Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

AC på nyare bilar går med en så kallad restkylare eller va de kallas. den kylan som genererats när motorn gått, går så länge den är kall och kyler kupen. då går väll nån liten elpump och kupefläkten. när kylvätskan blir varm igen gör den ju ingen nytta.. brukar räcka cirkus 30 minuter en normalmålnig soldag..?

Har idag iaf bytt den där dosan med kolen på. de vart lite bättre faktiskt. men de doppar fortfarande.

Gjorde rent kontakytor på startmotor, batteriet, båda jordningarna från batteri/kaross, motor och alla kontakter på generatorn och "kopplingsplinten". På med kopparpasta och drog ihop igen. Ingen skillnad alls eller mycket liten.

lennarte: Jag skall dra om den kabeln imorgon om jag får tid :) jagade från 5 till 17 ikväll.
Blir sussilulla sova sängen som lilla barnet nu...
Kollat på lite xenon-kitt och de är lockande! Men ja har ingen lust att slänga så mkt pengar på bilf*n när ja håller på att värmeisolera garaget-ny port, mitt uppe i rennovering av badrummet, köket ska bytas ut fullständigt till sommaren. jakten är inte gratis heller.. kör cross å de kostar en slant... tjejer kostar också pengar... ;)
Misstolka de sista fel och vänd på det sen :D

GLT:n skall lackas om och diverse saker skall bytas/fixas.

Hade monterat xenon direkt, men de blir mer pengar på annat än man tror. därför dessa 2 tjusiga bilar som är lätta och snabba att ha så man kommer dom korta sträckor man ska och kan lita på dem i ur å skur. vart en rejäl sladdrepa i skogen med 244an nyss. kul. slippa bry sig om lacken jämt ;D
lennarte: jagade älg. fruntimmer ä inte lätt de heller. Allt tjat kostar i form av ätstörningar på diverse mackar ;)

Drog iaf om kabeln idag. på 1100rpm är allt bra med ca 13.9 volt fullt hellyse broms osv. på 1000rpm går den ner till 12.5volt. men så fort man gasar lite så skjuter den upp fint igen.
Antar att det får duga? Kan tänka mig att batteriet inte är 100% friskt heller. Så ska väll köpa ett helt nytt snart.
Frrla skrev: Drog iaf om kabeln idag. på 1100rpm är allt bra med ca 13.9 volt fullt hellyse broms osv. på 1000rpm går den ner till 12.5volt. men så fort man gasar lite så skjuter den upp fint igen.
Helt klart godkänt. Så länge du ligger över 13V på lite varv är det helt klart Ok. Ha bara koll på spänningen på remmen/remmarna. Generatorn går väldigt tungt när det laddar så mycket

Mvh
Lennart
kanonbra att de är godkänt då :)

remmarna skriker å grinar om man är lite oförsiktig med gasfoten (dom är spruckna och torra) i det skedet från tomgång och upp mot 3 000rpm. Fattar inte denna motor är varvvillig snabbt upp till 5 tusen på en halv sekund... :)
Reklamation hos verkstaden?

Ja, om nu den bilfirma jag brukar anlita till s&ar[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till v5[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid tr[…]

@kebabpizza , finns sånt i Luxemburg?