Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Citerar Haynes:
"Om fördelarlocket demonterats, bör rotorarmen vara i läge för tändkabel nr:1."

Ettans stift är det som är närmast fördelaren, då bör alltså både märkningen på kamdrevet och rotorn vara i rätt läge. Jag är inte säker på om det finns ett märke på fördelaren men om så är fallet så är det ett litet sträck i kanten på fördelaren.

OBS att du inte behöver ta loss kamdrevet för att byta remmen som det står i boken. Jag har dom gånger jag bytt kamremmen alltid gått efter märkningen på kåpan och lossat remskivan med vevaxeln låst med en 8mm borr. Lättast att få loss muttern på remskivan är med en mutterknackare.
av mikhed
Sakta framåt...

Lyckades till slut spärra vevaxeln och gissa vad. Då stämde markeringen på kamaxeln :)

8mm-borren går längre in när man passerat ÖD. Men pressas tillbaka om man försöker lossa bulten i fel läge.

Lossade remskivebulten. Mutterdragare hade varit bäst men stark kamrat gick också bra. Använde en avdragare från biltema 2-armad 150mm 99:-
Släppte muttern på spännaren och fick loss remmen och bytte samtidigt spännaren.

Problem uppstod däremot när jag skulle byta löprullen.
Sitter med 2st insex och en bult. Fick bara loss en insex och gav sen upp då klockan sprang iväg.
Måste fixa en liten rörbit för att få lite mer kraft. Har ju små fingrar men det är verkligen trångt på sina ställen.
Nån som har nåt tips på hur man lossar dessa?

Funderar på den här "woodruffkilen" Googlade lite bilder men jag fattar inte var den sitter eller vad den har för funktion?

Får se om jag orkar fixa nåt i veckan annars blir det heldag i garaget på lördag...
Användarvisningsbild
av vetten
Kilen sitter på vevaxeln där remskivan sitter, om du kollar i hålet på remskivan så ser du att det är ett spår där, på axeln ska det sitta en halvmånformad kil som passar i spåret på skivan denna kil sitter lös i spåret och kan alltså ramla ur om man har otur.
Kilen är till för att låsa skivan så att den inte kan vrida sig när den är på plats.
av mikhed
Med rätt verktyg lossades skruvar enkelt.
Bytte löprullen och fick dit nya kamremmen.
Återmonterade remskivan och provade att snurra motorn två varv.
Allt verkar rätt.

Nu är det bara lite kvar av gamla packning som ska skrapas rent.
På lördag ska nya vattenpumpen på plats. Fylla på kylarvätska och snygga till innan det är dags och vrida på nyckeln...
Användarvisningsbild
av vetten
Kul att du vill ge din tid till en av Volvos mest baktalade bilar :-(O) Ja 400-serien.

Det var ju där deras framhjulsdrivna bilar började och då "lånar" man ju gärna av andra som har erfarenhet av det och det var just det som Volvo gjorde, lånade teknik och från Renault som ju hade lång erfarenhet av detta.

Först en 480es med sprut från Fenix, block från Renault och även växellådan och som sedan hängde med till S/V40 tills turbon kom in.

Ja ??:-/ Nog med historia nu, ni kan få mer om ni vill :-(O)

Men jag blir alltid lika glad när någon ger sej faen på att nu ska jag fixa detta och då på en av många ansedd som "utdömd" bilmodell :roll:

Lycka till med din "Dags att skrota min 460?" :-)-)

Dom flesta som har kört en sån måste erkänna att bilfaen ligger ju som ett "strykjärn" på vägen och är samtidigt en bekväm bil att färdas i.

ELLER ?:-/
av aalex
Jag håller helt med att det är en bra bil att köra. Jag har en hel liten flock med gamla bilar och någon nyare och 460 modellen klarar sig närapå bäst på vägen. Samtidigt så är det den bil som är sämst byggd! I alla fall mitt exemplar som jag köpte av en bekant en 96a turbo. Elsystemet är en mardröm - jag har så många fel emellanåt - fast jag har fixat det mesta men tvingats dra några kablar extra. Läckande växellåda, bakskärmarna har jag bytt, bytt alla bromsledningar (jobbigt med tanken!), bytt bromsok, ABS, lagat fyrkantram och en hel del annat.... Jag ringde skroten och bad dom hämta den förra vintern... men kom inte överens om någon tid...fast alla nycklar och papper låg i bilen. Och så kom våren och den verkade gråta och såg så ledsen ut och då ångrade jag mig. Jag bytte alla bromsledningar. Kanske var det bara smältvattnet? Nu kör jag igen och har på kanske mer än 3 år kört 8000 mil med den. Jag tänker nu satsa på en ny vindruta för den nuvarande har spruckit..... bilen har fått en själ helt enkelt..... sniff....sniff. Vi har blivit kompisar i vått och torrt... mest vått...sniff.

Fortsätt och skriv i tråden och berätta. Kanske blir det en liten bok som kan vara trevlig att ha och ge bort. Det finns internetsiter som man kan använda. Klippa ur alla poster och lägga in lämplig text och någon bild. Och så en lämpligt passande rubrik som t ex "Modell 400 - ett biläventyr".
Så gjorde jag en gång när det gällde en katt som bestämde sig att flytta in och nu håller jag på och får en illustratör som grejar lite bilder åt mig.

Så heja på och håll oss informerad om hur det går. Det är mycket trevligt och inspirerande!
Användarvisningsbild
av Bosse9988
Den baktalade 400-serien är väl ändå som bäst strax innan den slutade tillverkas? Min är en rätt välvårdad -95 och den slutade tillverkas -96, eller? 5 000 kr betalade jag och de medföljande vinterhjulen är nu pålagda. 17 000 mil och min alldeles utmärkta vinterbil. Renaults 2.0 motor verkar t o m lite överdriven till denna lilla bil. Trycker jag ordentligt på gasen (ZF automat) så känns det som om kraften och vridet är överdrivet. Klagar inte alls egentligen men en observation jag gjort. Full gas från stillastående är riktigt kul! Växellådan har ju ett så skönt växlingsschema som prioriterar lite högre varv och 3:an går i först i 45 och 4:an aldrig innan 70.

Ps: förbrukningen har jag aldrig kollat och vill inte veta heller. Jag blir inte gladare för det tror jag! :)
av volvobaggen
Jag läser denna tråden med största nöje. Dom som har haft en 460 från för 1995 har nog många historier om elfel og et uttal av prematura reparationer.

Min 1991 Volvo fick mycket kärlek från volvoverkstaden, men återgälde aldrig mina stora investeringar. Rosten åt upp framvagnbalken som sa tack för sig och 460-äventyret slutade på landevägen med ratten på halv tolv för 3 år sen.
av pupe1980
Ifall det är någon som vill ha en reservdelsbil, Volvo 460 S -95, är det bara att komma och hämta. Finns i Huddinge, söder om Stockholm. Skicka ett PM
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]

start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]