Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jo då! Den är på 500 Watt så det räcker till. Jag har haft en sådan modell (slangvärmare) på en bil där motorvärmare och vinterväder var okända företeelser, Pegeuot 404. Men motorn blev "varm" ändå. Detta är dock ca 40 år sedan.
Den är som vi har sagt tidigare inte lika effektiv som en insticksvärmare, men bättre än ingenting. Och den är förhållandevis lättmonterad. Tänk på att du sätter den sidan där du ser värmeelementet mot motorn.
Okej Tack för svaren! :)

Får se hur man gör.. Hur man än gör så blir det ju krångligt med kablarna.

Köpa slangvärmaren och dra en helt ny ingångskabel och ta bort befintliga? Och strunta i kupevärmar uttag?

Går det inte att bara lägga med kabelskor? Altså om Jag köper ny slangvärmare från ex. Mekonomen/Biltema och så köper Jag en kabel som passar slangvärmaren. och kapar av den kabeln från blockvärmaren och från grerenn och lägger bara kabelskor och isolerar nogrannt? för det bör ju vara likadana kablar bara skarva ihop dem? Det borde väll funka??
zxcvbn skrev:
Rådlös skrev:"Den som ropar i öknen....." http://www.polarheater.com/product/5/de ... e-delivery

Nu gäller det bara att dina flatstift är vridna åt rätt håll. Dom här i länken ser ut så här: I_I Bara för att j***as (tror jag?) har Volvo placerat stiften så här: --_-- Trots att det är Calix som har tillverkat delarna på Volvos beställning. Men vi hoppas på det bästa! :roll: :roll: :roll:
Vill börja med att Tacka för svaren! Mycket uppskattande!

Dessvärre ser stiften ut så här på min | | | men det mittersta längre ner..

Dock var det ju fan nästan rätt alltså... Surt :(
Volvos värmardelar var det Brakon som tillverkade, och dom har stiften |||, Calix har däremot |_|.

Om du ska fulkoppla så ska du inte använda flatstift, der är inte i en gråzon utan lååångt utanför, man gör inte så om man är det minsta seriös.

Endera använder du en kopplingsdosa med lägst IP44 och säkrar kablarna så dom inte kan åka ur dosan, eller skarvar en kabel med en kabelskarv som är IP44 och har kabelförskruvning av nåt slag
Tackar Rådlös och Amarace för svaren! :)

Ja en kopplingsdosa skulle ju säkerligen blivit perfekt.

Men enda tänkbara Jag hittar på Julas sida är en IP54

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... sa-402240/

Duger den? ELler funkar det överhuvudtaget på en bIl?

Annars hittade Jag en exakt som Lennart använt sig utav : https://app.trafikverket.se/TRV_esa/esa ... EQ=5665300# Men det känns lite att bara beställa en sådan liten grej,

Ja kabelskor känns kanske lite tattigt tyvärr..
IP54 är högre klass än 44, så den går bra :) Se till att klamra bra så att inte kablarna kan dras ut bara. Den i metall är klart bästa man kan ha, tål misshandel och det är en förskruvning som tätar och håller kabeln lite (men inte nog för att det ska va ok egentligen)
Den i plast är gjort för att monteras på plan yta (husväggar) och är betydligt "känsligare" för värme och "håller" IP54 i damm och vatten tålighet. Den i aluminium "tål allt" utom att vara under vatten längre perioder (IP67) och finns att köpa i alla affärer som säljer "installationsgrejer"
http://www.elektroskandia.se/Katalog/de ... 90/1439504
Här finner du art.nummer och alla uppgifter du behöver. Priset är dock inte rätt, det är "vårt" netto utan moms. Här kommer IP-klass listan,
Första siffran:
0 Inget skydd.
1 Petskyddad mot föremål större än 50 mm.
2 Petskyddad mot föremål större än 12 mm.
3 Petskyddad mot föremål större än 2,5 mm.
4 Petskyddad mot föremål större än 1 mm.
5 Dammskyddad
6 Dammtät

Andra siffran:
0 Inget skydd
1 Skyddad mot droppande vatten
2 Skyddad mot droppande vatten. Apparaten får ej luta mer än max 15° från normalvinkeln.
3 Skyddad mot strilande vatten. Max vinkel 60°.
4 Skyddad mot strilande vatten från alla vinklar.
5 Skyddad mot spolande vatten från munstycke
6 Skyddad mot kraftig överspolning av vatten
7 Kan nedsänkas tillfälligt i vatten utan att ta skada.
8 Lämpad för långvarig nedsänkning i vatten, enligt tillverkarens anvisning.

Men som sagts, stor försiktighet och noggrannhet vid montering. Utan kunnande om elkoppling, gör det inte!!! Det är förenat med livsfara att använda motorvärmaren om det inte är rätt monterat, Det är därför det säljs med snabbkopplingar så det inte kan monteras fel.

Mvh
Lennart
Köp valfri värmarkropp och en skarvsladd av samma märke.
Klipp sladden på nuvarande blockvärmare och klipp nya skarvsladden(jorden är gul/grön) skala tillräckligt så du kan skarva ihop sladdarna med limskarvkabelskor som kläms med riktig kabelskotång. Värm kabelskorna så de krymper o limmas ihop tejpa rikligt och trä över limkrympslang o värm igen, tada klart :-)-) fungerat för mig då jag bytt från de där stora hemska gamla runda intagen mot defas lilla smidiga intag.

Är ju inte direkt något drag i sladdarna i en bil då de är fast monterade utan mer nötskydd som krävs.

biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelkopplingar/Krympkabelskosortiment-351950/
biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kabelskotang-12675/
DandanRacing skrev:Köp valfri värmarkropp och en skarvsladd av samma märke.
Klipp sladden på nuvarande blockvärmare och klipp nya skarvsladden(jorden är gul/grön) skala tillräckligt så du kan skarva ihop sladdarna med limskarvkabelskor som kläms med riktig kabelskotång. Värm kabelskorna så de krymper o limmas ihop tejpa rikligt och trä över limkrympslang o värm igen, tada klart :-)-) fungerat för mig då jag bytt från de där stora hemska gamla runda intagen mot defas lilla smidiga intag.

Är ju inte direkt något drag i sladdarna i en bil då de är fast monterade utan mer nötskydd som krävs.

biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelkopplingar/Krympkabelskosortiment-351950/
biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kabelskotang-12675/

Tackar för samtliga svar! Jo Det blir nog att köra på det som du säger :) Borde ju funka är ju inte så att man står och sliter i kabeln heller. bara i värsta fall dra fast den med buntband någonstans så den inte hänger och slår.

Har allt hemma föruotom limkabelskorna så ska bara investera det så borde det fungera.

Visst borde det funka att värma dessa kabelskor med vanlig värmepistol? Den värmer upp till 600c och funkar utmärkt att värma krympslang så den drar ihop sig :)

Tack än engång!! :D

Ok så du menar att du vid ett par tillfä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]

Yttre dörrlister lossnat

Det är förstås inte clipsen som ko[…]

Ja, fast förbrukningen av AdBlue verkar ö[…]