Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Va BRA att det funkar, om det det inte hade varit rätt så hade du både hört och märkt det men nu funkar ju det, kanon, nu har du gått ett steg till på skalan för "Bra att kunnaskalan" du är med andra ord en erfarenhet rikare :lol:

Lycka till i fortsättningen med din "Dags att skrota min 460?" bil.

Man kommer långt med lite envishet här i livet :-)-)
Användarvisningsbild
av JonasPalm
Tack vetten för de uppmuntrande orden :D
Tolkar det hela som att jag fått det hyfsat rätt.
Åker nog imorgon till en verkstad för att få det hela kontrollerat för säkerhets skull.
Ha det fint!
Användarvisningsbild
av JonasPalm
Har nu snackat med en kille på Mekonomen. Han var mycket hjälpsam och enligt honom ska jag göra följande justering:
Vrida vevaxeln så att kamaxeldrevets märke stämmer med kamremskåpan, ta loss kamremmen. Vrida vevaxeln tills jag precis når punkten där jag kan föra in bulten vid oljestickan, sedan sätta på kamremmen så att markeringen stämmer på kamaxeldrevet och sedan sätta på remmen på vevaxeldrevet och strunta i markeringen. Dra runt vevaxeln och kontrollera att bulten går att föra in samtidigt som kamremsdrevets märke stämmer med kamremskåpan. Klart!
Ska ut och fixa detta nu.
Användarvisningsbild
av JonasPalm
Tänkte avlägga en slutrapport.
Efter att ha kört ca: 10 mil med nya kamremmen var det tydligt att något inte var riktigt rätt. Bilen var slö som tusan i uppförsbackar. Ingenting hände när man tryckte gasen i botten.
Killarna på Mekonomen sa att det var tändningsfel, men jag kände på mig att kamremmen inte hade kommit helt rätt. Jag struntade i urtaget på vevaxeln vid oljestickan och skruvade i stället av första tändstiftet och mätte med en skruvmejsel så jag hittade läget där kolven är uppe och vänder.
När jag sedan förde på kamremmen så stämde markeringarna på dreven och remmen, voilà!
Efter detta gick bilen som ett spjut!

Nu när allt är fixat så dyker det naturligtvis upp nya problem :???:
Tutan funkar inte längre. Får ta tag i det när jag får tid.

Tack än en gång för er hjälp och ert stöd :D
Användarvisningsbild
av JonasPalm
Då var man hemma efter året besiktning. Inte särskilt munter sådan :-(

Totalt 9 fel:
1) Styrväxel, oljeläckage
2) Signalanordning, ur funktion
3) HC-halt tomgång, för hög
4) Parkeringsbroms bromsverkan, ur funktion
5) Färdbroms hjulbroms, fram höger, anliggning
6) CO-halt förhöjd tomgång, för hög
7) Färdbroms bromskraftfördelning, fram, bromsverkan ojämn
8) SRS-indikering (krockkudde), varnar för fel i systemet
9) Skyltlykta, ur funktion

Värden:
CO 0,5 (0,5) HC 162 (100)
CO 2500 0,6 (0,3) LAMBDA 1,02 (0,96-1,04)

Med tanke på hur mycket pengar, tid och energi jag lade ner på kärran förra året (se tidigare inlägg), så känner jag att jag vill fixa till felen även i år, om det inte visar sig alltför kostsamt.

Tutan (2), handbromsen (4), färdbroms (5 & 7) och skyltbelysningen (9) känns som jag kan fixa själv.
Styrväxeln (1) bytte jag förra året, så det känns ju segt att behöva byta den igen, men det finns väl ingen annan lösning?
Det som jag funderar över är miljövärdena (3 & 6) HC och CO 2500. Antar att man får lämna in bilen på verkstad för att fixa dessa värden? Vad kan det gå på i kronor?
SRS-lampan (8) har jag försökt mig på att släcka tidigare genom att släcka felkoden, dock utan resultat. Besiktningsmannen sa att det är nytt fr.o.m. jan-12 att det blir underkänt för lysande SRS-lampa. Vad tar de på verkstad för att fixa det måntro? Han sa iofs också att jag fick se till att den inte lyste, åtminstone inte på besiktningen :-) Kanske kunde trixa lite så den slocknar?

Vad säger ni? Är det hål i huvet att hålla kärran vid liv ett år till?
av volvobaggen
Hej, kul at du inte skrotar bilen :-)-)

Avgas kan du fixa med lite e85, 30-40% på tanken och ryck luftfiltret inför besiktningen så nollar du dina CO-värden.
av *pettson*
Sitter på 460 delar om nåt behövs. Har en nedskrotad röd sådan. Airbagdetaljer och styrväxel med mera är intakt. Finns även katalysator med mera. Bilen hade gått 8200 mil. Mail vid intresse.
Användarvisningsbild
av stooges
volvobaggen skrev:Hej, kul at du inte skrotar bilen :-)-)

Avgas kan du fixa med lite e85, 30-40% på tanken och ryck luftfiltret inför besiktningen så nollar du dina CO-värden.
Lånar tråden lite.

Det där med E85 är ju välkänt men hjälper det att plocka ur filtret ?
Har nämligen en spökande bil som ger lite tokiga värden i garaget just nu, tätt avgas och ny olja mm men den vill ändå ligga lite fel.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?