Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Frrla skrev:Ja har känt på axeln till fördelaren och man vrider den lätt halva vägen med fingrarna (utan rotor på).
Antar att fjädrarna är slut då?
Ska beställa nya på måndag.

Har fö tankat v-power och blyersättning (halva tanken) och det blev lite bättre.
jag har aldrig testat att vrida på axeln utan rotor.
känner du nått motstånd när du vrider på axeln i början?.

gubbstrutt.
Användarvisningsbild
av Frrla
den känns glapp första milimetern faktiskt. sen går den väldigt lätt 1/4 tills man får ta i lite mer och då kommer man som sagt drygt halvvägs.
Använder bilen dagligen nu, och kör man försiktigt så går det ju bra... :)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Frrla skrev:den känns glapp första milimetern faktiskt. sen går den väldigt lätt 1/4 tills man får ta i lite mer och då kommer man som sagt drygt halvvägs.
Använder bilen dagligen nu, och kör man försiktigt så går det ju bra... :)
om det var jag skulle ja testa nya fjädrar kan ju inte garantera att det blir bra för dig men spikningar är döden för maskin så vad har du att förlora.
vad som är lätt eller inte är en subjektiv fråga som jag inte kan svara på så här.
om det var glappt först eller inte testade jag aldrig vad jag minns.

Med vänlig hälsning gubbstrutt.
Användarvisningsbild
av Frrla
Ja spikningar tar ju ganska bra på kolvarna. å de vill jag inte hålla på med igen, då jag just nu helrennoverar gle-motorn efter den gick het..
ja jag skall lös med fördelaren sen och byta dem + kolla så allt annat med den är ok. annars kanske jag lagrar om den eller skaffar en annan... då kan man ju ta och byta fjädrarna i den "nya" ist...
Användarvisningsbild
av Frrla
Nu har jag sökt av hela Jämtland och Ånge. Ingen ÅF har fjädrar, så tar fördelaren från GLE-n så länge och får väll skruva sönder den andra när den är ute.... lutar å att man får köpa en ny på skroten.

kännde på den som satt i gle-n och den går att vrida den också. men den glappar inte i början och bilen gick ju bra med den, så får väll se hur det blir med den på glt-n..

UPDATE: ja fick ju till bytet på en gång, å den går ju som ett skott nu utan problem... :)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
du har mejl eller om det va pm grabben.
håll inte på o tratta i nå e85 kan riva loss lort i systemet hände mig hade tanka i 25lit e85 å hade 25lit soppa körde runt med detta ett tag det fick ja ångra tur att det var en bil (140) med fugge .
e85 änvänder jag om co skulle va lite hög på bes och man tycker det funkar bra ändå.
fick i genom en 240 nyss b23a motor det var väl mellan 15-20 lit soppa ca i hällde i fem lit e85
sjönk från 6.5 till 2.4 co sen ut köra ur soppan (ej soppa torsk) fort som attan sen i med en hel tank ny soppa för att spä ut.
detta var som sagt en förgasar bil vet inte hur en bil med sprut reagerar på tokket.
sen har jag hört att e85 är torrare än bensin å det kan inte va bra nå längre stund.
för kännedom har vi redan etanol i soppan direkt från pumpen har hört 5%
sist.

Med vänlig hälsning gubbstrutt.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Gubbstrutt:
Du har lite erfarenhet av E85, även om det inte blir riktigt rätt.
Om man vill blandtanka en förgasarbil så anses det att en förgasare som inte är konverterad på något sätt, klarar att hålla en godtagbar bränsleluftblandning med 12 - 15% etanol. Skall man ha mer inblandning krävs det åtgärder av något slag. I USA säljs det fabriksinställda nya förgasare för E85. Men det är då bara till äldre jänkebilar. Dessutom dyrt.

En insprutningsmotor klarar minst 30% etanol i bränslet. (Det finns något skamligt undantag. Faktiskt en Volvo V/S 40 med 1,8 Mitsubishimotorn :shock: ) Styrdatorn, ECU'n skall ju klara att reglera blandningen över ett brett spann. Där passar etanolen in. Många bilar och bilmodeller klarar högre inblandning med etanol utan krav på någon åtgärd. En handfull modeller klarar fullt ut att gå på enbart E85 utan något behov på konvertering. Några åttiotals VW, någon jämnårig Opel samt någon Renault. Där är ECU'n så generöst inställd att den klarar 100% E85.

Jag hade tidigare en Volvo 245 -92. Den körde jag blandtankat och okonverterat med 30% etanol i över 5 000 mil eller om man så vill över 5 år. Helt problemfritt. Efter mig fortsatte den bilen att gå nära 3 000 mil till blantankat utan problem. Det var rosten som tog den till slut.

Du säger att etanol är torrt. Även bensin är väldigt torrt. Det innehåller inte någon olja eller fett alls. Häll ut lite bensin på handen så får du känna på torrhet. Om man pratar om olika material i samband med etanol, så finns det ett uttryck: Allt som tål bensin, tål också etanol.
Det är ju faktiskt så här också att det finns människor som dricker etanol. Dagligen. Flera av dom blir förvånansvärt gamla. Den som tar sig för att dricka bensin, gör det bara en (1) gång. Vederbörande gör inte så mycket mer i sitt liv.

Etanol och bensin har lite olika lösande egenskaper. Bensin löser olja och fett. Etanol gör inte det på samma sätt. Det blandar sig motvilligt med vanlig motorolja. Skulle man köra en tvåtaktsmotor på etanol så krävs det speciell olja. Den finns men kanske inte överallt. Däremot löser etanol sot- och andra koksrester tämligen effektivt, som du mycket riktigt konstaterar. En av fördelarna med etanol är att det knappast bildas några nya sotrester vid förbränning.
av rid54
"Fjädrarna i fördelaren"...
Centrifugalregulatorn har två fjädrar normalt. Den ena är lite klenare och är oftast i spänn direkt när vikterna börjar kasta ut, den andra är hårdare och har lite "dödgång" innan den börjar hålla emot. Om den klena är "trött" blir det för stor tändförställning redan från låga varv och det är hopplöst att få slut på spikandet om man vill ha bilen att fungera normalt (det går ju att ställa ned grundläget, men det lirar inte bra vid normal körning).

Fjädrarna är nog inte hyllvara längre... Troligen kan man fixa nåt som funkar om man får tag i en fjädersats och vill hålla på en stund med metallslöjd; helt exakt blir det nog inte, men kan säkert bli bättre. Man måste också kolla att den övre delen av fördelaraxeln kan röra sig helt lätt i den undre. I och med att många helt glömmer att smörja fördelaren, så finns det fördelare där centrifugalregulatorn inte funkar alls eftersom de två delarna har kärvat ihop helt pga smörjbrist. Sen finns förstås elektroniska fördelare med automatik för tändkurvan... dyrt men troligen bästa lösningen på nåt som man vill ha kvar länge som åkdon.
av ingesjo
Hmmm Sprit i tanken kan nog ställa till en hel del . Finns en del med bittra erfarenheter exempelvis insprutare som stått ett tag med E85.. inte ovanligt att spridarna sätter sig. Man måste nog hall koll på grejerna och inte tro att det bara e o tanka E85 om bilen inte ursprungligen är byggd för det. Många gummisorter som funkar bra med bensin funkar inte alls med E85

som Shogun skrev. Dom där fälgarna ä[…]

3G släcks

Nu har jag fått info i appen, bilen fick ny […]

Motorfästen XC60 -17

Det är iofs hål rakt igenom från […]

På min 2,4D -2008 hade låsringen som h[…]