Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eriktobias
tack Gnestakalle.
Du hade alla rätt.
oket bytt, packningar och skit hade rostat fast.
kostade 2600 kr, och nu rullar den igen.
Tack också Rid och ingrsjo för era inlägg.
Klockrent.
Nu har jag lärt mig lite mer om bromsar, men det verkar som att jag måste lära mig lite mer om blinkers också den här sommaren....

B L I N K E R S
Nu strular blinkers höger fram.
Insatsen trillade ur och efter det går blinkers på högvarv och jag bytte glödlampa, så det verkar inte vara det.
När man blinkar åt vänster är det lungt, men när man blinkar åt höger är det fast-blink och sido- och bak-blinkers lyser. Men höger fram är död.
Det ser inte ut som att någon sladd har dragits ur, och vad jag kan se så är alla säkringar hela.

Tips och förslag mottages tacksamt.
Trevlig sommar!

Vad tror ni?
Jag har
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är alldeles säkert jordfel i blinkersen höger fram. Funkar p-ljuset? Det ska jordas (hela insatsen) i karossen bakom strålkastaren i innerskärmen. Om p-ljuset funkar kan det vara en dålig/fel sorts glödlampa. Det är inte ovanligt att nya lampor inte fungerar. Det är väl samma som 740, den övre är p-ljus och varselljus (21/5W tvåpolig) och den nedre är till blinkersen (21 W enpolig)

Mvh
Lennart
av eriktobias
Hej igen!

Tack för ett trevligt forum.

Jag har kollat jordningen, den finns och fungerar.
Jordsladden går till i ett kluster mot innerskärmen.
(Det är den svarta sladden längst ned på bilden.)
Jag särade på jordsladden i en länk, då slocknade P-ljuset ovan.
När jag kopplade den åter så lyser P-ljuset ovan.

Andra fakta:
När jag trycket på varningsblinkers så blinkar alla ljus utom höger fram.
P-ljusen lyser.
Strålkastarna lyser.
"På-med-säkerhetsbältets"-lampan blinkar aningen fortare.

Tacksam för tips.
Må gott och trevlig söndagskväll.
/Tobias
Bilagor
FullSizeRender (1).jpg
FullSizeRender (1).jpg (148.81 KiB) Visad 153 gånger
av rid54
Dubbelkolla att blinkerslampan är hel. Det är inte okänt med lampor som är döda vid uppackning. Om den är hel, försök mäta om det kommer fram blinkström till lampsockeln (sätt på varningsblinkers). Reläfel kan nog uteslutas, då det är samma relä för vänster o höger. Det går fortare när det är för liten blinkström (lampa trasig), det är en avsiktlig funktion för att varna föraren för slocknad lampa. Undersök socklen noga så att den inte är "ärgad" eller smutsig.

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]