Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vill bara förtydliga robinmoppes svar: Alla fördelare i 240 sitter i blocket. Dom skulle inte få plats mot torpedväggen om dom satt bakom motorn.
Detta kan vara som en identifikationslösning om man t.ex. har en motor och undrar i vilken bil den har suttit.
Tack för era svar grabbs!

Som sagt har bilen fördelaren på blocket, till höger om motorn sett framifrån.

volvoyamaha: Nolla motorn? Hur menar du, och vad kan det göra för mitt problem? Har en Haynesbok, så det mesta går väl att lösa själv om jag får veta vad jag skall göra :)

Mycket tacksam för er hjälp! Men vad kan få motorn att tända för tidigt när den går på startmotorn, som min verkar göra? Den går som sagt hur rent och fint som helst när den väl är igång. 200-klubben tipsade mig om att kolla startmotorns och solenoidens alla sladdar och speciellt jorden. Solenoidens flatstift skulle tydligen kunna glappa när motorn gungar som den gör vid start. Men som sagt verkar det ju som att den tänder till innan ÖD.
Hur går motorn när den väl startat? Jag kan förmoda att vad som menades med att "nolla" är att du tar bort batterikabeln några minuter så att systemet återställs. Ta ut felkoder efter att du nollat systemet och sedan kört motorn ett tag efter detta.

Mvh GK
Den går klockrent när den väl är igång. Känns och låter som ny, bortsett från en något sliten koppling.

Jag ska prova att återställa systemet, men jag ser inte hur det kan påverka :(
Har fått in ett tips om att det kan vara impulsgivaren, för det är väl samma som Crank Position Sensor? Fick en tips på ett amerikanskt forum. Vad tror ni svenska experter?

Den byter man väl dessutom kanske lätt?
Tyvärr så sitter den jä****t illa till, över svänghjulet, nära torpedplåtväggen och kopplingskåpan. Men det låter lite motsägelsefullt, för antingen fungerar den, eller inte. I det senare fallet kan du aldrig starta motorn. Styrdatorn får ingen "triggsignal" och startar inte motorns funktioner, inklusive tändning. :evil:

Nu finns det emellertid ett litet "hemligt trix" som jag bara har läst på forum. Aldrig fått bekräftat. Det sägs att genom att polvända kablarna till impulsgivaren, så skall man kunna ställa tändningen tidigare. Det skulle ju kunna vara så här: Någon har vänt på polerna t.ex. för att kunna köra på högoktanigt bränsle? Tändningen kommer tidigare än vad den borde. När motorn väl kommer igång känner styrdatorn att tändningen står på tok för tidigt och sänker tändningen till rätt läge. Och det blir som du säger, att motorn går bra när den väl har kommit igång. Detta är bara en hypotes från min sida. Ni som vet hur det ligger till får naturligtvis korrigera. Har bilen varit eller är den etanolkonverterad?
Det skulle ju också kunna vara så att impulsgivaren har lossnat lite och kommit ur läge, och i crankningen ger fel lägessignal som sedan korrigeras av styrdatorn. Kolla det också. (Jag vet ett fall där den hade lossnat helt och inte gav någon signal alls. Men det var inget elektriskt fel på givaren).

Låter detta lite invecklat och krångligt, så kan du läsa på den här sidan: http://home.swipnet.se/g_gson/ Den förklarar inte ditt fel, men du kommer att få några "Aha-upplevelser" som du kanske kan gå vidare på.
Okej, okej :)

Kommer man åt den med handen? Enligt killen på det amerikanska forumet gör man det så länge bilen saknar AC och nåt annat skit som skulle suttit i vägen för armbågen eller så. Men det saknar ju min så det borde finnas "gott" om plats för armen iaf. Ska ut och leta efter den så fort jag har tid, och bedömma om jag kan komma åt. Brukar vara rätt skicklig på att lirka loss bultar och skruvar i omöjliga lägen :)

Angående att den antingen är helt ur funktion eller helt fungerande kan jag inte säga annat än att jag inte har någon som helst aning, utan bara läst vad en kille på Turbobricks kommit fram till. Hans hjälp-svar på ett annat forum finns här:
http://www.brickboard.com/RWD/volvo/140 ... arter.html
Du kanske förstår mer av det än jag gör. Men till att börja med ska jag göra som du säger och kolla om det fanskapet ens sitter där, och om den gör det ordentligt. Tack igen för din hjälp! :-)-)
Vevaxelgivaren (impulsgivaren) sitter ruggigt illa till men går att få loss om man är envis och inte har oturen att den ärgat fast i sockeln. Men jag tvivlar på att den är inblandad i det du upplever så bespar dig jobbet.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Vevaxelgivaren (impulsgivaren) sitter ruggigt illa till men går att få loss om man är envis och inte har oturen att den ärgat fast i sockeln. Men jag tvivlar på att den är inblandad i det du upplever så bespar dig jobbet.

Mvh GK
Okej, tack för input! Vad tror du är fel då om det inte är impulsgivaren?
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]