- tis 02 apr 2013, 16:56
Om oljan fanns där vid felsökningen borde de ha sett den, ja.
Första beskedet var att motorn överfyllts med olja och att man var tvungen att göra ett oljebyte för att få en normal nivå.
Sedan var beskedet att motorolja trycks in i motorn via vevhusventilationen och att man skulle behöva byta vevhusventilationen, avgassystem och luftmassemätare för att kunna felsöka vidare och försöka få stopp på vitrykandet. Detta skulle förstås kosta en rejäl slant och det fanns inga garantier på att det inte skulle kunna finnas mer skador, t ex motorskador. Vad slutnotan skulle bli visste man i detta fall inte, eftersom den berodde på vad man fann.
En variant på det hela för att få ett fast pris, var då att motorn skulle bytas mot en från skroten samt att avgassystem och luftmassemätare skulle bytas. Då skulle inte vevhusventilationen bytas, men en ny kamrem skulle ingå. Priset på detta skulle överstiga bilens värde med det dubbla. Nu är det väl så att en 20 år gammal bil inte längre har någon värdeminskningskostnad, utan alla kostnader är drift, och om man ändå inte tänkt att sälja bilen så känns det inte meningsfullt att diskutera bilvärde, utan det finns enbart driftskostnad. Men när en kollega berättade om sin gamla, fina Mercedes som ena året med glans gått igenom besiktningen och året efter hade besiktningsmannen knackat hål i golvet och kollegan hade med sorg i hjärtat fått skicka Mercan till skroten, då blev jag så osäker att det kändes som att det var bäst att ta hem bilen och fundera... Det känns ju som ett riktigt vågspel att lägga en massa pengar på att fixa den om det skulle bli som för kollegan.
För att jag skulle kunna bogsera hem bilen fick en karossmekaniker på verkstaden fixa ruta och lås och han körde då bilen. Kanske uppkom läckaget då, om de inte såg det vid felsökningen?
Eller skulle man som amatör från början begripit att "överfylld med olja" betyder oljeläckage (om man dessutom inte känner till att det skulle funnits något tryck som skulle ha skapat läckaget)?
Tilläggas kan att detta är stor verkstad, vars specialitet är att byta ut moduler. Tydligen "rengör" de vevhusventilationen på servicarna genom att blåsa med tryckluft. Detta är vad jag förstår helt förkastligt och jag tänker inte fortsätta att serva min andra Volvo-bil där. Jag har också informerat kollegorna att de ska ställa krav på att rengöringen av vevhusventilationen görs ordentligt.
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med bilen. Vi hade trott att det skulle gå att hålla igång den tills den blev veteranbil, eftersom volvo-motorer ju är kända för att hålla länge, men det blir inte alltid som man tänkt sig. En kollega har precis föreslagit att jag ska sälja den till någon Volvo-entusiast som kan fixa till den och som vill ha just precis en 245:a i 1993 års Classic-utförande. Det känns ju mer konstruktivt än att den går till skroten. 1993 var ju det sista året som denna bil producerades och denna bil är ju dessutom bland de sist producerade 245:orna på Torslanda, enligt chassinumret, så det skulle vara bedrövligt om den fick ge upp före alla andra 245:or...
En annan variant är att bogsera den till en annan bilmekaniker.
Låt framrutan vara större än backspegeln!