Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Suprioten
Min växelspak verkar bara komma mer och mer till höger, vad kan vara fel? Jag bifogar några bilder

Bild ingen växel i

Bild 5an i

Bild 1an

Bild Backen

Motorn är en B23A och lådan en m47
Användarvisningsbild
av Sierra94
Ena motorkudden som är slut skulle jag tippa på.
Användarvisningsbild
av Frrla
Motorkudde
Bild

är den dålig sväller den upp typ. blir platt å slapp. ta i motorn och vicka på den. ska inte röra sig mer än några cm upptill. Växelspaken ska inte röra sig speciellt mycket när man kör.

För att byta måste du ha tex en domkraft att stötta upp motorn med. gärna ett litet spett å bryta med utöver vanliga verktyg.
Att komma under bilen är en stor fördel. tex lyfta upp den på pallbockar eller komma upp på en brygga..
Användarvisningsbild
av Frrla
Svårt att avgöra vad som kan vara fel just där. kanske är den slut i kulleden (sitter några glidlager som kan bli trorra och spricka sönder) Lyft undan dammasken runt spaken och inspektera?

Eller så rör sig hela lådan med motorn som troligtvis är fallet för dig, om motorkuddarna är kaputt.
av Suprioten
Hur får man bort damasken? Tittade lite på det innan, men det verkade som den satt fast under mattan på något sätt. Jag ska ta mig en titt på motorkuddarna imorgon. Men det skadar väl aldrig med nya kuddar?
Användarvisningsbild
av Frrla
ja minns inte hur dammasken sitter original just nu. men tror den sitter med 4 skruvar?
Man känner oftast om länkaget är dåligt genom att lägga i växel (motor avstängd) och se hur mycket spel det är i spaken. lyft även i den.

kolla så de verkligen är kuddarna först, innan du börjar slänga pengar och arbete på den.
Man vet ju aldrig om kuddarna är kanonfina och själva fästet gått av ist, eller lossnat.

Nu ska de väll mycket till innan nått sånt händer. principen är den, att börjar man bara köpa saker utan att konstatera orsaken först, så hänger de kvar till nästa gång de blir nått fel. Innan man vet ordet av det, har man köpt saker för flera tusen men inte fixat nått fel.
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]