Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för all hjälp och stöd!

Ja, det verkar vara täppt vevhusventilation som är grundproblemet. Det måste ju vara flera års avlagringar som kommit ut, så vidrig som detta slam/koks var.

Jag kommer att ta upp detta om rengöring och fackmannamässigt utfört arbete med verkstadschefen.
Om jag skulle vilja ha jobbet amatörmässigt gjort så skulle jag lika gärna kunna göra jobbet själv, då vet jag åtminstone att det blir systematiskt och noggrannt gjort. Och ATT det blir gjort.
Jag har letat efter var slangen som är buntad med oljestickan ska sitta i andra änden. Upptill sitter den ju där den sitter, men för andra änden har det känts som att den inte skulle passa in någonstans. Nu har jag tittat i en kollegas 940 och vet var den ska sitta, men i min bil sitter det där en plastplugg som är helt solid som slangen skulle kunna kopplas in på. Så slangen leder till ett stopp, helt enkelt. Detta verkar ju vara en väldigt underlig konstruktion pm det är ett undertryck som man vill skapa i vv, eller? Ska det vara en solid plugg här?
om du skall ha en ärlig chans är det kanske lättare att demmontera insuget å montera en ny packning där samtidigt?
Då får man ju plats å stöka ordentligt med vevhusprylarna så de blir riktigt rent i alla slangar och dosan där.

Rätta mig om jag har fel. känns lättare å lossa insuget iaf.
Jo, för att rengöra vevhusventilationsburken kommer jag nog inte ifrån att demontera insuget. Jag får ju ner armarna till burken, men jag kommer ju inte ha en aning om vad jag gör om jag inte demonterar insuget.
Jag försöker kolla in var allt ska sitta innan jag börjar att ta loss saker. Det är dessutom fortfarande snö och is ute så det är lite kallt och man får nog räkna med detta tar ganska många timmar.

Jo, slangen som lossnat går uppifrån insuget och ska kopplas in mellan luftmassemätaren och spjällhuset.
Den har lossnat från sin plats mellan luftmassemätaren och spjällhuset.
Där har den suttit fast i en plastplugg som ser ut att vara helgjuten, så här är det helt stopp. Hur ska slangen vara ansluten? Jag kan verkligen inte begripa hur man skulle kunna få till det undertryck i vv som man vill ha om man inte har något flöde här.
Efter att verkstaden gjort ren vevhusventilationen och bytt luftmassemätaren så fungerar bilen. :D
Det ryker inte och bilen gör sig inte av med olja. Nu återstår besiktning i sista minuten och det är bara att hoppas att man hinner köra tillräckligt för att bli av med den olja som ligger kvar i avgassystemet så det inte blir dåliga avgasmätvärden.

Plastpluggen var något som verkstaden lämnat kvar. De hade haft
slangen som skulle sitta där kopplad till en annan apparat under felsökningen och sedan hade de uppenbarligen inte satt tillbaka slangen. Jag trodde ett tag att pluggen var något emballage som blivit kvar från bytet av denna detalj i höstas, men så var det inte som tur var.

Att vevhusventilationen blev igensatt är heller inget mysterium.
På verkstaden brukar de blåsa i de övre slangarna vid rengöring av ventilationen vid service. Något mer gör de inte, för att "inte blåsa ner något som kan fastna längre ner". Denna metod fungerar kanske på nya bilar ett tag, så länge vägmätarställningen inte visar några högre tal. Jag tyckte att de borde ju se på bilen att det är en gammal bil och att det inte kan räcka att blåsa i några slangar för att få rent.

Nästa gång det saknas olja så kommer varningsklockor att skrälla innan det övervägs att införskaffa olja för påfyllning. Nu när man vet hur mycket olja som ryms i en luftmassemätare så behöver man ju inte prova detta igen... ;-)
Jag har besiktat bilen nu och avgasvärdena blev godkända.

Svaret på frågan hur pass mycket det märks på dessa bilar med en oljebränd katalysator är:
Det märks, tråkigt nog! Jämfört med förra årets besiktning är värdena ganska mycket förhöjda.

CO och CO 2500 har ökat från 0,1 till 0,5 resp. 0,2.
HC har ökat från 030 till 087.
Lambda har ökat från 1,01 till 1,03.

Däremot blev bilen underkänd pga ojämn bromsverkan bak för att bromsarna kärvar pga de använts för dåligt. De behövde rengöras/slipas. Nedslaget på bromsarna var ju lite oväntat, men med tanke på att bilen stått okörbar på verkstaden ute i salt snöslask i flera veckor verkar det ju helt logiskt så här i efterhand.

Enda gångerna under fyra månader som bromsarna motionerades var ju när jag och farsan bogserade den från verkstaden och sedan tillbaka till verkstaden igen...
Bilen gick igenom besiktningen på första försöket i år. :D

Nya avgasvärden blev det också, utan andra åtgärder än körning sedan förra besiktningen.
CO: 0,0
CO2500: 0,1
HC 051
Lambda 1,0

Jag hade inte bytt olja/filter eller tankat annat än vanlig bensin inför besiktningen. Jag körde 6 km till bilprovningen och väntade 10 minuter med avstängd motor innan jag fick komma in.

HC är ju fortfarande högt. En "kuggfråga"?:
Om man nu vet att det funnits oförbränd olja i avgassystemet, kan man utifrån dessa avgasvärdena säga om katten fungerar eller ej?

Oförbränd olja hade på något sätt kommit från vevhusventilationen (som var full med olja) till avgassystemet. Verkstaden rengjorde vevhusventilationen. Är det något annat som också borde rengöras?

Sedan har jag en annan fundering också. När slangen som hör ihop med vevhusventilationen var lös så sprutade den ut olja i motorrummet från vevhusventilationen och det blev en stor hög med olja på plåten längst ner i motorrummet. Meningen var att verkstaden skulle städa upp detta, eftersom de hade kopplat loss slangen och stängt igen där slangen skulle sitta. De gjorde en motortvätt, så det som stänkte omkring är borta, men oljehögen gick inte bort och jag orkade inte bråka om det förra året.

Nu i år så kommenterade besiktningsmannen oljan på plåten och sa att man måste hålla koll på oljeläckage... Så det bästa är väl att försöka få bort oljan till nästa besiktning. Men oljan sitter som berg. Hur ska man få bort detta på enklaste sätt?

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]