Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bonde1020
Tjena!

Jag har en Volvo 240 DL som jag höll på att meka med för ett tag sedan och ''råkade'' sätta tändkablarna fel och testade starta. Efter kanske 2-3 sek så började det skrapa när startmotorn gick (vid detta moment hade bilen ej startat) och det sprutade bensin ur förgasaren.
Någon som vet vad som kan ha skett ?

Tacksam för snabba svar!
av rid54
Låter dramatiskt... Jag tycker startmotorer skrapar hela tiden de jobbar, så kan du utöka beskrivningen lite? Jag menar, började det knacka, började det låta som något lossnat, eller gnällde det som något osmort? Och! Hur menar du: "sprutade bensin"? Varifrån på förgasaren? Genom luftintaget (halsen) eller någon röranslutning eller nåt hål i övrigt?
av Bonde1020
Ja, den lät som en normal startmotor men sedan det lät som om något sköts ut ur motorn och sedan skrapade förskräligt.
Det är ett litet rör som är på toppen av förgasaren brevid det svarta lilla locket.
av rid54
Hm. Svårt "på avstånd", men det kan vara så att du fått en tändning i insugningsröret (smäller bra) pga felkopplad tändning och då -kanske- skjutit förgasarmembranet. Jag ser inte direkt hur det ska kunna komma bensin ut "där uppe", men vem vet. Skrapandet är mycket svårbedömt. Det bästa vore antagligen om du har någon bekant som är lite bevandrad i motorer som kan lyssna, så du inte kör sönder nåt mer än nödvändigt medan du försöker starta.
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]