Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Suprioten
Komptestade den idag, fick följande värden: 1an 15, 2an 15, 3an 15,1, 4an 14,9. Det ser ju jämnt och bra ut.

Det verkar som att den pressar ut olja ur ventilkåpan och lite ur oljepåfyllningslocket, ser ut som det har runnit ner längsmed kåpan till grenröret.
Bilen har även börjat hacka nu med när man kör, dock inte när man varvar i friläge. Den har även börjat smälla en hel del när den står på tomgång.
av rid54
Den runda grejen är en vakuumstyrdosa för en annan mojäng som för mig ser ut som en EGR-ventil. Den påverkas av vakuumdosan, men den ska vara passiv så länge motorn är "kall" och därför går vakuumslangen via en temperaturstyrd ventil som troligen är den röda saken du nämner. Hursom ska det inte pysa, eftersom det antyder läckage, vilket i sin tur påverkar motorprestanda (i viss mån). Jag kan inte belägga detta med säkra källor, men det ser precis ut som motsvarande arrangemang på en annan motor. Så... kolla membranet i förgasaren som nämnts, försök eliminera vakuumläckage (det som pyser) och se över vevhusventilationen. Kompressionen är ju mycket bra, så motorn borde ha förutsättningar för att gå fint.
av Suprioten
rid54 skrev:Den runda grejen är en vakuumstyrdosa för en annan mojäng som för mig ser ut som en EGR-ventil. Den påverkas av vakuumdosan, men den ska vara passiv så länge motorn är "kall" och därför går vakuumslangen via en temperaturstyrd ventil som troligen är den röda saken du nämner. Hursom ska det inte pysa, eftersom det antyder läckage, vilket i sin tur påverkar motorprestanda (i viss mån). Jag kan inte belägga detta med säkra källor, men det ser precis ut som motsvarande arrangemang på en annan motor. Så... kolla membranet i förgasaren som nämnts, försök eliminera vakuumläckage (det som pyser) och se över vevhusventilationen. Kompressionen är ju mycket bra, så motorn borde ha förutsättningar för att gå fint.
Det är oljefällan som sitter precis jämte EGR-ventilen va? Ska man ta bort den och rengöra? Isåfall måste man ju ta bort EGR-ventilen också. Jag kollade flamfällan, och den var inte igensatt.

Jag lyckas fan inte få isär förgasarjäveln, skruvarna sitter något djävulskt, och när jag försöker skurva bort dom så mulas spårhuvudet på skruvarna. Någon som har tips på hur man kan få bort dom? Har testat dränka i 5-56 utan större framgångar.

EDIT: Jag lyckades med en polygrip, skruvarna ser inte så roliga ut längre dock, men det borde väl gå att ersätta med liknande?
Jag fick en rätt trevlig överraskning när jag drog upp locket
Bild
Bild

Ska köpa nytt membran imorgon, så går den förhoppningsvis kalasbra sen igen :)
av rid54
Det finns nåt som heter "slagskruvmejsel", jag hade anledning att brottas med ett par krysspårsskruvar och köpte en sådan. Inte gratis, men inte förskräckande dyrt heller. Fantastisk sak. I och med att man slår på den när den ska användas funkar det även med lite skadade spår i skruvskallen. Det kom med en normal uppsättning bits för olika skruvar/spår.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har en tub diamantpasta i beredskap alltid. Vid minsta tendens til att det ska "slira", en klick pasta så greppar det igen. Helt overderligt, köpte av en "väskedängare" (kringresande säljare) till jobbet för många år sedan. Trodde inte riktigt på det, men det fungerar faktiskt. Vi använder det även till "vanliga" skruv skallar (fungerar inte på knäppskallar, har provat :lol: :lol: ). Något liknande detta är det,
https://shop.berner.eu/berner/se/product/148413
Finns säkert på flera ställen (Biltema ??)

Mvh
Lennart
av Suprioten
Har bytt membran, och nu orkar bilen. Men den går fortfarande inte bra. Den varvar ut hur fint som helst med kopplingen nere, men när man kör så hackar den och puffar rätt mycket. Blir lite bättre desto högre varv. Har försökt ställa tändning, men det verkar inte gör någon jätteskillnad. Markeringen på remhjulet hoppade fram å tillbaka 3-4 grader vid tomgång, är detta normalt?
av rid54
Om tändfördelaren har en vakuumanslutning ska denna normalt kopplas loss vid sådan mätning. Troligen har du ett vakuumläckage, men kolla tändningen med urkopplat vakuum till att börja med, det bör vara stabilt då.
av Suprioten
Jag drog bort slangen från vakuumklockan på fördelaren, men det blev ingen skillnad. Motorn går lite oroligt på tomgång.
Men vad kan det bero på att den varvar ut hur fint som helst när man frikopplar, men när man kör så rycker det och håller på som fan?
av rid54
Du har tidigare beskrivit att det "pyser" någonstans runt förgasaren. Det är suspekt i min värld och låter som "tjuvluft", vilket inte är bra för prestanda. Kan vara värt att undersöka. Varierande tändtidpunkt... har bilen brytarspetsar (kan inte modellen i detalj)? Även det faktum att varvtalet tydligen går upp o ned kan påverka tändläget (centrifugalregleringen jobbar), så steg 1 är nog att få till jämn tomgång och där är en eventuell vakuumläcka en bra början för undersökningen.
av Suprioten
Det låter som att det kommer ifrån slangen som går från EGR-ventilen in i insuget. Men slangen verkar vara ok.
Det är brytarspetsar, japp.

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]