Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
#611753
Till Umekille: Denna bil har LH Jetronic 2.4 och vevaxelgivare, det var LHJ 2.2 som hade Hallgivare.

Till Baikal: Kontroll av förvärmningsanordningen. Avslagen tändning. Ohmmät mellan de vita kablarnas stift i kontaktstycket. Vid varm motor skall det vara runt 13 Ohm och vid kall motor runt 3 Ohm.

Mvh GK
av Baikal
#611775
Hej

Jag har provat att mäta i kontakten till förvärmningen. Jag fick 2.1 Ohm och det är runt nollgradigt ute.
Det hade varit mkt upprörande om det var Lamdan som var paj eftersom det är en av komponenterna som jag bytte tidigare och där jag inte vågade mig på på Universell eller begagnad. Tror att jag fick betala upp emot en 1800 kronor på mekonomen för den.

Vevaxelgivare var det. Kollade på bildelsdatabasen och man får loss dem för 200SEK. Jag provar att byta den så man kan utesluta det.

Mvh Baikal
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#611796
Vevaxelgivaren borde det dock inte vara, den är precis som du säger väldigt "digital", på och av... Har själv råkat ut för det, och lägger den av så går varken insprutning eller tändning.

Kolla din kallstartventil, den kan ställa till det en del. Men då borde den gå ganska fett och reagera lite annorlunda, men alltid värt att testa. Kör motorn varm, skruva ur den och starta pumparna, då ska den hålla tätt. Ventilen ska egentligen bara öppna vid runt -7 grader (har jag för mig) och neråt vid uppstart och stängas sedan.

Annars funder jag på om din spjällgivare är okej? Den kanske får för sig att spjället ligger i ett läge där det inte är, som t.ex. tomgång.

En annan bra sak att kolla är jorden mellan topplocket och torpedväggen. En av mina f.d. 240 krabbade mycket på elsidan när den glappade.
av Baikal
#611837
Jag provade att byta ut jordflätan mellan toppen och torpedväggen.
Vid påföljande provtur så gick den inledningsvis lika dåligt som innan. Kom då på att jag inte hade nollställt insprutningsboxen och att den kanske körde på gamla värden så jag tog en längre runda. Jag får erkänna att efter en mils runda svarade motorn riktigt bra.

Jag är försiktigt positiv, men tar inte ut något i förskott. Det har hänt några gånger tidigare att jag var i mål (man vill ju så gärna) men dessvärre har felet återkommit.

Vi får se om det stabila läget håller i sig. Jag återkommer.

Mvh Baikal
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#612072
Baikal skrev:Jag provade att byta ut jordflätan mellan toppen och torpedväggen.
Vid påföljande provtur så gick den inledningsvis lika dåligt som innan. Kom då på att jag inte hade nollställt insprutningsboxen och att den kanske körde på gamla värden så jag tog en längre runda. Jag får erkänna att efter en mils runda svarade motorn riktigt bra.

Jag är försiktigt positiv, men tar inte ut något i förskott. Det har hänt några gånger tidigare att jag var i mål (man vill ju så gärna) men dessvärre har felet återkommit.

Vi får se om det stabila läget håller i sig. Jag återkommer.

Mvh Baikal
Ja just det, du raderar väl koderna när du gör nya försök? Radera på både 6 och 2 om det behövs. ( håll in knappen 5 sekunder, dioden ska tändas efter en liten stund, håll in 5 sekunder till och då ska dioden släckas när man släpper knappen, eller om den slocknar medan man håller knappen..)(om du inte redan visste det ).

Jag hade glapp till hastighetsgivaren, så så fort bilen tappade den signalen gick den in i förhöjd tomgång och förblev så tills jag raderade koden, och fortsatte vara glad ända tills det glappade till igen.. ;)
av Baikal
#612704
Hej igen,


Tyvärr hjälpte inte jordningen mellan ventilkåpa och torpedvägg. Dagen efter gick bilen dåligt igen.
Jag har även bytt impulsgivare, dock utan tillstymmelse till förbättring. ( den var ganska knepig att komma åt)

Det senaste försöket jag har gjort är att plugga bränsletillförseln till kallstartsventilen. Pluggningen gjordes på banjokopplingen med hjälp av bult, två kopparbrickor och en låsmutter. Provade först med vanlig mutter men det läckte friskt genom gängorna.
Resultatet verkar lovande men jag vill köra någon dag till innan några segrar tas ut.

