördelarlocket och känn på fördelaraxeln. Försök vicka den fram och tillbaka. Det skall inte vara något spel alls.
Om du har glapp och spel där så förstår du också varför det kan bli olika avstånd och misständning på brytarspetsarna.

I ditt läge skulle jag satsa på ett brytarlöst system. Det enklaste torde vara att ta ett från en lite nyare Volvo med brytarlöst. Annars finns det att köpa helt nya och elektroniska brytarlösa. 123 Ignition är ett att välja på.

Sedan kan det naturligtvis vara andra fel, men detta är mitt tips.
av Schmoyoho
Rådlös skrev:Ja, det kan det. Det kan bero på en sliten fördelare. Öppna fördelarlocket och känn på fördelaraxeln. Försök vicka den fram och tillbaka. Det skall inte vara något spel alls.
Om du har glapp och spel där så förstår du också varför det kan bli olika avstånd och misständning på brytarspetsarna.

I ditt läge skulle jag satsa på ett brytarlöst system. Det enklaste torde vara att ta ett från en lite nyare Volvo med brytarlöst. Annars finns det att köpa helt nya och elektroniska brytarlösa. 123 Ignition är ett att välja på.

Sedan kan det naturligtvis vara andra fel, men detta är mitt tips.
Har inte hunnit kolla, men angående brytarlöst, hur stor kostnad/insats är det? 123 ignition vet jag kostar 3000 kr-ish och det är jag tveksam om det lönar sig eftersom det är mer en vid-behov-bil än bruks-/pendlarbil eller så. Jag kollade på bildelsbasen och 500-1000 kr kostade "nya" fördelare men då var det lite extra sladdar, som jag antar ska kopplas någonstans => fler delar att köpa. Så vad kan det tänkas kosta sammanlagt? Svårare/lättare samt dyrare/billigare än 123 ignition?

Fördelaren+bilderna i fråga: http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ ... -26904400/
av Rådlös
Priser har jag inga större begrepp om. I alla fall inte på begagnade delar.
Men här har du en schematisk bild på ett tidigt system i Volvo, K-jet ??? eller ännu tidigare ???

Bild

Som du ser, det är en massa kablar fram och tillbaka, men det är bara två som skall anslutas till det yttre, 15 till tändningslåset och 31 till batteriminus.

En förklaring: Man har ritat två förkopplingsmotstånd. Det är till V6-motorn. Men man har bara ritat 4 tändstift!!!??? :shock: :shock: :shock:
Om det blir aktuellt för dig skall du bara ha ett förkopplingsmotstånd.

Du bör alltså söka efter ett tidigt brytarlöst system. Dom senare jobbar ihop med motorstyrningen och det fungerar inte på din bil.
av Arne
Om du nu tänker byta tändning till elektronisk tändning så är det enklaste sättet att åka på skroten och köpa delar från en B200A/B230A. Fördelare, tändspole, tändmodul med alu.fäste (den som sitter innanför vänster framlykta) och kablage. Detta får du för några hundringar och tändningen blir superbra. Skulle nu inte motorn börja gå jämnare så kolla packningen mellan topp och insugningsrör för jag tror den motorn har vattenkylt insug och läcker det in vatten i insuget så börjar den gå ojämnt.
av Schmoyoho
Jag kan nog får hjälp med att ställa tändning och brytarspetsavstånd så att den går hyggligt så ska jag försöka åka till skroten och kika lite senare

Tack för hjälpen, Rådlös och Arne :D
av Schmoyoho
Bumpar tråden en aning... Brytarlös tändning är fortfarande i betänkningsstadiet.

Inget blev gjort på länge men bytte luftfilter någon vecka senare vilket löste halva problemet. Bilen har stått en del sedan dess men har nyligen bemödat mig lyfta på fördelarlocket och konstaterat att brytarkontakterna fått en dal och en grop.

Bytte rotor, fördelarlock och förgasarmembran igår och nu går bilen jämnare samt startar mycket lättare nu när temperaturen börjat tangera tvåsiffrigt på minussidan. Finns dock förvånansvärt lite information om byte av förgasarmembranen i överlag! I mitt fall var det en Zenith 175CD(2?). Först slängde jag bara i det nya då jag hittade absolut noll information om annat. Bilen startade inte. Fick som tur var då tipset om att membranet har små klackar som behöver passas in. Dessutom hade tipsaren svaga minnen om att membranet skulle smörjas, varför jag smorde in det med lite förgasarolja. Vet inte om det var tokigt...?

Tändstift återstår att byta pga dags att göra men angående brytarspetsarna är jag lite osäker på om jag behöver byta kondensator också. Frågade när jag köpte tändstiften och säljaren menade den inte behöver bytas om inte brytarna är brända. I mitt fall var det materialvandring och jag har hört lite olika om vad som då gäller.

TLDR/frågor:
1. Ska jag byta kondensator om brytarspetsarna fått en dal och en grop? I det mindre laget, men ändå?
2. Hittade en ny brytarspets i förpackning som legat i ett garage något år. Kan man avgöra om klacken är fiber eller plast? Eller bör jag skippa att montera denna helt och hållet?
av Andis
Nu var det längre sen jag skruva B21.

Men ändå.
1. Jag skulle direkt byta både brytare och condensator, samt ställa in dom noga, påverkar förtändningen hur brytaren står så även den måste kollas. Samt kolla att vacumklockan på förgasaren är hel. I mitten under rotorn finns en liten filt bit ser det ut som den ska droppas några droppar olja på typ var 1000 mil.
2. Nya stift rätt sort allt sånt, rengöring av munstycke i förgasare. Fyllt på förgasarolja.
3. Lite olika från olika modeller. Men har du en grej med en sladd kopplad till sig uppe på förgasaren? Hade en sån på en och den var det något fel på då gick bilen illa och drog hemskt mycket, vad drag din per mil?
4. Har den EGR system? Hackar den på jämn belastning kan det vara fel på det systemet. Enklast att börja felsökning på ERG är att koppla ur vakuum styrningen provköra och se har du vakuum pump kan du ävenprova med den på tomgång och öppna ERG ventilen manuellt då kommer bilen gå mycket sämre eller stanna. Då är systemet helt så långt. Men kan vara fel på styrningen att den öppnar för mycket under jämn fart.
5. Sist men inte minst CO inställning.

Ja då var nog det mesta med för B21A.
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]