Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Frrla skrev:Vad har den här spjällägesgivaren för inverkan på bilens gång egentligen?
Inte direkt på själva gången kanske, men den talar om för boxen om spjället är stängt, delvis öppet eller fullt öppet och anpassar bränsletillgången efter det. Så om boxen tror att spjället är stängt, ger den kanske inte så mycket som behövs vid delgas. BTR-en kan ha blivit uttorkat eftersom den har stått torr en längre tid, membranet i det blir hårt. Prova och "klämma ihop" returslangen så det blir ett högre bränsletryck. En mindre svetstång med låsning, kanske.
Frrla skrev:lennarte: jag har gjort precis den och dioden blinkar snabbt hela tiden bara. reagerar inte alls. har provat lite olika för skojs skull men den blinkar iaf oavsett.
Fungerar det att "ta ut" felkoder? Fungerar det med "diagnosfunktion 3?? Kan vara kabelbrott, eller dålig kontakt någonstans
Frrla skrev:vad är den runda saken som sitter under med 2 slangar till insuget för mojäng då?
Sitter det en slang före och en slang efter gasspjället (lika grova) och en elkabel är det tomgångsmotorn du menar. Är den ena c:a 8mm och den andra grövre är det oljefällan du menar.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Frrla
jag gjorde 3ans funktionskontroll nu. och allt fungerade men hörde eller kände inget från kallstartsventilen.

den här gasspjällsgivaren började fungera på fullgasläget iaf. så jag tog loss den och mätte och de fungerade som det verkade, klickade även i den. den behövde bara en justering så fungerade kontrollen enligt dioden också. den svarar bättre på gasen nu så antar att det bara är å ta den på en längre runda nu, för att sedan läsa felkoder om det dyker upp några.

den går inte riktigt jämnt. men det kan säkert bero på den gamla bensinen som är kvar antar jag. så lär väll måsta åka ett tag i den innan man kan säga allt för mycket mer om allt vad det heter i nuläget

Kan man ta loss lamdasonden och rengöra den på något fiffigt sätt, eller är det bara byte som gäller? Funderar mest bara för den ser också ut att ha suttit där ett bra tag.

Skall lamdalampan lysa när man vrider på tändningen? för det gör den inte nu på denna bilen.

Ursäkta alla frågor hit och dit. men har aldrig riktigt felsökt och skruvat ordentligt med dom här motorerna helt själv. har mest bara hjälpt andra att byta saker som andra veterligen vart felande.
av Rådlös
Det finns en kontrollmetod för lambdasonder. Ta ur den men var rädd om kablarna. Blås på lite cigarettändargas. TÄND INTE! Nu skall det bli en mätbar spänningsförändring. Vilka värden det blir, eller förväntas bli vet jag dessvärre inte, men det finns andra som vet det här. Jag undrar också om den skall vara uppvärmd eller inte?
Ett annat problem som du kan drabbas av i framtiden är hartsavlagringar. När en bil blir stående en lång tid med bensin i tanken bildas det hartsavlagringar. Dom sätter sig på insidan av tanken och i ledningar. Med tiden hamnar dom i bränslefiltret och täpper igen där. Det är ju fullt i sin ordning. Det är bl.a därför man har filter. Eftersom hartsen uppstår av bensin så löser inte bensin det här så bra. Det gör däremot etanol.
Därför skulle du kunna göra så här när du har fått igång bilen och börjar använda den dagligen. Köp ett nytt filter, se till att du får med packningar, kopparbrickor till banjoskruvarna. Förvara det lättåtkomligt. Ta för vana att tanka 10 - 15 liter E85 varje gång du tankar fullt med resten bensin. Kör tills du märker att filtret har tätat igen. Jag har haft en 245 -92. Där satt filtret i motorrummet på den vänstra sidan av torpedväggen "över dina ben". Har du otur så sitter filtret under bilen i en speciell rack tillsammans med bränslepumpen. Kolla upp detta i förväg så du vet var filtret sitter.
Du behöver inte oroa dig för motorn och etanol. Den motorn tål mer än 30% etanol. Jag har egen erfarenhet. Du behöver inte göra någon justering eller annat för etanolen. Bara tanka och kör. Låt etanolen tvätta bort hartsbeläggningarna "under kontroll". Annars kommer dom och gör sig påminda när du minst av allt vill ha dom.
Lite överkurs: Hartsbeläggningarna brukar drabba hobbybilar och andra som kanske står avställda längre perioder. Man har även sett ett samband där bränsletankarna har varit av plastmaterial. Och det är alltså ett resultat av bensin. Och lösningsmedlet heter etanol.
Användarvisningsbild
av Frrla
ja ska prova lite etanol när ja fått nytt filter (:-) å de sitter under bilen... (S)

