Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
AmazonSleper skrev:
Men annars så om man har möjlighet å värma på motorolja lite innan man sprutar den så tränger den ju in som fanken :wink:

Ja kanske är koktlinolja som hårdnar, finns en här i stan som sprutar bilar med sån han har nog hållt på i 15-20år å har kommit i kontakt med 2st sånna bilar å hade nog lika gärna kunna låta bli, så är avskräckt så fort jag hör linolja. sen avskyr jag lukten av den med :lol: så pass så bara den avskräcker mig från ett bilköp.
Det aggregatat jag hade (byggt själv av diverse skrotade hydraualdelar till större vävmaskiner) som jag sprutade hydraualoljeblandningen med (hade 2 tankar) hade jag värme i den tanken jag sprutade "invändigt". C:a 40°räckte och c:a 70bar i tryck, egentillverkat munstycke som spred oljan som en "solfjäder" i 360°. Fungerade riktigt bra. Den hydraualoljan är "kemiskt" behandlad för att inte "stelna" och rapsoljan vi blandade med gjorde det inte häller. Enda nackdelen jag vet med denna blandning är att dom bilar jag sprutade varje år (bl.a mina egna) lossnade den gamla underredsmassan efter c:a 5 -6år. domjag sprutade vart annat år gjorde det inte, så det behöver torka ut emellan. Bilar med "plast massa" typ "body" berördes inte alls. Jag sprutade en Ford Granada Kombi från -79 varje år från c:a -80 fram till han sålde den runt -95. Den var helt rost fri förutom "yttre slitage" orsakat av stenskott och repor. Det var ingen "finbil" utan den rullade runt 30000 mil unde denna period.

Mvh
Lennart
av AmazonSleper
Ja de lät som en jäkligt bra anläggning de :wink:

Ja minns morfar min spruta mercan sin med med spillolja varje vår å den fanns de inte tillstymelse till rost på :wink: Nackdelen när dom är sprutad med någon form av olja inunder är ju om man ska göra vid nå på bilen :roll: Man bli ju så in i h..vete skitig :lol:
Användarvisningsbild
av lennarte
AmazonSleper skrev:Ja de lät som en jäkligt bra anläggning de :wink:

Ja minns morfar min spruta mercan sin med med spillolja varje vår å den fanns de inte tillstymelse till rost på :wink: Nackdelen när dom är sprutad med någon form av olja inunder är ju om man ska göra vid nå på bilen :roll: Man bli ju så in i h..vete skitig :lol:
Det finns nackdelar med allt. Använder man "ren" olja blir problemen mindre, men kletigt blir det. Dock slipper man den "svarta delen" d.v.s sot och diverse förbränningsrester. Använder man olja från dieselmotorer gör man nästan mer skada än nytta.

Mvh
Lennart
av AmazonSleper
Jo men har ju å göra med att vanlig olja torkar ju inte å åker man då grusväg med allt vad de innebär på sommaren med damm osv så så fastnar de överallt.
Har sett endel bilar som jag tror har dubbelt så tjocka golv mot original :lol: Men skydda gör de.

Sen spiloljans vara eller inte vara är inget man ska gå in på de är en diskustion som kan mata på i all evighet :wink:
av volvobaggen
lennarte skrev:Använder man "ren" olja blir problemen mindre, men kletigt blir det. Dock slipper man den "svarta delen" d.v.s sot och diverse förbränningsrester. Använder man olja från dieselmotorer gör man nästan mer skada än nytta.
Varför är svart motorolja från en dieselmotor inte bra som rostskydd? Dieselmotorn rostar ju inte innuti motorn, så varför skulle metallet på underredet rosta om man skyddar med den samma oljan? Det är inte logisk.
av Rådlös
Motorolja innehåller sot och andra otrevligheter. Bl.a frätande ämnen. (Varför tror du man byter olja?) Dieselolja innehåller dessutom mer svavel och andra sura ämnen än vad bensinmotorolja innehåller. Därför skall man inte använda begagnad motorolja.
av AmazonSleper
Ja att oljan skulle vara förbrukat på den lilla tid oljan är i en bilmotor tycker jag inte håller. Då man på lastbilsidan kör tro de är 6000mil mellan olje bytet.

Jag anser spillolja funkar har inte sett motsatsen, men som jag sagt tidigare i tråden kommer alldrig använda linolja igen på en bil. Men finns så bra medel till liten peng idag så håller mig till det.

Men spiloljan var å inte vara finns garanterat lika många för å imot argument som de finns barr i skogen :lol:
Användarvisningsbild
av Frrla
I en lastbil sitter det en centrifug som snurrar med mycket hög hastighet. denne slungar undan de mindre och skadliga particklarna i oljan så den håller sig bra längre. I vissa modeller sitter det till och med ett/en speciellt filter/anordning på vevhusventilationen som filtrerar bort fukt snabbare och fångar upp microparticklar som kan vara skadliga.
Detta utöver ett stort vanligt oljefilter och mer olja kontra storleken på motorn mot en bil.

Sen håller en lastbil igång mycket längre sträckor och går inte på speciellt höga varv. ca 1500rpm i 90km/h.
så de är inte speciellt konstigt att oljan håller längre än i en bil med pappersfilter.

Ja jag har jobbat med att serva lastbilar.
av AmazonSleper
Jo vi servar våra lastbilar själva på åkeriet jag kör på å Centrifugalrenaren sitter på Scania men inte på Volvon vi har :wink: Är vanligt pappersfilter på volvon. Ja men är ju betydligt större krafter i rörelse i en lastbilsmotor. å varven vist men värmen osv är ju den samma oavsett varv.
Användarvisningsbild
av Frrla
ja visst håller med dig. tycker de är rätt kul med taxibilar som gjort 100k+ osv, men de är välservade och går JÄMT + motorvärmare (ofta diesel som ger full arbetstemp vid start).
De blir mycket mindre kondens och annat skit i oljan på en bil som går mycket långa arbetspass än de som går 1-2mil åt gången för en privatperson. dessa samlar vatten och sot. kallstarter hela tiden och sliter mycket hårt.

en gammal volvo utan centrufugalrenaren gjorde 660k mil med slarviga oljebyten senaste 100 tusen. ETT ramlager började knacka sista 30-40k och den cylindern "värmenöp" i lagret och tittade ut på backen i en uppförsbacke. resten av motorn/lagren var som bättre begagnad invändigt. dvs den hade kunnat gå länge till.

Så jag tycker fortfarande inte att det är så konstigt att en PB måste in på service tätare.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]