Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För att vara lite mer konstruktiv: Laddlampan OCH regulatorn får laddstartström via en säkring (13, verkar det vara). Om den inte är hel eller om den har dålig kontakt startar inte laddningen. Då borde ju laddlampan inte lysa när tändnignen slås på iofs.

Vad gäller säkring som brunnit så gäller nog att hitta det som är anslutet enligt originalmärkningen samt ev extra saker (som nämnts..!). Annars kan det bli ett evighetsjobb... :???:
"ska inte laddnings lampan tändas när du slår av å slockna när motorns rotation stannat helt?
har för mig att den tänds på mina 3 240 när man slår av å sen slocknar när motorn stannat? :/!"

Så upplever jag att det är på min bil. Fick tag i en multimeter och den visade 12,4v på batteriet både när motorn var igång och avstängd. Hur ska jag gå tillväga nu? Hur kan jag mäta och se om generatorn är hel? Har ju som sagt bytt laddningsregulatorn. NU slutade laddningslampan lysa så nu är det väl bara fixa en ny generator.
Så här gäller det för batteriet och därmed även generatorn:

Bild

Om batteriet är fulladdat och i övrigt god kondition, så skall det vara max 12,7 volt i vila. (Detta mäter man när motorn har stått still i ca en ½-timma). Om generatorn snurrar på tomgång så skall man ha minst 13,8 volt på batteripolerna. Klart tecken på att den laddar. Ökar man varvet så går spänningen upp över 14 volt. Detta är ju också ett gott tecken att generatorn lever. Skulle batteriet vara fullt, så stannar spänningen någonstans runt 13,8 - 14 volt. Då känner laddregulatorn att det inte behövs mer ström där. Det som ändå kommer i det fallet, går åt till belysning och tändning, motorelektroniken etc. etc.

Du bör alltid hålla batteriet minst inom den övre delen på det som kallas vilospänning. Om spänningen går neråt under 11,6 volt, så förstörs batteriet.
på generatorn har du en jodsladd en plus slad å ett stift som går till lampan i mätarhuset(de lilla batteriet)
mät på + på generatorn å någon stans i jord(typ generatorn/ motorn) en frisk ska ladda 14 eller 14,5? något sånt
sen mäter du på batteriet + å minus här vill man hälst ha samma resultat som på generator!
om du misstänker jord fel eller dålig + kabel mät från + på generatorn till + på batteriet då ska de vissa 0,0000 står det 1volt så har du dålig plus! gör likadant på minussidan (jord)

laddar generatorn inte alls /lampan i mätar huset paj byt den till en hel eller sätt en sladd från + på batteriet till det lilla stiftet på generatorn DÅ SKA generatorn ladda!

funkar det inte får du la tästa hänga i en annan generator TIPS skroten! eller om du har en som du vet e BRA
häng i den å gör om mätningarna jag skrev upp :D

som exempel nu då så i min bil har jag 2 batteri (ett fram å ett i hytten) det i hytten får 14 volt å generatorn laddar 14volt (ungefära siffror!) det främre batteriet får bara 13 volt å här har jag mätt + på generatorn å + på batteriet CA 1 volt får jag där på minus sidan får la ungefär 0,5volt detta gör att min laddnings lampa i mätar huset glödar så bara att fixa bättre minus å bättre kontakt på + kabeln :D

hoppas du förstår mig vad jag menar! min far har sagt att så här ska jag mäta!(elektriker typ)
när du gör mätningarna så låt halvljuset vara på å sen slå på helljuset å se om de sjunker eller inte eller som "rådlös" sa gasa lite å se om de ökar!
mvh bigge
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]