Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av G0ransson
Hej, jag funderar på nästan samma sak.. Det är så att jag har precis köpt en 242 -83a med B21a, och det är så att förgasaren flödar över, och kan starta, men blir oftast sur innan den gör det.

Jag har en 245a -92a med B230f som står hemma, den är väldigt ful i karossen, men motorn fungerade bra innan jag plockade växellådan från den.

Så då till min fråga: Om jag tar allt som har med sprutet att göra, (mycket jobb, men värt det) och sätter det på B21:an, vad säger besiktningen om det, får jag göra det utan att regga om bilen?
Måste jag ta med katten också i så fall?
För lite av min tanke var att ha sprutet från 245an och sen om jag vill slänga på någon vassare B230 så är det väl det bästa elsystemet/sprutet?

Ni får säga till om jag skriver illa, så ska jag försöka förklara bättre? :)
/ Erik Göransson
Användarvisningsbild
av Marlboroman
G0ransson skrev:Så då till min fråga: Om jag tar allt som har med sprutet att göra, (mycket jobb, men värt det) och sätter det på B21:an, vad säger besiktningen om det, får jag göra det utan att regga om bilen?
Måste jag ta med katten också i så fall?
För lite av min tanke var att ha sprutet från 245an och sen om jag vill slänga på någon vassare B230 så är det väl det bästa elsystemet/sprutet?
Ska du få igenom bytet lär du ta motorn från 245:an med. Du kan inte bygga på sprutet på b21:an och få det godkänt. Nu är jag lite osäker på om det baar är karosser efter 89 som även måste ha med lådan från donatorbilen. Bästa? Mja... Beror väl på hur man definierar bäst. Men det är ju det klart vettigaste originalsprutet till 240.
Användarvisningsbild
av G0ransson
Marlboroman skrev:
Ska du få igenom bytet lär du ta motorn från 245:an med. Du kan inte bygga på sprutet på b21:an och få det godkänt. Nu är jag lite osäker på om det baar är karosser efter 89 som även måste ha med lådan från donatorbilen. Bästa? Mja... Beror väl på hur man definierar bäst. Men det är ju det klart vettigaste originalsprutet till 240.
Attans då, jag som hade tänkt att bara slänga på det nu, och köra med det ett tag, men då får jag fixa förgasaren istället och vid ett senare tillfälle hänga i en annan B230.

Men tack för svaret :D
av Rådlös
En stilla undring: Varför vill du använda en 27 år gammal motor som dessutom har förgasare, när du i stället kan använda en 18 år gammal motor?
Användarvisningsbild
av G0ransson
Rådlös skrev:En stilla undring: Varför vill du använda en 27 år gammal motor som dessutom har förgasare, när du i stället kan använda en 18 år gammal motor?
Några anledningar:
1: 245an B230f , har gått minst 40 000mil.
2: 242an B21a, har gått 19 000mil.
3: B230ans koppling är helt slut och saknar även en växellåda.
4: B21an sitter redan i bilen.
5: Känns ganska onödigt att byta motor en gång extra, för en vassare maskin ska i, någon gång.
6: Slutligen så står dom på olika ställen, 245an, står hemma i Färila ( Norra Hälsingland ) och 242an står i Stockholm, mycket jobb när att byta motor ju nu, när ingen går att köra. :D

Haha, ja, så var det :D
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]