Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Förresten, Min nuvarande blockvärmare, kabeln som sitter i den, hur fan får man bort den? Alltså själva kabeln som går in i blocket,

På internet vrekar det ju gå att dra isär dem men inte på min har ryckt och ryckt men den vill inte släppa.. Tänkte om man skulle ta isär kabeln nere vid blocket , och uppe vid Grenledningen så kunnat ta med den till Biltema och prövat om deras värmare passar i mina kontakter....

Förnog måste den gå och få isär? Kablaget.
Det var vanligare förr att kabeln var fast ansluten, men med dom "byggbara" systemen som finns i dag så är det vanligare att man kan plugga ur kablarna och i ditt "önskade" fall bara byta enbart själva värmeelementet. Detta är för att det skall vara byggbart i olika önskade kombinationer.
Kan du lossa kabeln t.ex till kupéuttaget? Om det sitter med en flatstiftkontakt kan det finnas en chans att också värmaren går att lossa. Det brukar vara en C-formad hylsa som omsluter själva kontakten och låser fast den så att den inte skall kunna glappa isär. Kolla om du ser något sådant. Det är inte säkert att detta jag säger här stämmer, men det kan finnas en viss möjlighet.
Här kommer några bilder. Dock väääldigt skitigt men skall motortvättas när det blir varmare..

Här är alltså grenuttaget , ena kabeln går in till kupevärmaruttaget och andra ner till blocket
Bild
Här är Värmaren.
Bild
Värmaren från annan Vinkel.
Bild
Så här ser anslutningen ut.
Bild
Kupevärmaruttaget
Bild

Hur skall man göra nu då är ju stora frågan? Montera en Blockvärmare från Mekonomen för 500 lappen men då det ju med kontakterna det blir säkert fel... Tror ni det finns någon adapter el dylikt, så man får in den i grenkopplingen där. FÖr Jag antar att en ny värmare inte kommer passa mot mina kablar.. Alltså. dra en ny kabel ifrån Grenen ner till Värmaren, men ändå behålla dem andra befintliga kablarna.

Luddigt skrivet men hoppas ni förstår.

Tack än engång:)
Det blöta är nog läkaget från Vattenpumpen samt lite spilld glykol när man missat expansionskärlet :roll:
Blockvärmaren du har är inte delbar. Så köper en ny får du köpa en kabel till den. Och hoppas på att det passar, Du kan dra isär kabeln från intaget vid delningen ( bild 1). Det är "bara" att dra "dra rakt ut". Kanske "lirka" lite i sidled, så ser du hur det ser ut. Det som finns är antingen 3 "flatstift" eller 3 st runda stift, så man ser lätt skillnad på dom. På min 140 satt det en sådan "icke delbar" som jag kapade kabeln på för att göra kopplingen in till kupevärmaren. När den sedan "gick sönder" och jag köpte Biltemas värmare fick jag köpa kabel till ock kapa den också för att få in den i "dosan" jag hade

Mvh
Lennart
Tackar Lennart än engång!

Var och kollade på den och det var som du säger, 3st flatstift. Jag drog isär både till kupevärmaren, och blockvärmaren samt inkommande ledning för att konstatera att det inte var något ärg/ något flatsift som inte såg bra ut Men allt såg ut som nytt.

Så då är det konstaterat att det är en icke delbar. med 3 flatsift.

Blir kanske en http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... DA411525sv Från MEkonomen då,

Men i den är det ju 3 rundstift, hur göra då? Någon slags adapter hittar JAg inte..
"Den som ropar i öknen....." http://www.polarheater.com/product/5/de ... e-delivery

Nu gäller det bara att dina flatstift är vridna åt rätt håll. Dom här i länken ser ut så här: I_I Bara för att j***as (tror jag?) har Volvo placerat stiften så här: --_-- Trots att det är Calix som har tillverkat delarna på Volvos beställning. Men vi hoppas på det bästa! :roll: :roll: :roll:
Rådlös skrev:"Den som ropar i öknen....." http://www.polarheater.com/product/5/de ... e-delivery

Nu gäller det bara att dina flatstift är vridna åt rätt håll. Dom här i länken ser ut så här: I_I Bara för att j***as (tror jag?) har Volvo placerat stiften så här: --_-- Trots att det är Calix som har tillverkat delarna på Volvos beställning. Men vi hoppas på det bästa! :roll: :roll: :roll:
Vill börja med att Tacka för svaren! Mycket uppskattande!

Dessvärre ser stiften ut så här på min | | | men det mittersta längre ner..

Dock var det ju fan nästan rätt alltså... Surt :(

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]