Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mange240
#834427
E motorn fanns inte -89 den har mekanisk insprutning. Som osla skrev är nog botten delen i stort sett lika, är toppen och insprutningen som skiljer. För minsta tänkbara problem vid ett motorbyte leta reda på en f motor från 88b till 93.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#834435
mange240 skrev:E motorn fanns inte -89 den har mekanisk insprutning. Som osla skrev är nog botten delen i stort sett lika, är toppen och insprutningen som skiljer. För minsta tänkbara problem vid ett motorbyte leta reda på en f motor från 88b till 93.
B230E fanns visst -89, satt i GLT nämligen;)
Användarvisningsbild
av lennarte
#834465
Hilmer skrev:
mange240 skrev:E motorn fanns inte -89 den har mekanisk insprutning. Som osla skrev är nog botten delen i stort sett lika, är toppen och insprutningen som skiljer. För minsta tänkbara problem vid ett motorbyte leta reda på en f motor från 88b till 93.
B230E fanns visst -89, satt i GLT nämligen;)
B230E har väl ingen katalysator. Från och -88B har väl alla Volvo kat (F motorer). GLT introducerades -88 med B234 motorn. Från och med -89 finns GLT som utrustnings alternativ till GL modellerna, dock "bara" med B230F motorn. modellerna med 16V motorn har då 16V märke på bakluckan.

Mvh
Lennart

Edit, GLT fanns redan på -70-talet, då med B23 motorn. Men det är väl inte intressant i detta sammanhang.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av mange240
#834481
Hilmer skrev:
mange240 skrev:E motorn fanns inte -89 den har mekanisk insprutning. Som osla skrev är nog botten delen i stort sett lika, är toppen och insprutningen som skiljer. För minsta tänkbara problem vid ett motorbyte leta reda på en f motor från 88b till 93.
B230E fanns visst -89, satt i GLT nämligen;)
Nej den gjorde inte de, den upphörde 88. Troligen på grund av att den inte var ren nog.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#834624
lennarte skrev:
Hilmer skrev:
mange240 skrev:E motorn fanns inte -89 den har mekanisk insprutning. Som osla skrev är nog botten delen i stort sett lika, är toppen och insprutningen som skiljer. För minsta tänkbara problem vid ett motorbyte leta reda på en f motor från 88b till 93.
B230E fanns visst -89, satt i GLT nämligen;)
B230E har väl ingen katalysator. Från och -88B har väl alla Volvo kat (F motorer). GLT introducerades -88 med B234 motorn. Från och med -89 finns GLT som utrustnings alternativ till GL modellerna, dock "bara" med B230F motorn. modellerna med 16V motorn har då 16V märke på bakluckan.

Mvh
Lennart

Edit, GLT fanns redan på -70-talet, då med B23 motorn. Men det är väl inte intressant i detta sammanhang.
16V satt aldrig i 240, dom var avsedda för 740 endast.
GLT kom -80, innan dess var det GT som hade B23E -79 (B21E -78).
GL/GLE 75-79 hade B21E (160-topp och D-kam = 123hk).

Offtopic men som ren info:
79-80 B23E 405-topp och H-kam = 140hk
81-83 B23E 405-topp och K-kam = 136hk
84 B23E 398-topp och A-kam = 129hk
85-88 B230E 530-topp och A-kam = 129hk (240) V-kam = 131hk (740)

mange240 skrev:
Hilmer skrev:
mange240 skrev:E motorn fanns inte -89 den har mekanisk insprutning. Som osla skrev är nog botten delen i stort sett lika, är toppen och insprutningen som skiljer. För minsta tänkbara problem vid ett motorbyte leta reda på en f motor från 88b till 93.
B230E fanns visst -89, satt i GLT nämligen;)
Nej den gjorde inte de, den upphörde 88. Troligen på grund av att den inte var ren nog.
Fel av mig, ber om ursäkt!
Hade en fd bil som referens men blev osäker när jag blev motsagd och fick kollat tillbaks i papper/bilder och det handlade om en -88.
DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]