jag va ute och ratta 3-4 mil precis (D) och den felkodar på lamdasonden nu som jag misstänkte ;-// De fula är att den kostar långt mer än jag gav för hela bilen... (HMM)

Men de va väll väntat att ja va tvungen å slanta fram för någonting antar jag :*O/

Måste passa på och tacka er alla för ert tålamod och alla bra råd! Utan er hade jag inte kommit såhär långt (W)
Användarvisningsbild
av lennarte
Frrla skrev:jag gjorde 3ans funktionskontroll nu. och allt fungerade men hörde eller kände inget från kallstartsventilen
Det sitter inte någon kallstartventil på alla modeller. Jag har också en -88B (740, med B234F motorn), den har Ingen kallstartventil.
Frrla skrev:eller så kanske ja har tur för en kompis provkörde lite nu och man hör att det läcker någonstans i avgassystemet om man står utanför :)
Läcker avgasröret före katen så lurar Lambdan boxen som ökar på med bränsle. Det suger in små mängder luft i läckan så boxen tror att motorn "går magert".
Frrla skrev:Skall lamdalampan lysa när man vrider på tändningen? för det gör den inte nu på denna bilen.
På min är inte lampan kopplad. Det saknas den kabeln mellan boxen och h-mätaren.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Frrla
tycker jag ser en 2 stifts kontakt och en ventil med 2 bränsleslangar till som sitter i mitten på insugets nersida (riktad uppåt). inbillar mig att det är en kallstartsventil för den är ganska lik som sitter på mina e-motorer. Spelar kanske inte så stor roll för den startar kall som varm och går fint på tomgång efter 2,5 sekunders gnuggande.

Har lokaliserat en läcka efter lamdasonden ikväll. måste nog fixa läckan i skarven bak först, så man kanske hittar ett eventuellt mindre läckage längre fram sen....

okej. tror inte det har någon större betydelse, var mest fundersam om lampan (:-)
Användarvisningsbild
av Frrla
Nu har jag kört upp mestadels av gamla bränsletill och tankat nytt. Körde inte så långt efter första tankningen förens den började baksmälla i luftburken och gick knappt att köra.

Nollade boxen och den gick bra ett tag. Sen började den jävlas igen men var körbar 10 mil sen gick den bra igen sista 10 milen hem igen. Det regnade kraftigt också. Får fortfarande bara felkoder på lamdasonden. Har inte mätt upp den än. Efter dehär som var i måndags har den gått felfritt igen.

Vad tycker ni man ska göra? Byta tändkablar lock å rotor även fast de knappt är använda men har ett par år på nacken?
Har gått över kontakter och gjort rent mm..
Användarvisningsbild
av lennarte
Frrla skrev:Nu har jag kört upp mestadels av gamla bränsletill och tankat nytt. Körde inte så långt efter första tankningen förens den började baksmälla i luftburken och gick knappt att köra.
Tyder lite på brist på bensin, BTR, bränslefilter, vatten i tanken? Kan vara mycket "gammalt skräp" som flyter runt. Tanka i några liter E85, det "suger upp" e.v vatten. Du kan tanka i 20 -30 % utan att det inverkar på körningen Har du provat att köra utan lambdasonden, (lossat kabeln)?
Kallstartventilen är inget du behöver tänka på på länge än. Den är inte i funktion förrän temperaturen är en bra bit under nollan, har för mig jag läst någonstans -10 °. Tills dess har du säkert fått det andra att fungera :-)-)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Frrla
Okej. Ska fixa nytt bränsle filter innan jag tankar E85. åker i den nu och det regnar. Men går hur bra som helst. matar bra genom växlarna på full gas... Men ska prova ditt förslag och återkommer :)
Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]

Ja det var ju billigare än på Volvo […]