Jag återkommer

Mvh Baikal
av Baikal
#613409
Tyvärr,

Försöket med att koppla bort kallstartsventilen genom att kapa bränsletillförseln har inte gett några resultat.
Bilen har fallit tillbaka och går lika illa som tidigare.
Jag upptäckte ytterligare en felkod 2-3-2 ( felaktig dellast vid tomgång), det låter rimligt, bilen går helkasst på tomgång emellanåt. Så pass att lambdalampan blinkar till.

Det svåra med detta fel är det inte är konsekvent. I bland går den skapligt och i bland helkasst. Jag hoppas att något brakar ihop ordentligt så att man har något att gå på.

Det enda vitala som jag inte har bytt är styrenheten för tändningen. Jag har väntat med den eftersom jag tips om att den i stort sett aldrig krånglar.
Någon som har erfarenheter om detta?

Känns som om jag letar på fel ställe. Kan problem med vevhusventilationen ge sådana här spökfel eller?

Mvh Baikal
av Baikal
#613411
bensinskalle skrev:Vevaxelgivaren borde det dock inte vara, den är precis som du säger väldigt "digital", på och av... Har själv råkat ut för det, och lägger den av så går varken insprutning eller tändning.

Kolla din kallstartventil, den kan ställa till det en del. Men då borde den gå ganska fett och reagera lite annorlunda, men alltid värt att testa. Kör motorn varm, skruva ur den och starta pumparna, då ska den hålla tätt. Ventilen ska egentligen bara öppna vid runt -7 grader (har jag för mig) och neråt vid uppstart och stängas sedan.

Annars funder jag på om din spjällgivare är okej? Den kanske får för sig att spjället ligger i ett läge där det inte är, som t.ex. tomgång.

En annan bra sak att kolla är jorden mellan topplocket och torpedväggen. En av mina f.d. 240 krabbade mycket på elsidan när den glappade.

Hej Bensinskalle,
Jag har bytt spjällhus givaren. tyvärr utan resultat
Mvh Baikal
av Baikal
#613414
bensinskalle skrev:
Baikal skrev:Jag provade att byta ut jordflätan mellan toppen och torpedväggen.
Vid påföljande provtur så gick den inledningsvis lika dåligt som innan. Kom då på att jag inte hade nollställt insprutningsboxen och att den kanske körde på gamla värden så jag tog en längre runda. Jag får erkänna att efter en mils runda svarade motorn riktigt bra.

Jag är försiktigt positiv, men tar inte ut något i förskott. Det har hänt några gånger tidigare att jag var i mål (man vill ju så gärna) men dessvärre har felet återkommit.

Vi får se om det stabila läget håller i sig. Jag återkommer.

Mvh Baikal
Ja just det, du raderar väl koderna när du gör nya försök? Radera på både 6 och 2 om det behövs. ( håll in knappen 5 sekunder, dioden ska tändas efter en liten stund, håll in 5 sekunder till och då ska dioden släckas när man släpper knappen, eller om den slocknar medan man håller knappen..)(om du inte redan visste det ).

Jag hade glapp till hastighetsgivaren, så så fort bilen tappade den signalen gick den in i förhöjd tomgång och förblev så tills jag raderade koden, och fortsatte vara glad ända tills det glappade till igen.. ;)
Hej Bensinskalle,
Fram till nu hade jag inte lyckats att radera koderna via knappen. (missade det där med den andra knapptryckningen) Jag har istället kopplat ur batteriet. Testade på nytt enl din instruktion och JEPP, felkoderna försvann.

Mvh Baikal
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#613524
Den där tempsensorn du bytte, vilken färg hade kontaktstycket på den nya du satte dit?

Mvh GK
Vi som beställt nya V60

Nu finns min nya V60 hos handlaren: - 11 april bes[…]

Det varierar med årsmodeller och n&aum[…]

Volvo 240 klocka

Har varvräknare i kombinationsinstrumentet oc[…]

Du säger ju själv att du får b&aum[…]