Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#574904
Hej Grabbar nu börjar jag tröttna :/
Suck ev blir det motor byte,
Jag får f*n inte till det. Har gjort allt man snart kan på en A motor...

Fördelaren?
Plockade jag därifrån, allt såg rent och snyggt ut, ny oring längst upp på den, och snygga till den.
provade även vaccum klockan och den fungerade,
Vid åter montering så tog jag löst kamremsskyddet,
Vred så jacket i kamaxelen och i toppen sammanfall,
Sedan monterade jag så rotorn pekade på 1ans cylle, närmast fläkten?

Brytare?
Ja den som satt där var kabel av i... :shock:
Ändå gick han? ....
Alla fall, plockade bort den, ersatte med en ''ny''
När en av de fyra nockarna nudar brytaren så är gapet 0,4mm? rätt??

Kondensator?
Monterade den svarta ifrån tändspolen på den ytre stiftet,
och en test lampa på den inre och minus, och lampan lyser klart?
Hel tro?

Tändkablar?
Satte jag på en 745:a b230F och den startade så inget överslag eller så...

Stift?
Tog bort dom gamla och satte på tidigare nämnda 740:i..
Den startar

Locket?
Inga sprickor, inge skit, eller liknade...

Rotorn?
Hel och ren, inge skador på metall tungan längst ut...

Tändkabel ifrån tändspolen till fördelaren satte vi på tidigare nämnda 740 och den fungerade

tändspolen flyttade vi till 740 och den fungerar......


Den bruna kabel ifrån motståndet får plus ända fram till tändspolen....

Den svarta kabel ifrån tändspolen ner till fördelaren (kondensatorn)
Är hel hela vägen för jag satte den på tändspolen och den ände som är nere vid fördelaren satta jag såna där provpennor på, den andra änden på minus, den lyset :evil:

Har även kollat så jordflätan ifrån toppen till torpeden är hel och det är den,
Även jorden ifrån batteriet till blocket...

Allt i tändningsväg är kollat :cry:


snälla HJÄLP!

Skall fixa ett komp prov på måndag :/
Börjar bli rätt tom på ider..

Något mer förslag?

Mvh??
#574922
Diskussionen har hitills mest handlat om tändning. Har du när motorn inte vill starta försökt med startgas? Vad jag funderar på är om felet kanske finns på bränslesidan. Har du någon möjlighet att få tag på en annan förgasare att testa med, då naturligtvis en som du vet är OK.

För övrigt så sällar jag mig till dom som förordar kompprov.

Mvh GK
#576633
Enklaste sättet att hålla kontroll över bränsletillförseln, dålig pump, läckor m.m, är att sätta på ett litet genomskinligt plastbränslefilter av engångstyp. Kostar en 50-lapp ungefär. Bildexempel på filter: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Filte ... universal/
I det filtret skall det alltid vara minst 3/4 delar bränsle och det får inte komma luftbubblor tillsammans med bränslet. Då har du en läcka någonstans från tanken och framåt. Naturligtvis skall det inte vara föroreningar heller, men det är ju filtrets uppgift att stoppa dom i förekommande fall. Blir inte filtret fyllt som det skall, så är ju pumpen dålig eller något annat som hindrar tillförseln.
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]