Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
#593213
240 har också, tidiga modeller på båda sidor men när insprutningsboxen tillkom på passagerarsidan så försvann spjället på den sidan.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Fluffen
#593214
Hade inte både sena 140 och 240 sådana luckor, jag har för mig att min 140 hade sådana också eller är jag ute och cyklar?

Om du inte hittat felet angående torkaren bak så börja med att mäta upp om du har ström bak till torkarmotorn, på 7/945 iaf är det inte ovanligt att länkaget till armen ärgat vilket gör att motorn har brunnit så det är nästa sak att kolla.

Det första du ska göra är att köpa en ordentlig domkraft och ett par billiga pallbockar samt slänga originaldomkraften i sjön...
Iofs är väl 240 orignaldomkraften en av de bättre men det går inte att jämföra med en riktig ändå.
Användarvisningsbild
av Nordjämten
#593249
umekille skrev:Hade 240 Ishiasluckor?
Var det inte 140 som hade dylika?
Ishiasluckor? :P
gnestakalle skrev:240 har också, tidiga modeller på båda sidor men när insprutningsboxen tillkom på passagerarsidan så försvann spjället på den sidan.

Mvh GK
Aha.. Ni menar ventilluckan som ev läker?
Fluffen skrev:Hade inte både sena 140 och 240 sådana luckor, jag har för mig att min 140 hade sådana också eller är jag ute och cyklar?

Om du inte hittat felet angående torkaren bak så börja med att mäta upp om du har ström bak till torkarmotorn, på 7/945 iaf är det inte ovanligt att länkaget till armen ärgat vilket gör att motorn har brunnit så det är nästa sak att kolla.

Det första du ska göra är att köpa en ordentlig domkraft och ett par billiga pallbockar samt slänga originaldomkraften i sjön...
Iofs är väl 240 orignaldomkraften en av de bättre men det går inte att jämföra med en riktig ändå.
Jo, troligen är det nog dock inte allvarligare än ett kabelbrott uppe i bakluckans fäste, tänkte fixa detta samtidigt som man åtgärdar centrallåset på vä passagerardörr... :)

Sedan det där med domkraften så håller jag med, ska packa ner originaldomkraften där bak och enbart nyttja den vid nödfallsbyte av däck i snöstorm på en skogsbilväg långt ute i ödemarken, alternativt enbart vid punktering på älgjakten... :mrgreen:

Garagedomkraft är nedprioriterat, då jag lever på existensminimum för tillfället. :? Det får framtiden utvisa dvs.
Mvh
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#593258
Garagedomkraft är nedprioriterat, då jag lever på existensminimum för tillfället. :? Det får framtiden utvisa dvs.
Jag har en billig Biltema garagedomkraft faktiskt deras näst minsta. 2 ton och den har jag i bilen hela tiden för jag litar inte på originaldomkraften.

http://www.biltema.se/ProductImages/15/ ... -826_s.jpg

Mvh GK
av Amarace
#593281
Ventilationsluckorna satt på alla 140, men försvann på tidiga 240 och kom tillbaka runt 79 igen (sitter bara en täcklucka så det går att sätta dit ventilationsluckorna).

Dock brukar det inte komma in i kupen om det läcker där, du kan ha dom helt öppna och det rinner inte in i bilen då den står, om man kör i regn kan det "skvittra" lite, men knappt märkbart. Anledningen är att dom är högre upp än botten av luftkanalen.

Om det regnar in brukar det vara rutan eller rostig rutram alternativt att det rostat hål eller liknande i ena hörnet av luftkanalen under rutan (som går från luftintaget till sparklådan).

Glömde ju att du var en teoretiker ;) 8)
av Rådlös
#593287
Nu har du fått många bra råd här, men du skall få ett till. Kabelbrott i gångjärnen på bakluckan är ett typiskt Volvofel. Kablarna är så tight fixerade så dom går av med tiden. Det hade varit bättre om man kunde lägga kablarna från karossen i en flexibel och rörlig slang som sedan går in i bakluckan. Jag har sett sådana installationer. Det finns kabel som är mer tålig mot böjningar än vanlig RK, men då blir det dyrare. Den heter XK (om jag minns rätt nu?) Men du behöver ju bara någon meter eller två för att skarva in.
När du ändå har öppet där kan du överväga att byta gångjärnen också. Dom är i någon lättmetall/zinklegering som inte har evigt liv. Att smörja hjälper inte mycket heller, för har metallen i lederna i sig själv börjat slitas ut, så får den en yta som smärgelduk, ungefär. Och gångjärnen äter upp sig själv.
av Amarace
#593293
Jag glömde torkarproblemet :)

Original så sitter just sån kabel som är extra flexibel (extra fintrådig, SK heter den väl?) Men jag brukar dra utanför gångjärnen i en robotslang istället, då slipper man problem och det ser inte så dåligt ut om man gör det bra.

Men just vad gäller bakre torkaren har det nog varit 50/50 att det varit kabelfel jämfört med att motorn helt enkelt gett upp (rost/ärg).
av rd350
#593313
Ett tips angående vattenläckage, mycket vanligt att plusmatningskabeln till dragkroken som går igenom torpeden vid pedalerna inte är ordentligt avtätad, då rinner det in massor med vatten där! Titta rakt upp vid pedalerna, längst till vänster i "hörnet" så hittar du kabeln (om du har någon)
av Rådlös
#593318
SK! Jo du har rätt, Amarace. S betyder Fintrådig, men det finns också T Extra fintrådig, ännu dyrare (?) K betyder PVC-isolering, för den som undrar.
Jag kollar i en ELFA-katalog här. 8)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#593405
Hade problemet med att det blev sjöblött på förarsidan efter regn i min -88b och kliade mig rejält i skallen tills jag drog mig till minnes från den tid när 240 var en vanlig taxibil att en del haft problem med denna ventilationslucka. Jag kollade och den stod mycket riktigt öppen och efter att jag stängt den så kom det inte in mer vatten.

Mvh GK
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!

Även om fläktmotorn fungerar brukar grun[…]

Jag kan höra på nyheterna precis lika b[…]

Anliggande frambroms 740

Får börja med att plocka av oket och sm[…]