Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#741940
Jag har bogserat hem bilen från verkstaden, utan att ha beställt utbyte av vevhusventilation, avgassystem och luftmassemätare. Däremot har de kört bilen på verkstaden (för att kunna fixa krossad ruta och förstört lås, som denna stackars bil också råkat ut för i samma veva som vitrykningen) och upptäckt att den inte ryker längre, åtminstone inte när den körs kall.

Bilbatteriet räckte precis för bogseringen och fick sättas på laddning efteråt, men det är 10 års gammalt så kanske sjunger det på sista refrängen.

Efter laddning av batteriet provade jag att få bilen att gå på tomgång och det lät helt normalt inledningsvis, men den blev svagare och svagare och efter 5 sekunder dog den på tomgång. Avgaserna såg helt normala ut. Efter påfyllning av 10 liter bensin från dunk provade jag igen att få bilen att gå på tomgång igen. Allt lät som vanligt inledningsvis, sedan blev den svagare, sedan lät det som jag gav full gas (jag hade foten på kopplingen), sedan blev den svagare och då slog jag av tändningen precis innan den skulle dö efter 5 sekunders tomgång. Normala avgaser även denna gång.

Luftfiltret såg ok ut. Oljan och oljefiltret byttes av verkstaden vid felsökningen. Oljenivån är på max på mätstickan när bilen är kall. Vevhusventilationen har jag inte tittat på ännu, eftersom den verkar sitta besvärligt till. Det verkar finnas ett oljeläckage, eftersom det syns olja i motorrummet en bit ner under insuget.

Ja, vad ska man tro nu att överskottsoljan är, om den inte dumpats ut i avgassystemet? Är det fullt med olja i motorn? Vad kommer att hända när man varmkör bilen, efter rensning av vevhusventilation, mm (jag har sett skräckklipp på youTube)?
av rid54
#742372
Att den dör på tomgång tror jag knappast har med oljeläckage att göra. Det finns troligen flera fel att hantera. För det första bör man kanske ta itu med att motorn inte går på tomgång. Kolla att bränslepumpen går hela tiden. Kolla att bränslefiltret inte är igensatt. Kolla att tankfiltret inte är igensatt. Kolla att avgassystemet inte är igensatt/täppt (enligt vissa rön kan man kolla med att ta ur ett tändstift; går motorn då (på 3 cyl då förstås...) men inte annars, är avgassystemet täppt...). För att eliminera vevhusventilationen bör ju rimligen denna gå att koppla bort. Täpp igen hål/slangar/nipplar som suger in luft (till insugsröret) och ta bort resten av ev slangar mm. När man väl fått motorn att gå, kan det vara lättare att gå vidare.
Mvh
/RID
#742543
Om oljan fanns där vid felsökningen borde de ha sett den, ja.

Första beskedet var att motorn överfyllts med olja och att man var tvungen att göra ett oljebyte för att få en normal nivå.
Sedan var beskedet att motorolja trycks in i motorn via vevhusventilationen och att man skulle behöva byta vevhusventilationen, avgassystem och luftmassemätare för att kunna felsöka vidare och försöka få stopp på vitrykandet. Detta skulle förstås kosta en rejäl slant och det fanns inga garantier på att det inte skulle kunna finnas mer skador, t ex motorskador. Vad slutnotan skulle bli visste man i detta fall inte, eftersom den berodde på vad man fann.

En variant på det hela för att få ett fast pris, var då att motorn skulle bytas mot en från skroten samt att avgassystem och luftmassemätare skulle bytas. Då skulle inte vevhusventilationen bytas, men en ny kamrem skulle ingå. Priset på detta skulle överstiga bilens värde med det dubbla. Nu är det väl så att en 20 år gammal bil inte längre har någon värdeminskningskostnad, utan alla kostnader är drift, och om man ändå inte tänkt att sälja bilen så känns det inte meningsfullt att diskutera bilvärde, utan det finns enbart driftskostnad. Men när en kollega berättade om sin gamla, fina Mercedes som ena året med glans gått igenom besiktningen och året efter hade besiktningsmannen knackat hål i golvet och kollegan hade med sorg i hjärtat fått skicka Mercan till skroten, då blev jag så osäker att det kändes som att det var bäst att ta hem bilen och fundera... Det känns ju som ett riktigt vågspel att lägga en massa pengar på att fixa den om det skulle bli som för kollegan.

