Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
slangarna brukar bli torra och hårda. då syns ofta inte sprickor heller eftersom det är undertryck i slangarna. de kan också börja läcka där slangen sitter trädd mot anslutningen pga torr slang. så byt den för säkerhets skull endå. brukar bli lite varmare där vid ventilen också. då går dom åt snabbare.
de kostar inte många spänn att vara säker.
När jag bråkade med min 230E bytte jag varenda slang i tidigt skede av felsökningen och såg till att det blev tätt med buntband runt alla också. Just för att vara 100% säker att det inte ska läcka.
av rid54
Brytarspetsar? Då finns ju en liten lista på saker som har med det att göra, både avseende prestanda, tändpunktsförändringar och orolig tomgång.

1. Fel brytaravstånd (öppningen vid brytning blir för liten pga sliten klack). Mät!
2. Brända spetsar ger dålig brytning (odefinierad brytning pga brännskador på kontaktytorna)

Bägge dessa ger dålig effekt i gnistan, vilket påverkar prestanda och kan ge ojämn tomgång.

3. Dålig kondensator. = dålig gnisteffekt eller utebliven gnista.
4. Osmord fördelare, speciellt kamnock/brytarklack; ger dålig precision i tändtidpunkten.

Sedan måste en sådan fördelare ha en väl fungerande centrifugalregulator. Om den inte blivit smord kan den ha fastnat och då påverkas prestanda och ekonomi. Gäller även brytarlösa system iofs.

Alla anslutningar till tändspolen måste kollas (bra kontakt krävs, det går en del ström på lågspänningssidan). Tändspolen kan vara dålig också.

Edit: Mycket av detta har redan nämnts av Rådlös, beklagar intrånget i upphovsrätten... :)
av Suprioten
Fan nu känner man sig lite dum.

Tänkte att det är väl fan lika bra att ta en titt på stiften för säkerhets skull, och nr 4 såg ut såhär
Bild

Inte konstigt att den gick kasst vid belastning, måste ju varit en nästan obefintlig gnista? Hade ju inte en tanke på att det kunde vara stiften eftersom jag satte i nya häromdagen. Jag misstänker att det måste ha fått sig en jävel i samband med komptestet.

Jag böjde upp pinnen iaf och nu går bilen kalasbra :)

Tack till alla som har tagit er tid till att hjälpa till :-)-)
av ingesjo
Hmmm lägger in en replik fastän du redan hittat problemet..
Bara för tillägga ytterligare en felkälla för kontroll
B23a har ju kamrem ,, den ska ju bytas med jämna mellanrum.
Om den "Hoppar" en eller två tänder så blir resultatet liknande det du beskrev från början en trött motor.
Hoppar den ytterligare ett par tänder så skrotar du motorn för då går kolvarna i ventilerna..
av Rådlös
I en B23 A blir det inget ventil- eller kolvhaveri på grund av kamremmen. Det är förbehållet B230 K och B234 (fyrventilsmotorn).
Extra ljus

Menar du dongeln då

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]