Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tungviktarn
sicnarf skrev:Eftersom du har en Volvo 88 som endast gått 6700 mil så är den nästan som ny skulle jag tippa. Då är det värt att bevara den och ta god hand om den. Jag skulle lämna den till en riktig Volvo verkstad för felsökning för då vet jag att det blir riktigt gjort. Men som sagt kolla så den inte tar luft som Castrol skrev. Kolla så alla luft slangar sitter fast riktigt och att de inte är spruckna. Och att alla kablar/kontakter sitter fast i motorrummet. Tryck in alla tändkablarna och alla kontakter. Har du bytt luft och bränslefilter? Vad är det för tändstift du har nu? Men hittar du inte felet så gå tillbaka till verkstaden eller en riktig Volvo verkstad och be om hjälp. Det är din bil värd!!!! 6700 mil,var rädd om den.
"Riktig volvoverkstad" skulle vilja påstå att 80% är klåpare i åldern 19-23 som inte förstår ordet yrkesstolthet.
Men klart att det finns några "riktiga" bilmekar kvar, gäller bara att hitta dom.
av P165B
Tungviktarn skrev:
sicnarf skrev:Eftersom du har en Volvo 88 som endast gått 6700 mil så är den nästan som ny skulle jag tippa. Då är det värt att bevara den och ta god hand om den. Jag skulle lämna den till en riktig Volvo verkstad för felsökning för då vet jag att det blir riktigt gjort. Men som sagt kolla så den inte tar luft som Castrol skrev. Kolla så alla luft slangar sitter fast riktigt och att de inte är spruckna. Och att alla kablar/kontakter sitter fast i motorrummet. Tryck in alla tändkablarna och alla kontakter. Har du bytt luft och bränslefilter? Vad är det för tändstift du har nu? Men hittar du inte felet så gå tillbaka till verkstaden eller en riktig Volvo verkstad och be om hjälp. Det är din bil värd!!!! 6700 mil,var rädd om den.
"Riktig volvoverkstad" skulle vilja påstå att 80% är klåpare i åldern 19-23 som inte förstår ordet yrkesstolthet.
Men klart att det finns några "riktiga" bilmekar kvar, gäller bara att hitta dom.
Håller med dig Tungviktarn! De få gånger jag nödgas lämna in en bil på Volvoverkstaden så ger jag direkta order om vem som ska få röra min bil. Har ju några pålitliga vänner på verkstan som är bilmek. Men jag har råkat ut för dessa 19-23 åringar innan jag lärde mig läxan. Efteråt ser bilen hemsk ut, som om någon kört med en borrmaskin i plasten (i inredningen) när de kör skruvdrageren i blindo runt skruvskallarna! :-O)
av Borje
Hej !
Igen

Har någon koll på hur en insprutningsmotor B230F reagerar om den tar in tjuvluft mellan motorblock och insugningsröret?

/ Borje
av Rådlös
Den får ju en mager blandning om den får för mycket luft. Ryckningar etc. etc. vet jag inte så mycket om, men det är säkert rätt i dom hypoteser du har fått här. Jag hade en 240 som fick kraftiga ryckningar, men det var luftmassemätaren som var trasig.

Om du söker lite här på forumet så finns det beskrivningar om att koppla en lysdiod som visar hur lambdasonden jobbar. Du skulle ju kunna sätta en sådan och se hur det uppför sig. Alltså om den går magert hela tiden när den egentligen borde ligga på Lambda 1.

I vissa -88a som inte har diagostikuttag lär det finnas ett mätuttag där du kan koppla in en voltmeter. Men använd inte en digital voltmeter. Den står bara och bläddrar hela tiden så du får ingen vettig information ur den. En gammaldags analog (visarinstrument) skall det vara.
Användarvisningsbild
av Allinug
På sid 19 i detta dokument http://www.240.se/service/felsok_insp.pdf står att du får störning av motorstyrningen.

Jag har en b230fd från 93 och hade problemet på sid 19 i höstas. Bilen var ryckig vid start och körning på ettans växel, men inte vid högre fart. Den drog också mer bensin, och tydligen också olja. På verkstaden byttes först lambdasond och senare en slang mellan luftmassemätare och spjällhus och det tycktes bli bättre ett tag. Nu rycker inte bilen, utan den ryker och har olja där det inte ska vara någon olja, bl.a i vevhusventilationen.

Min bil har aldrig gillat motorvärmaren heller, utan blir svårstartad och sur.

Jag tycker att du ska reda ut detta ordentligt så att du inte får mer problem.
av Borje
Hej !

Jag tackar för svaren.

Packningen mellan insugningsröret och motorblocket närmast kylaren ser ut som den kan ha blivit en förskjutning på.
Bilen går bra på tomgång men reagerade av startgas. Motorn var på gränsen att stanna av gasen.
Lite lurigt är det. Motorn borde ha ökat varvtalet av startgasen?
Nu tror jag att motorn tar in tjuvluft vid packningen.
Men är inte säker på att det är hela problemet?

Hälsningar
Börje
av Borje
Nu har jag lämnat in bilen till Volvo.
För en månad sedan :( direkt eftet påsk.

Byte av kamrem. Byte av packning till insugningsröret.

Sen till problemet med rykningarna som inte har fått sin lösning.
Det sista var att de var rätt så säkra på att det var en pryl som sitter i fördelaren med spole på.
Leveranstid en vecka som vart tre veckor .
Efter bytet av hela fördelaren startar inte bilen alls.

Hur ska detta sluta.
av Motherpearl
Bytte du själv eller bytte Volvo?

Annars känns det som det kommer sluta med en väl fungerande unik och fin 240 som Volvo får fixa åt dig eftersom de var deras anställda som sabbade den.
Användarvisningsbild
av Allinug
Självklart ska ju bilen fungera BÄTTRE efter ett verkstadsbesök, så detta måste de ju rätta till.
Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]