För att jag skulle kunna bogsera hem bilen fick en karossmekaniker på verkstaden fixa ruta och lås och han körde då bilen. Kanske uppkom läckaget då, om de inte såg det vid felsökningen?

Eller skulle man som amatör från början begripit att "överfylld med olja" betyder oljeläckage (om man dessutom inte känner till att det skulle funnits något tryck som skulle ha skapat läckaget)?

Tilläggas kan att detta är stor verkstad, vars specialitet är att byta ut moduler. Tydligen "rengör" de vevhusventilationen på servicarna genom att blåsa med tryckluft. Detta är vad jag förstår helt förkastligt och jag tänker inte fortsätta att serva min andra Volvo-bil där. Jag har också informerat kollegorna att de ska ställa krav på att rengöringen av vevhusventilationen görs ordentligt.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med bilen. Vi hade trott att det skulle gå att hålla igång den tills den blev veteranbil, eftersom volvo-motorer ju är kända för att hålla länge, men det blir inte alltid som man tänkt sig. En kollega har precis föreslagit att jag ska sälja den till någon Volvo-entusiast som kan fixa till den och som vill ha just precis en 245:a i 1993 års Classic-utförande. Det känns ju mer konstruktivt än att den går till skroten. 1993 var ju det sista året som denna bil producerades och denna bil är ju dessutom bland de sist producerade 245:orna på Torslanda, enligt chassinumret, så det skulle vara bedrövligt om den fick ge upp före alla andra 245:or...

En annan variant är att bogsera den till en annan bilmekaniker.
#742556
Tack för tipsen! Tomgångsfelet är ett helt nytt fel som uppstått nu.
Om avgassystemet är täppt så vitryker förstås inte bilen - åt det hållet. Så vitrykningen kanske inte är borta. Var det kanske därför som det lät som om jag gav full gas under tomgången?

Jag ska leta rätt på de saker som du nämner och titta hur det ser ut.
av rid54
#742599
Jag är mycket tveksam till verkstadens utlåtande. "trycka in olja i motorn" låter ju underligt... det är ju där den ska vara! Alltså, jag menar att om man ser till att få rätt oljenivå (enligt oljestickan) och gör rent sådant som har med vevhusventilationen att göra (slangar, nipplar, flamfälla etc) och sätter ihop det igen, så är nog själva motorn fit for fight igen. Sedan är det såklart så, att LMM, katalysator etc kan ha blivit "kontaminerade" med olja, men åtminstone de grejer som är på insugssidan måste gå att rengöra och återanvända. Katen, däremot, kan ju ha blivit täppt av olja/sot och därmed skapar ditt senare problem. Ny katalysator kan vara lösningen där, kanske också lambdasond. Resten av avgassystemet kanske går att bränna ur med körning, eller så behövs nya ljuddämpare. "Motorskador" är inte vad jag skulle förvänta mig i din situation (dvs själva motorn), annat än i något extremfall där det blir stumt i cylindrarna pga olja i förbränningsrummen. Detta borde nästan ha gjort motorn helt obrukbar direkt om det inträffat.
Mvh
/RID
#742651
Min förhoppning är att utlåtandet är fel, men eftersom jag inte deltog under felsökningen så vet jag inte vad de råkade på.

Det visade sig att slangen som hör ihop med vevhusventilationen (som oljestickan sitter fast i med ett buntband) hade åkt loss av sig själv i ena änden. Om den kan spotta ur sig en massa oljeslam och har ett rejält tryck, så skulle det som jag fruktade var ett oljeläckage faktiskt kunna komma därifrån. Som slangen var riktad var det faktiskt fri sikt fram till plåten. Och det är faktiskt mest oljeslam på höger sida om man står framför bilen. Det som är på vänster sida har nog runnit dit.

Kanske ställde detta med slangen till problemet med tomgången också?

Knackar man på vevhusventilationsbehållaren så hör man att nedre delen är fylld. Jag ska nog inte starta bilen mer innan jag hittat var andra änden av slangen ska sitta och gjort rent behållaren. Vevhusångor kan tydligen antändas.

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]