Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Rådlös skrev:AmazonSleper och Benjaminorn. Det är möjligt att det finns ett motstånd till tankmätaren och tempmätaren. Men det finns definitivt en spänningsstabilisator på baksidan av instrumentpanelen. Den matar 10 volt +/- 0,2 volt till just dom här två mätarna.
Det är en liten plåtkapslad dosa, stor som en sockerbit, ungefär. Den sitter på flatstift så den är lätt att byta, om den nu är trasig.
Var de jag mena, men skulle vilja påstå de är ett form av motstånd då den minstar ner på volten, men är ju skit samma :wink: På Äldre Us Ford sitter de lika å där säljs dom som motstånd så antog de hette de till volvon med :lol:
Njaaa... Detta är elektronik och är lite mer än ett motstånd. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A4nn ... bilisering

För den oinvigde kanske detta inte säger så mycket. Men om vi jämför ett motstånd med en stabilisator så kan man säga ungefär så här: Ett motstånd "bromsar ner" spänningen men gör inte så mycket mer. En stabilisator bromsar ner spänningen och håller den på en bestämd nivå. den t.o.m höjer spänningen om inspänningen skulle vara för låg. (Den drar mer ström i stället) Allt för att hålla spänningen stabil. Detta klarar aldrig ett motstånd.

Om vi funderar över varför vi har en stabilisator ser vi ganska snart detta faktum att batterispänningen är inte konstant 12 volt i en bil. När batteriet laddas för fullt är den över 14 volt. Den kan i kortare stunder gå under 12 volt och det är fullt legalt. Vid start är den under korta ögonblick nere på 8 - 9 volt ibland.
Tempmätarten och tankmätaren jobbar med ett variabelt motstånd som ger olika mätbara spänningar och strömmar, då behöver dom en stabil matningsspänning.
Därför har man valt i det här fallet 10 volt. Vid felsökning kan det ju vara bra att känna till just dessa 10 volt fram till tankmätaren. Eller 10 volt på tempmätarens anslutning. Stämmer detta vid en kontrollmätning så är det rätt så långt.

Detta gäller på 70- och 80-talsbilar. Senare bilar är ju datoriserade så det kan vara annorlunda där. Men där finns i stället en hel drös med olika stabilisatorer och spänningar. Det är inte bara 10 volt som gäller där.

Idag fick jag felmeddelande att stödbatteriet[…]

Tillverkade egna fästen och skippade distanse[…]

Precis, det är fälgarna jag nämnde.[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. […]