Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
De ska nog gå att komma åt tänderna i bakaxeln. Det sitter som ett plåthjul runt hela diffklumpen. Kommer du åt med bågfil eller kanske rondell så är det nog lätt ordnat...
av BertInge
Epilog: Måste väl försöka sammanfatta hur detta slutade. Vi fick till slut kontakt med en bilmekare som jobbar och har jobbat på en Volvoverkstad i 35 år. Han trodde att det sitter en mellandosa mellan bakaxeln och mätaren på de bilar som har 48 pulser. Tydligen är det så att signalen alltid, eller i alla fall ofta, går igenom ABS-styrdosan. Vi hade lite flyt och fick tag i en styrdosa på den lokala skroten och monterade den mellan bakaxeln och mätaren. Vi fick elscheman av volvokillen. Döm om vår förvåning när det sedan visade sig att de nya mätarna på 48 pulser, som egentligen skulle passa ihop med axeln fortfarande inte gick, medans den gamla mätaren nu fungerade perfekt. Varför det blev så vet vi inte, men det var för oss ganska ointressant eftersom vi ändå fått det att funka.

Bilen besiktigades omgående och fick 2st 2:or. En enkel på en bromsslang och en lite svårare på alldeles för högt HC-värde. Den skall nu in på verkstad för HC-värdet. Sedan blir den till salu. Grabben har ledsnat på den. Det har bara blivit för mycket!

Tack för all hjälp! Denna typ av forum är jättevärdefull. Vi grejar mest med VW annars så jag är van vid Nordiska Typ2-klubbens forum som fungerar ungefär likadant och är väldigt värdefullt.
Användarvisningsbild
av hedlundish
Jag har exakt samma problem fast åt andra hållet, dvs en 93:a som jag bytte bakaxel på. det satt 48 i men nu bara 12.
när jag kör i 110 så visar mätaren ungefär 35-40 km/h
kanske ett byte skulle vara på plats, eller finns det en sån där delare åt andra hållet, som dubblar signalen på nått sätt.
har ingen abs på bilen.

mvh
av BertInge
För oss funkade det alltså med 48 pulser i bakaxeln och 12 pulser i mätaren när vi kopplade signalen via en styrdosa till ABSen. Testa det. Kolla på den lokala skroten om dom inte har en styrdosa till ABSen från en 240. Koppla sedan signalen från bakaxeln till mätaren via denna. Du får gärna höra av dig igen om du vill ha kopplingsschema m m.
Användarvisningsbild
av hedlundish
tjena
det låter jävligt skumt det där med styrdosa för i min volvo servicehandbok så står det inget om nån koppling där emellan, där går strömmen : batteri, huvudsäkring "Y" tändningslås, in på plusmatning mätarhuset, ( en av de tre, blå, precis bakom hastighetsmätaren) de andra två går direkt till givaren i varsin kabel...
va på skroten idag och testade ett hus från en 86:a och en från en 91:a. 86an visa inte nått medans 91:a visa ganska exakt halva min hastighet. det där är väldigt konstigt för det jag har i nu visar ungefär en fjärdedel av vad jag kör :???:
jag har fått tag i han som jag köpte "nya" bakaxeln av och han sa att det kom från en -88. ska tilläggas att det är en 1031 bakaxel, hade 1030 innan. vet inte om det ska ha någon betydelse, det man får hoppas på nu är att hitta ett mätarhus från en 240-88, vet inte om det är något speciellt med just det året, men 86 funka inte å 91 funka inte så man får precisera sig lite mer nu.

det står k 24964 på mitt mätarhus, så om man delar på 4 så ska jag ha tag på ett som det står k 6241 på, har bara hittat k 6091 på tradera.
k6241 finns på bildelsbasen, ska man våga?

mvh
av BertInge
Jag vågar inte säga vad som passar ihop. Det verkar vara rena lotteriet. Man får nog pröva sig fram med olika mätare och kanske t o m en mellandosa. Det är ju då lite surt att köpa på Tradera eller bildelsbasen om det inte funkar. Det brukar gå bättre med den lokala skroten där man oftast kan lämna tillbaka grejerna om det inte funkar.
Användarvisningsbild
av hedlundish
Exakt hur va det du kopplade via styrdosan? har du nått schema å visa?

mvh johan

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]