Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ett trasigt lager brukar man kunna höra om man hissar upp bilen och snurrar på hjulet, det brukar vara ett lite skorrande ljud även vid låg rotation, så lyssna noga och jämför gärna på båda sidorna, sen kan man även oftast aven känna att det glappar.
Bak är lättare än fram eftersom du byter hela navet kostar 399:- på biltema och jag har bra erfarenhet av deras lager (SKF) oftast. Det du behöver göra är att plocka bort bromsklossarna och bromsskivan sen är det bara att lossa centrummuttern och dra av det gamla navet och dit med det nya och sen tillbaks med resten, klart :D se till att få rätt nav bara då det är olika med eller utan ABS.
Det där du nämnde om att det kan vara knepigt att få i ettan ibland beror nog troligen på några slitna bussningar i växelspakens leder, mycket vanligt fel på 400-serien och även på äldre 40-serien. Lycka till :-)-)
hur tusan kan biltema vara så mycket billigare? :S (utan abs)
Tusan att det inte ska finnas i östersund :/
Och det känns som om man drar lott ifall man tar från skroten också.
Hittade en butik som hade SKF, men tar tusan över tusenlappen.
Jag som nyss var på tripp till biltema x]
Då blir det att lyssna på däck i helgen och fundera vad som kan stå fel.

Ingen som har lust att skicka ett paket med hjullager bak?
Vore så hemskt schysst ifall någon kunde. Skicka pm isåfall
Appropå ettans växel. Så är min erfarenhet att efter att man "varmkört lådan" ca 7-8 mil, så funkar ettan finst som attan :)
Jag tror att detta beror på slitna syncringar, och att de blir slitna pga låg ojle nivå vxl lådan. Kolla olje nivån!!
Jag är så tjurig att det är något med bromsbeläggen, att dom har monterat något fel eller att dom har inte skruvat till rätt moment (typ för mycke eller slött).
Vad är det för skillnad på lagret bak mellan abs och utan?
Då biltema inte har utan :/ (inte ens på hemsidan)
Morsan sa nu också att bakaxeln kunde ju va paj också, men då ska väl de låta överallt eller jävligt med vibrationer eller dyl?

Så liksom, vad som helst som kan ge dovt ljud bak. Som slits, då ljudet kommer vid allt lägre hastighet nu. Som verkar komma från vänster bak parti låter det som.
Spotta fram med mer förslag, allt ifrån fel inställning till något som kan vara paj.

Nebu:
Växellådan går ju fint när de är svalt och till 23 grader typ, sen när det är varmare så känns det gnissel när man ska försöka få in ettan. Resten av växlarna går bra, och skall kolla växellådan till helgen.
Det här är ju utan ABS //74-2009 Hjullager 249,00 kr// och finns på biltemas hemsida. Skillnaden är väl annars att det är en liten kuggkrans eller vad man ska kalla det på ABS-navet och att det utan är slätt.
Vad kan mer låta? Ja det kan skramla en del om krängningshämmarstag eller bussningar och stötdämpare är slut men det verkar inte det på din beskrivning. Om bromsklossarna skulle vara för hårt spända så kommer det att slitas ner och lukta pyton efter några mil, för löst ja då tar bromsarna dåligt men eftersom det är skivor så är dom ju självjusterande. En sak som jag kom att tänka på nu är att bromsskivan kanske är sprucken och kommer i svängning vid en viss hastighet så ut och kolla.
Om du ändå ska kolla oljan i växellådan så passa på och tappa av den gamla och byt och använd helsyntetisk växellådsolja vilken smörjer bättre.
Fick en bra beskrivning idag på hur ljudet låter.
Han tog det som en leksak man brukade göra när man var liten.
Tar en bit snöre och knyter runt en platt träbit och snurrar så de blir ljud.
Om ni kan komma ihåg de ljudet ^^
Och märkt en sak till, samma sida som låter har jag ingen handbromseffekt.
Vajern sitter för löst, kan det skapa missljud?
Tyckte inte annars att bromsskivan var dålig, kändes bra iaf.
Var ute och testade med ett vinterdäck, då de såg ut som det hade skrapat i fälgen. Men den raden hade ju alla mina vinterdäck, plus på morsans golf som hade 2 ränder :P
Justerade bromsen där de låter illa, då jag tyckte det däcket tog i mer än på andra sidan när det fick snurra fritt.

Men men, allt började vid däck bytet. Ljudet har kommit vid lägre o lägre hastigheter, så något håller på bli dåligt. Bromsarna tar väldigt bra, och känner inga vibrationer.
Fortsätter att felsöka när stunderna finns =)
En kompis gick in på biltema, artikel nummret för den varan så var det inget nav till. Utan bara lagret.Sedan så är det nya lager för iår enligt personen han pratade med, och deras "produkterare" var på semester.
Va gör man nu då? :/

Edit:
Imorse när jag åkte iväg med bilen kändes det inte bra där bak. Nu är det inte bara dovt ljud som kom, utan jag kände udda vibrationer (v.b). Så jag lär nog lämna in bilen till närmaste volvo verkstad, då det har varit billigt förut och gjort bra arbete. Så berättar jag sen vad det var för problem nästa vecka, så nu blir det nog buss för min del i någon dag.

Volvo verkstaden tog 1535 för lagrer +navet :/
Plus att jag frågade först vad dom trodde det kunde vara, och dom sa att navet kanske höll på lägga av. Men skulle återkomma på måndag. Då verkstan stänger 16, och man är 3 min försen idag :P *suck*
Användarvisningsbild
av Nebu
Du nämner en sak jag råkat ut för. Nämligen att höljet till handbroms vajern losnat från sitt fäste (någonstans) och lagt sig imot fälgen. Det märktes mest när jag hade last i bilen så en dag sa min kompis " du det är inte den där svarta vajern som ligger emot eller?! jovisst var det så. Jag stripsade upp den och ljudet försvann :)
Har kollat handbroms vajern, och följt höljet. Ingen kan liksom se något problem.
Dock tycker jag handbromsen tar alldeles för högt upp, och det fixar man mitt under bilen va?

Åker till skroten på måndag, vill inte lägga ner 1500 för ett nytt lager/nav. Hoppas det fixar sig. Lär ta handbroms vajern på samma gång, hoppas Haynes är med med mig den dagen som sist =)
Skroten sålde inte begangnade lager, då dom inte brukar hålla så länge och vet inte skicket. Men dom tog 1300 för lagret, vilket är de lägsta hitills(beställningsvara. Så nu är bilen upp-pallad och satt för skydd tills jag fixar nytt lager, vilket jag hoppas på blir denna vecka.
Så jag tog av av hjullagret, fick skrämsel hicka utav att toppen/tippen kunde också gå sönder ifall man körde med dåligt lager. Enligt skroten då.
Så av med skiten, och vad händer. Jo detta!

BildBildBild
Hände även såhär med lagret högerfram, fast då ploppa kulorna ur. Och nya lagret så kunde man ju inte dela såhär. O de menas väl att detta är dåligt?
Men jag hörde ju inge ljud från höger fram när de var dåligt, så är det verkligen lagret som gör ljudet?
Sedan var pinnen som lagret sitter på väldigt flottig och oljig. Normalt?
Resten såg fint ut, men jag tar med mig bromsskiva + lager till stan för att få kommentarer från dom också :P
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]