Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tungviktarn
#694902
blomqvist skrev:Tack för all input!

Ska testa att jorda med startkabel. Ligger tyvärr och är sjuk nu och bilen står 8 km ifrån mig.

Om det skulle visa sig att startkabel (att jorda) inte hjälper - är det svårt att byta dioder? Och hur mycket billigare blir det än att köpa en ny generator för 949 kr på Biltema? (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... TOR-63622/)
Du har möjligtvis inte tid att fota släpringarna och lägga upp ett foto här?
Det är mässingsringarna som kolen ligger an mot:)
av Amarace
#695006
Tungviktarn skrev:
dalldall skrev:hade samma problem en gång o då var det en diod! han pratar ju om lamporna! har bytt otaliga kol utan lampor som lyser flimmrar. men självklart byter man kolen/laddreläet först då det e snabbt gjort utan o dela generatorn.
Jaha så det är diod/erna som sliter ner det ena kolet 50% mer än det andra? Haha:D

Nu var det ju inte slitet 50% mer än det andra som jag läser det, utan nu när han bytte så var ena kolet 50% kortare. Det gör ju att om ett är 3mm ovan hållaren, är det andra 6mm (ett exempel), då är det inte så mycket ojämt, medans är ena som nytt och andra 50% mindre, ja då är det 50% mer slitet.

Sen angående dioder och att man inte kan få nåt fel på laddningne om nån diod är trasig säger jag inget om mer än att det har då jag varit med om. För hög spänning ska du ju inte få på grund av diodfel, det är ju därför det finns en späningsregulator :) I princip så har man ingne laddning om en diod går sönder i en diodbrygga, spänningsflödet stryps ju då i princip eftersom ingen spänning går igenom den. Och en lampa kan ju inte gå sönder för att den får växelström heller.
Men det är min erfarenhet.

Men jag håller med om släpringarna, att byta kol och ha dåliga släpringar är ju att kasta pengarna i sjön.

Jag skulle byta till en beg annan generator helt enkelt.
av blomqvist
#695169
Vilka generatorer skulle passa, om jag kikar på utbytes?
Alla Bosch? (som då suttit på Volvo 240/940/340/360?)
Som det är nu får jag upp en vettig träff på begagnad generator från närliggande skrot, och den kostar 200 kr mindre än ny på Biltema.
Söker jag lite mer fritt, på ovan sagda Volvo-modeller, får jag vettiga träffar från 300 kr och uppåt.
av Rådlös
#695190
Om prisskillnaden bara är omkring 200 kr så skulle jag ha valt Biltema. Då får jag i alla fall en fabriksny för dom pengarna. Med en begagnad från skroten vet du inte vad den har varit med om och hur många mil den har tjänstgjort. Den skanske skär i lagren efter en vecka eller något liknande? Visst, Biltema är made in China, men allt är ju inte värdelöst skräp därifrån för det. Några år eller tusentals mil skall dom hålla måttet i alla fall.
av blomqvist
#697434
Här kommer en harang bandbreddsoptimerade bilder.
Bild
Alles gut?
Bild
Har rundats fint utan några speciella repor
Bild
Rättkopplat? Med sladden kopplad till jord fade:ar lamporna med varvtalet

Som det är nu blev det värre. Har 0 laddning och lamporna lyser konstant, dock först efter uppvarvning(!).

Ska testa en gång till med sladden från bild 3 kopplad till jord och sedan extra startkabel från generator till motor (om någon dag).
Studerar, så har tyvärr väldigt lite tid att ägna bilen => dålig aktivitet.
av blomqvist
#699456
Har fipplat runt lite mer nu (egentligen inget speciellt). Monterade tillbaka till det läget jag fick laddning (om än svag). Har kört lite med släp och även åkt omkring lite och det känns som om lamporna börjar lysa svagare igen. Ungefär som när problemet uppstod.

Ska ge det ett par mil till innan jag konstaterar något. Läste på någon sida att kolen måste slipas helt runda innan full effektivitet går att uppnå och det verkar väldigt troligt.
av blomqvist
#707787
Hallå,

Jag har köpt en begagnad generator för att testa med.

Dessvärre ger den exakt samma symptom som den gamla vilket får mig att tro att bägge fungerar.
Ibland får man upp en "laddspänning" på 12,5-12,8 volt, men går tomgången ner för lågt slutar det ladda helt ett par minuter.

Finns det något laddrelä eller liknande som kan tänkas vara elakt?

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]