Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kul att den funkar nu :D. med lite kallavfettning finns bra på tex biltema kommer du säkert att få bort olje resterna ta ner plasten från bilen o
skrubba bort det går det nog fortare.
kolla lite bakom kamrems kåpan så det ser fint ut där får inte vara olja på/i remmen.
kolla lite under bilen mellan motor låda hur det ser ut.
allt som gör att motorn går o jämt på tomgång höjer hc värdet på tomgång det är där de kollar det värdet.
kan ibland räcka med nya stift tänd delar så kan hc sjunka.
den fick kallna i 10 min då lär hc höjas
den kan inte ha varigt genom varm eft 6 km.
0.51 hc är väl i mina ögon inte så farligt på en gammal bil o de andra värdena var fina.
om det vart jag skulle jag bytt oljefällan till en ny.
om man tar upp oljesticka varm ska det inte komma nån rök.
man kan även släppa på locket varm på tomgång ska då sugas fast lite av vaccumet
ska helst bete sig på samma vis vid 1500 rpm ha en trasa beredd kammen stänker ju runt oljan under locket.
testa så här på min morsas 240 82 b23a satt bara kvar på tomgång ingen rök kom upp ej heller från oljestickans hål heller man får va med från början så locket inte trillar av.
enl vad jag fått lära mig ska det funka som nämt rätt eller fel?.
fan va text det vart nu igen.

Med vänlig hälsning hasse.
Ja, favoritbilen går fint igen och startar alltid på första försöket som tidigare och man behöver inte fylla på någon olja. I fjol var det en riktig pärs att ha att göra med bilen: en besvärlig rykande och oljesprutande drake som måste bogseras omkring. :D
Och detta hade den prickat in mitt under ordinarie besiktningstermin!

Jag får införskaffa lite kallavfettning då och se om oljehögen försvinner. Tack för tipsen!

Det man skulle vilja veta är om det fortfarande finns olja i avgassystemet som förbränns som gör att HC är högt, eller om det är något annat som orsakar det. Om katten skulle vara igensatt borde man väl märka det på bilens gång?
av rid54
En riktigt igensatt kat (eller annan del av avgassystemet) torde absolut märkas på hur motorn funkar. Om HC skulle bero på olja i avgassystemet borde det ju rimligen minska till nästa gång; någon åtgärd mot detta kan jag inte komma på annat än att köra bilen. Det borde ju gå att få avgaserna uppmätta på verkstad efter en tid och då kanske det är andra värden.
Allinug skrev:Ja, favoritbilen går fint igen och startar alltid på första försöket som tidigare och man behöver inte fylla på någon olja. I fjol var det en riktig pärs att ha att göra med bilen: en besvärlig rykande och oljesprutande drake som måste bogseras omkring. :D
Och detta hade den prickat in mitt under ordinarie besiktningstermin!

Jag får införskaffa lite kallavfettning då och se om oljehögen försvinner. Tack för tipsen!

Det man skulle vilja veta är om det fortfarande finns olja i avgassystemet som förbränns som gör att HC är högt, eller om det är något annat som orsakar det. Om katten skulle vara igensatt borde man väl märka det på bilens gång?
vad jag förstått har du kört ett år eft den jävlades olja kvar i avgaset det skulle väl i så fall vara katten som vart lite igen satt möjligen
kan ha fel men jag tror mig ha läst nånstans att det på nått sätt ska gå att tvätta ur den. går bilen jämt å fint o drar bra rätt bensin förbrukning
ej verkar kvävd gå för varm så skulle jag inte bry mig.

hasse.
Jag har ju tyvärr inte kört den så jättemånga mil sedan besiktningen 2013 och den har stått i garaget hela vintern. HC har ju faktiskt minskat från 087 till 051 mellan besiktningen 2013 och 2014, så någon förbränning verkar ha skett under den körning som har skett. Jag uppfattade motorn som varmkörd vid båda besiktningarna, men om den blir kall på 10 minuter så kanske jag har fått sämre värden än vad jag skulle haft?
av rid54
Nu kanske inte det går att säga säkert att gamma olja i avgassystemet påverkar HC, men OM det är så, så skulle man ju tänka sig att det borde bli bättre med en rejäl långkörning där allt blir hett och man låte motorn ta i lite, så det blåser igenom ordentligt. Ljuddämparmaterialet lär kunna suga upp både det ena och det andra och det kommer ju inte ut om man inte skapar lite flöde...
Nu har jag varit och besiktat favoritbilen igen, och så här fina avgasvärden får man på en 22 år gammal 240 om man har nybytt olja, varmkört bilen i 20 minuter och bara haft bilen avstängd i en minut före besiktningen.

CO: 0,0
CO 2500: 0,0
HC: 001
LAMBDA: 1,0

Nu behöver jag nog inte oroa mig något mer för detta. :-D

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]