Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Hmm, jag hade tydligen fel uppfattning här, sorry. Men rotationsriktningen är nog rätt... :???:
Användarvisningsbild
av Hilmer
Darklady skrev:Kan jag byta mot en med 1 uttag? Fundersam. :oops:
Det går alldeles utmärkt så länge du ser till att plugga det uttaget som blir över på förgasaren.
Darklady skrev:Går rotorn motsols då? :oops:
Rotorn går medsols.
Användarvisningsbild
av lennarte
Darklady skrev:Medsols OK- då sänks förtändningen vid gaspådrag. ?:-/
Just det. Det skrev jag ju tidigare. På tomgång har du högt vakuum (därför ska du inte ha slangen kopplad när "kollar" tändningen), när varvtalet sedan ökar när du börjar köra minskar vakumet och tändningen sänks, men det ökar förtändningen med motorvarvet med hjälp av centrifugal vikterna. När du ligger på jämn hastighet vid typ 2000 varv har du förtändning med hjälp av både vikterna och vakuum, när du då "gasar på" mera försvinner vakuumet i förgasaren och tändningen sänks för att förhindra spikningar. När du uppnår den nya farten blir det "vakuum igen och förtändningen ökar och det är jämnvikt igen. Den andra halvan av dosan har jag inte full koll på, men den finns bara på "avgasrenade" motorer i avgasreningens början, den ligger som ett "mothåll" och jämnar ut rörelserna. Men har man inte alla delarna (typ backventilen) är det kanske bättre att göra som rid54 skrev och plugga oanvända hål. Tänk bara på att den slangen du använder ska kopplas in i i anslutning till gasspjället.

Mvh
Lennart
av rid54
Jag vill gärna förstärka lennarte's välformulerade kommentar (och göra bot o bättring för mina tidigare inlägg med fel i). Du bör kunna bestämma rortorns riktning genom att ta av locket och dra runt motorn (MOTORN går medurs sett framifrån...). Då ser du hur rotorn går. Tänk sedan hur vakuumklockan agerar mot brytarplattan... Om vakuumklockan drar brytarplattan (eller motsvarande anordning...) i samma riktning som rotorn går, så sänks tändningen, om den drar åt motsatt håll höjs tändningen. Du kan nog, kanske, genom att "suga i slangarna" se vad som händer. Det viktiga är att du får vakuum till den anslutning som kan HÖJA tändningen. Som lennarte nämner, så ska stort undertryck ("vakuum") skapa hög (tidig) tändning, medan "höjningen ska minska" när man ger mycket gas (insugsundertrycket minskar). Om du inte är säker på att du kan få slangarna rätt, så koppla INTE in den del av vakuumklockan som ger sänkning av tändningen (motverkar höjning). Det ger i värsta fall usel bränsleekonomi och onödigt varm motor.

Teorin är att mager blandning (som vid lite gas i marschfart) brinner lite långsammare än fet blandning (som vid pådrag - acceleration) och för ett visst givet varvtal måste tändningen sänkas när man gasar på. Detta åstadkoms genom att insugsvakuum försvagas. Den funktionen finns inbyggd i systemet med enkla vakuumklockor. Den sänkande funktionen i dubbelsidiga klockor kan (sannolikt) användas på olika sätt, men är inte avgörande om den inte skulle vara inkopplad. Notera att all inställning av tändningen med motorn igång brukar vara definierad med vakuum bortkopplat, som nämns av lennarte. Har man problem med spikning måste man komma ihåg att fjädrarna till centrifugalregulatorn har en tendens att tröttna, så det är inte säkert att det är ett vakuumproblem...
Användarvisningsbild
av lennarte
Det finns ett beprövat sätt att kolla vilket håll fördelaren roterar. Om man vrider i rotorn försiktigt så kan man vrida den lite åt ett håll (det håll som centrifugal vikterna drar). Det håll du kan röra rotorn, det hållet "snurrar" axeln. Tänk bara på att den ska gå tillbaka när du släpper den, och den ska inte kännas "sladdrig och diffus" utan fast och gå tillbaka till samma ställe varje gång.

Mvh
Lennart
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]