Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JuppeN
Hemulen skrev:Ser korrekt ut :D . Kolla nu så motorn har jord,original kan vara en jordfläta som sitter fäst i ventilkåpan,kolla så den är hel. Måste även gå en kabel från batteriets minus till chassiet,kolla även den. :)
Har ingen jordfläta utan en kabel till motorn från batteriet och en till chassit som jag skrev ovanför ditt inlägg

Den kabeln som sitter i motorn är fäst på vänster sida av motorn i färdriktning.

Men första gången vi fick igång den efter kopplingsbytet var i fredags och då hade vi laddat batteriet i ca 18 timmar utan något resultat men så tog vi ett annat batteri utöver ordinarie batteri med hjälp av startkablar och då startade den (tror det vad då den startade) Så funderar på om de kan vara batteriet som inte tar emot laddning? ?:-/

För de var första tanken, att batteriet var slut och bara orkade skicka ut ström till att solonoiden skulle skjuta ut.

Dock står de att batteriet har 12.58volt i sig (kollat med multimeter) Och de tycker jag den ska orka driva runt startmotorn på?
av Hemulen
Oki,såg du svarat :) . Kanske göra så att du tar din lösa startmotor och kör den från bilens batteri,se om den funkar,funkar den skruva dit den istället,samtidigt kolla in i hålet där den monterade suttit så kuggarna är hela på svänghjulet. :) . Hmmmm....något elfel verkar du ha,vad vet jag inte. Kanske sladdar från generatorn som ryckts loss när du sänkte motorn för kopplingsbyte,värt att kika efter. :)
Användarvisningsbild
av JuppeN
Hemulen skrev:Oki,såg du svarat :) . Kanske göra så att du tar din lösa startmotor och kör den från bilens batteri,se om den funkar,funkar den skruva dit den istället,samtidigt kolla in i hålet där den monterade suttit så kuggarna är hela på svänghjulet. :) . Hmmmm....något elfel verkar du ha,vad vet jag inte. Kanske sladdar från generatorn som ryckts loss när du sänkte motorn för kopplingsbyte,värt att kika efter. :)
Okay, får ta och göra de. Dock så vill inte solonoiden skjuta ut på den gamla nu. Utan nu snurrar den bara... Men får plocka loss startmotorn, kolla igen att den funkar som den ska med bilens batteri. Funkar den bra, och dreven ser bra ut i hålet. Vad kan de vara för fel då?

EDIT; Annars får jag dra HELT ny pluskabel från batteriet, eventuellt sätta en till jordkabel till motorn/startmotorns öra? Sedan sätta dit en knapp?
av rd350
Bara ett litet inlägg, spänningen på batteriet ska du mäta under belastning exempelvis när startmotorn arbetar eller med batteritester (som belastar batteriet). Bara så du inte bygger om halva bilen pga ett kass batteri.
Användarvisningsbild
av JuppeN
rd350 skrev:Bara ett litet inlägg, spänningen på batteriet ska du mäta under belastning exempelvis när startmotorn arbetar eller med batteritester (som belastar batteriet). Bara så du inte bygger om halva bilen pga ett kass batteri.

Har inte tänkt på de :roll: . Så ska testa vrida runt nyckeln och hålla kvar och se hur mycket strömmen dippar? Har du någon aning om vad strömmen brukar gå ner till?

För ström borde de gå åt även om inte startmotorn går runt utan bara klickar?
av Hemulen
Du ska ha vilospänning lite över 12 volt,batteriet obelastat. Kör du startmotorn ska inte spänningen sjunka under ca 9,6 volt,kör inte längre än tio sekunder. :) . Man kan även se att startmotorn drar ström genom att ljuset blir svagare,startmotor drar mycket ström. Jag skrev tidigare att du skulle testa den lösa startmotorn med bilens batteri,och jag tyder det som att den inte fungerar med bilens batteri,då borde batteriet vara dåligt eller att något ligger och drar ur det. :)
Användarvisningsbild
av JuppeN
Hemulen skrev:Du ska ha vilospänning lite över 12 volt,batteriet obelastat. Kör du startmotorn ska inte spänningen sjunka under ca 9,6 volt,kör inte längre än tio sekunder. :) . Man kan även se att startmotorn drar ström genom att ljuset blir svagare,startmotor drar mycket ström. Jag skrev tidigare att du skulle testa den lösa startmotorn med bilens batteri,och jag tyder det som att den inte fungerar med bilens batteri,då borde batteriet vara dåligt eller att något ligger och drar ur det. :)

Hittar inte startkablarna så får köpa nya på biltema för 69kr.. Kan kanske vara batteriet som ni säger, för var ut och "svetsade" lite med en mejsel och tror att jag hör den snurra pytte lite där inne.

Så får låna boostern från skolan på måndag så funkar det då så är de helt klart batteriet.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Den där jordkabeln mellan batteri och motorn, ta loss den från motorn och rengör kontaktytorna grundligt samt inspektera kabeln så att det inte finns brott eller sprickor i kabelskor eller kabel.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av JuppeN
gnestakalle skrev:Den där jordkabeln mellan batteri och motorn, ta loss den från motorn och rengör kontaktytorna grundligt samt inspektera kabeln så att det inte finns brott eller sprickor i kabelskor eller kabel.

Mvh GK
Har gjort rent kontaktytan och kabelskon, kan dock gnugga bort lite mer ärg. Sen ska jag göra en noggrannare koll av kabeln.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Mycket viktigt att ytan är helt fri från beläggning.

Mvh GK
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller måttet[…]

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]