Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NickeGubben
#704466
Svart på nån skruvskalle i gods o den andra på kopparbeläggningen.
kan funka att du vrider fram o tillbaka, kopparn ärgar o rostar bort på kortet.
Följ kopparn på kretskortet bakåt till kopplingsstycket, OM du får ström bak till kopplingsstyckena, så ta en klämskarv o skarva in en ny kabel o löd fast den på klämmgrejen i lamphållaren, både plus o minus, minus till jordskruven, du kommer att tillslut få löda alla hållarna.
Men kolla hur långt ströämmen når.
av Motherpearl
#704643
NickeGubben skrev:Svart på nån skruvskalle i gods o den andra på kopparbeläggningen.
kan funka att du vrider fram o tillbaka, kopparn ärgar o rostar bort på kortet.
Följ kopparn på kretskortet bakåt till kopplingsstycket, OM du får ström bak till kopplingsstyckena, så ta en klämskarv o skarva in en ny kabel o löd fast den på klämmgrejen i lamphållaren, både plus o minus, minus till jordskruven, du kommer att tillslut få löda alla hållarna.
Men kolla hur långt ströämmen når.
Tackar!
Ska ta tag i detta nu på söndag. Ska prova att mäta hur långt strömmen går (om jag nu får någon).
av Motherpearl
#705850
Okej gubbs, nu är det fixat.
För den som är intresserad så gick arbetet till såhär:

Har smörjgrop hemma så det gick lätt att komma in under bilen.
Letade upp backkontakten där den sitter ovanpå växellådan. Insåg att det är något utav ett litet helvete att komma åt den utan att sänka växellådan något. Men jag lyckades komma åt med en multimeter och mäta. Då visade det sig att det gick signal från kontakten. Så jag fortsatte mäta längs kablarna bakåt och hittade ett kabelbrott bak i bagageutrymmet under en plastkåpa. Ingen aning hur det gått till, såg ut som den blivit "klämd". Fixade detta och... inget hände.
Strömmen gick fram till lamporna men ändå lös det inte. Så jag plockade bort insatserna från bilen, smorde alla kontaktytor, slipade bort lite ärg här och var (oerhört lite) och monterade tillbaka allt. Då funkade det! Hurra!

Felet var alltså en kombination av kabelbrott och glappkontakt/ärg.

Gött med backljus igen. Nu har jag en ny backljuskontakt över som jag inte behövde montera. Men man vet aldrig när den kan komma att behövas.

Tack för all hjälp!

Mvh,
Daniel

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]