Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror ingen har ifrågasatt att det går att köra på den. Problemet kan bli i startögonblicket om det är kallt.
Amarace skrev: Och vanlig motorvärmare har ju ingen betydelse då oljan i tråget likväl är kall.
Om du värmer upp motorblocket från -20° till 0°så tror jag inte att oljan är helt oberörd, sedan blir oljan fortare varm om blocket är det. Det kyler det inte lika mycket om man har kvar plastskyddet under motorn. Det är en ganska förbisedd detalj som är ganska viktig. Och det märks ganska tydligt att motorn snurrar betydligt "trögare" vid -10° om jag glömt sätta i motorvärmaren, och det beror inte på att vattnet är kallt

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Allinug skrev:
lennarte skrev: /.../
Jag kör (numera) Mobil 2000X 10W40 semisyntetisk på i mina motorer av 2 anledningar, Min 4-t utombordare ska ha det, frugans VW koksade igen så oljetrcket försvann på Mobil 1 Helsyntet och min Volvo mår väl av det. Även min gräsklippare går på samma olja :wink:
Det blev ju fyra anledningar! :-)-)
Anledningarna är fortfarande dom 2 första. Volvon "bara" hänger på och gräsklipparen kom jag på i sista stund :lol:

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av SvenB
Andra säger att kontaktvärmarna bara är skit. De gör ingen nytta alls. Volvo hade ju det som tillbehör tidigare, men övergav dom till förmån för insticksvärmare.
av osla
Frrla skrev:okej. men de sitter klistrade på tråget rakt underifrån.. ska be någon av dem stoppa in en oljetempgivare nästa gång de är dags för oljebyte..
var inte menat till dig. att sätta en sån där på tråget måste vara ganska bra, nog blir oljan varmare med en sån, men att sätta blockvärmarna som används i nya bilar, kanske dom kan kallas kontaktvärmare? är totalt odugliga, går kanske an på en alu motor men inte i gjutjärn
Varför köper man överhuvudtaget 15w40 idag? 10w40 är ju inte nå dyrare och måste väll vara bättre i alla lägen

det bästa vore väll om man körde med 0w40 på vintern
för de spelar väl ingen roll om det är 0.5.10.15 eller 20w40 bara det är 40 olja så har den väl samma viskositet vid varm olja(100c?)

Många som rekomenderar att man tex. ska byta 10w40 mot 15w40 om man har problem med lågt oljetryck för den oljan är tjockare, men den är väl lika tunn vid arbetstemperatur

och visst funkar nog 15w40 på vintern så länge det inte blir under -20 men det sliter onödigt hårt på motorn, bättre du tömmer ut och byter till nå tunnare, tappa ut i ett rent kärl så kan du byta tillbaka till 15w40 om du inte vill slänga de.

mvh
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]