Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#527196
Kostar ju verkstaden lite med att skruva ner och sätta upp.
Får ju ta tim pris på den som skruvar och lägga på 60 % för sosiala avgifter osv verktygs slitage så är det man får inget gratis.
Och om du får en som gör det för 1000 kr eller en verkstad som gör det för 2800 så lämnar ju verkstaden garanti på jobb med och då kan det vara extra bra att köpa delar där med för då är det deras ansvar allt.
Nu är det ju inte så speciellt stort problem detta bytet då men ibland kanske man inte ska va dum snål och spara ören.
Användarvisningsbild
av Vix
#528442
StefanT5 skrev:Kostar ju verkstaden lite med att skruva ner och sätta upp.
Får ju ta tim pris på den som skruvar och lägga på 60 % för sosiala avgifter osv verktygs slitage så är det man får inget gratis.
Och om du får en som gör det för 1000 kr eller en verkstad som gör det för 2800 så lämnar ju verkstaden garanti på jobb med och då det vara extra bra att köpa delar där med för då är det deras ansvar allt.
Nu är det ju inte så speciellt stort problem detta bytet då men ibland kanske man inte ska va dum snål och spara ören.
Nävisst självklart ska de ha lön men tycker bara att det var lite för dyrt då det ofta inte ligger långt ifrån vad det kostar på nya, mindre framhjulsdrivna kärror som är mycket krångligare, såvida de inte tar timpeng som du säger men det blir ännu dyrare om man har otur med mekaniker m.m.
Klart man inte ska snåla om man vill ha det garanterat ordentligt men i detta fall rör det sig om en väldigt rostig, 29 år gammal bil som nog inte får uppleva pensionen ens.
Jag var dessutom dum nog att inte fråga vad det skulle gå på med hans koppling.

Fast det verkar lösa sig nu, måste bara låna en tillräckligt stor garageDumkraft av nån.
#528747
Vix skrev:Oj. Det är ju inget man hostar upp på en månad. haha. Då hade jag hellre köpt en bil med ny koppling för de pengarna, men det är jag det. :)
Haha jo men en 240 köper man ju, kör slut på, köper en ny för 1-2000, kör slut på, köper en ny osv ;) Behöver man delar går man till skroten eller hittar i någons loge :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Vix
#529023
ja tyvärr fast tycker nog 740 kan få ta över den rollen helt snart.
Tänker på 240n som sveriges svar på en blanding mellan stridsvagn och amerikanska muskelbilar haha, och det börjar bli ont om de vrålande förgasarkärrorna nu ju tråkigt nog.
borde nyproduceras och ska alla gamla till mig.
Användarvisningsbild
av Vix
#529913
Ja nästan billigare men likt bmw av någon anledning så är ju alltid tppackningen skjuten på dom...

Vill tacka alla för svaren, Vi löser det med såna där uppkörningsramper och pallbockar och en fet domkraft. Blir fittigt att passa in igen bara...

Dock en fråga, Läste nånstans att m45 väger runt 36 kilo. Är det torrvikt och isåfall hur mycket olja är det i dom?
#530128
Brukar inte va problem är väldigt lätt jobb faktist.
Vikten vet ja inte men vi har varit 2 att lyfta upp den och skruva fast den, ibland tagit den ensam på domkraft och monterat den.
Oljemängden vet ja inte riktigt men är runt 4-4,5 liter.
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]