Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Eije
#611846
umekille skrev:Låter som ett batteribyte ger bilen
orken åter...Du kan testa lämna
billyset på sen du stängt av motorn
mät batteriet efter 4-5minuter är det
under 12v. så har batteriet tappat orken.
Nja fast batteriet har inte blivit laddat sedan det hände så då borde jag ha fått lägre värden när jag mätte. Eller?
av Eije
#612992
Liten uppdatering på problemet

Problemet uppstår endast efter man har kört med helljus i ca en timme. Luktar också lite bränt.
Kan det bero på att jag har stoppat i 55/100w ljus?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#612994
Det kan vara pudelns kärna. kan dessutom vara så att originalreläet eller kablarna inte orkar med dubbla strömmen. Du får ta reda på var det luktar. Använder du originalkablaget eller har du moddat för att anpassa till större strömmar? Kan kanske även vara ide att sätta dit en kraftfullare generator

Mvh GK
av Eije
#613105
Okej, nä jag använder original kablarna...
Har dock haft i ljusen i ca 400mil utan problem, men det kanske är progressivt?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#613180
Kan vara så, ta reda på var det luktar.

Mvh GK
av hakano
#613457
Eije skrev:Problemet uppstår endast efter man har kört med helljus i ca en timme. Luktar också lite bränt.
Kan det bero på att jag har stoppat i 55/100w ljus?
Byt tillbaka tillfälligt till vanliga lampor och se om felet består.

På tidigare 240 var väl ljusomkopplaren den svaga länken när man satte i starkare lampor. Den ville gärna smälta ihop invändigt. Vet inte om detta gäller även din 88:a.
av Rådlös
#613493
Studera den här bilden lite grand:

Bild

Tänk sedan igenom vad och hur du behöver ändra.
av BGA
#789120
Lånar tråden lite. Biltemas gamla LED indikator som man stoppar in i ciguttaget visar grönt vid obelastad generator, men orange-grönt med halvljuset tillslaget = dålig laddning. Bytte regulator men det blev ingen skillnad. Kopplade en voltmeter till batteriet som visar följande:
Inga förbrukare, tändningen frånslagen 12,4 Volt
Motorn igång, inga förbrukare 13,90 Volt
Motorn igång + halvljus påslaget 13,60 Volt

Tycker det verkar lågt. Skall väl alltid ladda över 14 Volt. Kan en diod vara kass?
av Rådlös
#789130
Nja, 13,8 volt är det "magiska" tröskelvärdet när det börjar ladda. Det vill säga att strömmen går till batteriet och lagras kemoelektriskt där. Laddspänningen kan gå upp till 14,2 - 3 kanske 14,4 volt korta stunder om batteriet är tomt.
Det som blir under dom här 13,8 går åt i bilen till, tändning, lampor, pumpar, fläktar etc. etc. Så för batteriets del blir det bara plus-minus noll i ett sådant läge där generatorn händelsevis inte skulle orka mera.
Bild
Du ser här att vilospänningen ligger mellan 11,6 och 12,7 volt. Under 12 volt vilospänning är ju inget grovt alarmerande, men om det är ofta eller ligger nära undre gränsvärdet bör man kompletteringsladda och följa upp resultatet. Ett fulladdat batteri är ju alltid bäst och det kommer att leva längre. Urladdning tar hårt på batterier, även relativt nya.
Och vilospänningen mäter man någon ½ eller hel timma efter att man har stängt av motorn. Mäter man direkt efter avstängning så är batteriet "toppspeedat" och kan mycket väl visa över 14 volt dom närmaste minuterna. Men det sjunker neråt när det får vila lite. Och man mäter direkt på batteripolerna. Jag har själv haft en sådan "panelmätare", egentillverkad t.o.m men har förstått att det blir spänningsfall på vägen fram till den så att man kan inte lita på den. Däremot kan man ju se tendenser över en viss tid även om decimalerna inte stämmer. T.ex nu när det blir kallare kan man se hur långt ner mätaren sjunker när man crankar startmotorn. Sjunker det betänkligt med yttertemperaturen kan man ju kolla upp orsaken eller kompletteringsladda.
Användarvisningsbild
av Frrla
#789264
generatorn skall klara de om den är frisk. min 65A klarar 3x100watt tillkopplat lätt. men jag fick ta strömmen till dem direkt från generatorn. blev inte helt bra om man tog från batteriet, då det laddades ur sakta men säkert.

har vart med om liknande när jag köpte min 244. då var radion "trasig" samt att kablaget där bakom inte va kopplat ordentligt....

Men det låter nästan som du har för klena kablar till dina extrakopplade watt i original-lyktorna. då brukar de bli svart i kabelskor, relän mm efter ett tag. "El-fel" på ett ställe kan då ställa till med bekymmer på de konstigaste vis... olika elektronik är olika känslig. Kanske blinkar allt lyse på din bil? du ser ju inte baklamporna menar jag.

ja bytte till 100watt i original-lyktorna, för test på min gamla bmw. de höll inte länge. fick byta relä och dra nya kablar i lyktorna. sen körde jag 55w igen...

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]