Efter att verkstaden gjort ren vevhusventilationen och bytt luftmassemätaren så fungerar bilen. :D
Det ryker inte och bilen gör sig inte av med olja. Nu återstår besiktning i sista minuten och det är bara att hoppas att man hinner köra tillräckligt för att bli av med den olja som ligger kvar i avgassystemet så det inte blir dåliga avgasmätvärden.
Plastpluggen var något som verkstaden lämnat kvar. De hade haft
slangen som skulle sitta där kopplad till en annan apparat under felsökningen och sedan hade de uppenbarligen inte satt tillbaka slangen. Jag trodde ett tag att pluggen var något emballage som blivit kvar från bytet av denna detalj i höstas, men så var det inte som tur var.
Att vevhusventilationen blev igensatt är heller inget mysterium.
På verkstaden brukar de blåsa i de övre slangarna vid rengöring av ventilationen vid service. Något mer gör de inte, för att "inte blåsa ner något som kan fastna längre ner". Denna metod fungerar kanske på nya bilar ett tag, så länge vägmätarställningen inte visar några högre tal. Jag tyckte att de borde ju se på bilen att det är en gammal bil och att det inte kan räcka att blåsa i några slangar för att få rent.
Nästa gång det saknas olja så kommer varningsklockor att skrälla innan det övervägs att införskaffa olja för påfyllning. Nu när man vet hur mycket olja som ryms i en luftmassemätare så behöver man ju inte prova detta igen...
