Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

gnestakalle skrev:
pasolini skrev:Update:

Signalhorn mot batteri = perfekt
Ohmmätning +-kabel = perfekt
Ohmmätning jordkabeln fram till säkringsdosan = fail. Får vacklande högt/inget värde alls när jag trycker på ratten för att sluta kretsen. Tyvärr är jag rätt lost när det gäller bilar förutom lite kunnande inom el så jag har inte listat ut hur ja ska få bort frontstycket på ratten. Läste något om att den skulle dras rakt ut men har försökt och inte lyckats trots relativt kraftigt våld 8) Det är två hål bakom ratten där det bör vara skruvar som håller frontstycket men går inte att se och jag har försökt med ett par olika mejslar men utan resultat. Help needed :wink:
Jag var ute på nätet för att kolla om jag kunde hitta något om hur man lossar rattnavet för jag hittade inget i forumet. Jag hittade inget på nätet heller.

Vetten har förresten helt rätt när han påpekar det där med krockkudden det var något som slog mig också medan jag jagade på nätet. Om du har krockkudde så skall du vara mycket försiktig och inte göra något innan du samlat på dig info så att vet exakt hur du skall gå tillväga. Jag undrar förresten om det inte är torxskruvar som håller rattnavet och då finns chansen att den finns bland originalverktygen om du har dom kvar.

Mvh GK
Jag kan inte tänka mig att det är krockkudde på den men ska kika. Brukar väl stå indikerat någonstans på ratt/instrumentpanel isf. Jag får göra ett försök med torx!
pasolini skrev:
Jag kan inte tänka mig att det är krockkudde på den men ska kika. Brukar väl stå indikerat någonstans på ratt/instrumentpanel isf. Jag får göra ett försök med torx!
Det ska ju stå tydligt på ratten om det är det, det är ju den engelska förkortningen som skall stå där men det stär helt still i pallet just nu :) . Hör av dig med resultatet.

Hvh GK
gnestakalle skrev:
pasolini skrev:
Det ska ju stå tydligt på ratten om det är det, det är ju den engelska förkortningen som skall stå där men det stär helt still i pallet just nu :) . Hör av dig med resultatet.

Hvh GK
Haha inlägg från sjukhussängen med bruten nacke: "De stod inte krockkudde dock airbag sen blev allt svart" :lol:
pasolini skrev:
Haha inlägg från sjukhussängen med bruten nacke: "De stod inte krockkudde dock airbag sen blev allt svart" :lol:
Är inte airbags vita?? :lol:

Ha det bra, jag skall slagga nu (befinner mig i en annan tidszon så det är dags nu)
gnestakalle skrev:
pasolini skrev:
Är inte airbags vita?? :lol:

Ha det bra, jag skall slagga nu (befinner mig i en annan tidszon så det är dags nu)
Touché :wink:

Samma! Får se om ja går å skruvar lite sen efter ngn mer öl :)
Krockkudde blev väl standard från -94 har jag för mej, om din ratt ser ut som den på bilden så har du kudde, det står Volvo SRS på ratten då också du har även en lampa på instrumentpanelen som lyser SRS en stund när du slår på tändningen. Jag tror också att skruvarna som du pratar om är Torx och på bilar med krockkudde så sitter allt skruvat medan på bilar utan så är det bara att rycka loss centrumet.

Bild

Bild
vetten skrev:Krockkudde blev väl standard från -94 har jag för mej, om din ratt ser ut som den på bilden så har du kudde, det står Volvo SRS på ratten då också du har även en lampa på instrumentpanelen som lyser SRS en stund när du slår på tändningen. Jag tror också att skruvarna som du pratar om är Torx och på bilar med krockkudde så sitter allt skruvat medan på bilar utan så är det bara att rycka loss centrumet.

Bild

Bild
Du har så rätt! Missat de men upptäckte de nu när ja va där. Slet loss säkringsdosan å mätte på baksidan iaf å de e ngt fel så ja måste in i ratten å kika. Batteriet är bortkopplat men får kika på de imorgon. Om man e försiktig så borde de väl vara lugnt. Sensorn som löser ut den sitter väl i fronten antar jag. Får ducka snabbt :wink:
pasolini skrev:
vetten skrev:Krockkudde blev väl standard från -94 har jag för mej, om din ratt ser ut som den på bilden så har du kudde, det står Volvo SRS på ratten då också du har även en lampa på instrumentpanelen som lyser SRS en stund när du slår på tändningen. Jag tror också att skruvarna som du pratar om är Torx och på bilar med krockkudde så sitter allt skruvat medan på bilar utan så är det bara att rycka loss centrumet.
Du har så rätt! Missat de men upptäckte de nu när ja va där. Slet loss säkringsdosan å mätte på baksidan iaf å de e ngt fel så ja måste in i ratten å kika. Batteriet är bortkopplat men får kika på de imorgon. Om man e försiktig så borde de väl vara lugnt. Sensorn som löser ut den sitter väl i fronten antar jag. Får ducka snabbt :wink:
Hej igen

SRS....så va de ja. :-)-)

Har fixat en länk till en beskrivning hur man får bort det du behöver få bort, beskriver i och för sig hur man helt tar bort ratten men så långt behöver du ju inte gå :)

http://volvo480.northernscum.org.uk/for ... 15&t=17171

Som en kommentar kan nämnas att en "allen key" är en vanlig sexkantnyckel.

LLLLLYCKA TILL :D

Mvh GK
Nu e ja så trött på bilar att hälften vore nog. Kommit in i ratten men inte blev ja klokare för de :( Frågan e om de inte e lättast att dra en ny kabel från hornet som jag avsäkrar i säkringsdosan och ansluter en tryckknapp som jag fäster någonstans på instrumentpanelen och märker denna.
pasolini skrev:Nu e ja så trött på bilar att hälften vore nog. Kommit in i ratten men inte blev ja klokare för de :( Frågan e om de inte e lättast att dra en ny kabel från hornet som jag avsäkrar i säkringsdosan och ansluter en tryckknapp som jag fäster någonstans på instrumentpanelen och märker denna.
Svårt att kommentera när man inte ser det hela med egna ögon, du har alltså inte kunnat identifiera vad som trycker mot vad?

Mvh GK

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]