Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Problemet är att det finns allt för många som faktiskt tror att en konvertering till "fulxenon" inte är något fel att göra, och därför inte tror att det bländar. Vi läser ju om det på detta forum, att det finns de som hävdar det. Ett liten dutt på helljuset påminner dom kanske om att det bländar. Det är ju okej att dutta på helljuset om någon glömmer blända av. Hoppet är ju det sista som lämnar människan, och jag tror gott om folk. Så om någon, inte ont vetande, får ett blink av många så förstår han/hon kanske att det är dags att göra något åt sitt ljus, eller i förekommande fall släcka dimljuset. :idea: .
SvenB skrev:Problemet är att det finns allt för många som faktiskt tror att en konvertering till "fulxenon" inte är något fel att göra, och därför inte tror att det bländar. Vi läser ju om det på detta forum, att det finns de som hävdar det. Ett liten dutt på helljuset påminner dom kanske om att det bländar. Det är ju okej att dutta på helljuset om någon glömmer blända av. Hoppet är ju det sista som lämnar människan, och jag tror gott om folk. Så om någon, inte ont vetande, får ett blink av många så förstår han/hon kanske att det är dags att göra något åt sitt ljus, eller i förekommande fall släcka dimljuset. :idea: .
Att dutta till med helljuset om situationen medger detta är jag helt med på, men att systematiskt och på ren jävelskap ge folk fullt helljus enbart för att dom t ex har xenonkonverterat ger jag inte mycket för.
Att systematiskt blända folk med en konvertering eller dimljus måtte väll ändå vara 20 gånger fulare gjort än att få 0.3sec helljus i ögonen, när det ändå inte är riktat rakt på en. tänk efter. tror du verkligen att jag slår på helljuset 150m innan möte? det blir bara en knäpp på näsan. man åker väll inte runt och förblindar folk totalt om det är det du tror. jag har mött min egen bil tillräckligt många gånger för att veta exakt hur det ser ut.

Fråga närmare om du inte förstår nått ist för att anta saker som dagisbarn inte ens gör...

Kom inte och påstå att detta är off topic heller.
Frrla skrev:Att systematiskt blända folk med en konvertering eller dimljus måtte väll ändå vara 20 gånger fulare gjort än att få 0.3sec helljus i ögonen, när det ändå inte är riktat rakt på en. tänk efter. tror du verkligen att jag slår på helljuset 150m innan möte? det blir bara en knäpp på näsan. man åker väll inte runt och förblindar folk totalt om det är det du tror. jag har mött min egen bil tillräckligt många gånger för att veta exakt hur det ser ut.

Fråga närmare om du inte förstår nått ist för att anta saker som dagisbarn inte ens gör...

Kom inte och påstå att detta är off topic heller.
Det är ju detta jag vill ha fram, att det inte är ett bra sätt att försöka få andra att inse sin bristfälliga belysning.

Jag svarar och antar efter det du själv skrivit, ingenting annat, och efter det du skrivit kan man inget annat än tolka det precis så som jag svarat dig. Läs själv igenom det du skrivit tidigare så kanske det bringar klarhet i varför jag reagerat som jag gjort.

Och jo, dina övriga tillägg i inläggen är offtopic då dom inte tillför diskussionen ett dugg.
Och ditt sätt att försöka förlöjliga andra är enbart barnsligt och tillför inte heller detta nåt vettigt...
Du är rolig du. Det handlar om starkare lampor och det är just det vi diskuterar här.

Att börja tjaffsa över dina tolkningar utan att veta närmare hur saker verkligen gått till, och då inte fråga närmre, tyder bara på att fördumma andra så fort tillfälle ges.
De är barnsligt och OT. Läs själv igen så kanske du inser.
Nja får väl ta på mig skulden att dra in xenon konvertering i ämnet, då jag konstatera att jag skulle göra de :lol: Hade jag dock vetat de verbala tumult som skulle uppstå hade jag inte sagt nå (P)

Sen förstår jag inte hur detta kan vara ett så hett ämne som de är. Är ju inte olagligare än å stoppa i 80/100 watt H4or? Å som sagt olagligt?

Hur många kan ärligt säga att dom alldrigt åkt på olagliga sommardäck för att de snart är dax för vinter däck? Hur många har inte jacka kolven å montera grovkrök på moppen? osv osv men nämner man xenon konvertering tar de hus i H...te :lol:
av rid54
Efter en 1200 km tripp just nyligt, mest i mörker, måste jag kanske lägga mig i diskussionen. E4 Sthlm - Övik t.o.r. Mycket trafik åt båda håll. De som verkligen stör i mörker och väta är följande:
1. Dödsstjärnor med 18 extraljus (troligen Xe) som glömmer blända av.
2. Vanliga Xe-ljus-bilar som glömmer blända av
3. Vanliga bilar, som i och för sig använder halvljus, men som har Xe-konverterat och lastat bilen och inte ställt om lysena
4. Vanliga bilar med glödljus, som glömmer blända av.

Xe-ljuset är lätt att känna igen (färgen och ljusstyrkan). Min tydliga uppfattning är att för högt Xe-halvljus är mer irriterande än ett par vanliga halogenhelljus. Felställda Xe-haljvljus kan bara finnas på efterkonverterade bilar, som inte har omställningsfunktion efter last. Troligen finns fler som jag, som inte ser dåligt i mörker, men som ändå lider av att få en 5000 K stråle i ögonen helt i onödan. Alla vi vet att man inte ska stirra in i mötande strålkastare, men om vägen kurvar lite så måste man kanske, för man måste ändå titta lite på vägen framför bilen. Eller? Lite starkare glödljus har inte samma obehagliga bländningseffekt, vilket har att göra med hur ögats känslighet för olika färger ändras mellan dag o natt. Xe-ljuset innehåller mycket mer blått ljus, som är extra bländande.

Ovanstående tror jag har viss betydelse för att det blir sådana reaktioner på tankar om "efterkonvertering".
AmazonSleper skrev: Sen förstår jag inte hur detta kan vara ett så hett ämne som de är. Är ju inte olagligare än å stoppa i 80/100 watt H4or? Å som sagt olagligt?
Desom sätter in olagliga H4:or i strålkastarna har starkt ljus, men inte fel ljusbild. ;-//
Frrla skrev:Du är rolig du. Det handlar om starkare lampor och det är just det vi diskuterar här.

Att börja tjaffsa över dina tolkningar utan att veta närmare hur saker verkligen gått till, och då inte fråga närmre, tyder bara på att fördumma andra så fort tillfälle ges.
De är barnsligt och OT. Läs själv igen så kanske du inser.
Du skrev ju själv tidigare i tråden att du bl a gav helljus på alla som xenonkonverterat, och jag ifrågasätter varför man systematiskt utsätter andra för helljus enbart för detta? Det är detta som jag reagerat på, för det är ju långt ifrån alla som är bländande varför då straffa alla?
Jag anser inte det vara speciellt barnsligt att ställa sig frågande till ett sådant beteende...
SvenB skrev:
AmazonSleper skrev: Sen förstår jag inte hur detta kan vara ett så hett ämne som de är. Är ju inte olagligare än å stoppa i 80/100 watt H4or? Å som sagt olagligt?
Desom sätter in olagliga H4:or i strålkastarna har starkt ljus, men inte fel ljusbild. ;-//
I t ex en stor insats som 240/740 osv så finns det rätt mycket spilljus och med starkare lampor förstärks så klart detta och man får då en ljusbild som är mer diffus.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]