Moderator: Moderatorer
Amarace skrev: Och vanlig motorvärmare har ju ingen betydelse då oljan i tråget likväl är kall.Om du värmer upp motorblocket från -20° till 0°så tror jag inte att oljan är helt oberörd, sedan blir oljan fortare varm om blocket är det. Det kyler det inte lika mycket om man har kvar plastskyddet under motorn. Det är en ganska förbisedd detalj som är ganska viktig. Och det märks ganska tydligt att motorn snurrar betydligt "trögare" vid -10° om jag glömt sätta i motorvärmaren, och det beror inte på att vattnet är kallt
Allinug skrev:Anledningarna är fortfarande dom 2 första. Volvon "bara" hänger på och gräsklipparen kom jag på i sista stund :lol:lennarte skrev: /.../Det blev ju fyra anledningar!
Jag kör (numera) Mobil 2000X 10W40 semisyntetisk på i mina motorer av 2 anledningar, Min 4-t utombordare ska ha det, frugans VW koksade igen så oljetrcket försvann på Mobil 1 Helsyntet och min Volvo mår väl av det. Även min gräsklippare går på samma olja![]()
-)
Frrla skrev:okej. men de sitter klistrade på tråget rakt underifrån.. ska be någon av dem stoppa in en oljetempgivare nästa gång de är dags för oljebyte..var inte menat till dig. att sätta en sån där på tråget måste vara ganska bra, nog blir oljan varmare med en sån, men att sätta blockvärmarna som används i nya bilar, kanske dom kan kallas kontaktvärmare? är totalt odugliga, går kanske an på en alu motor men inte i gjutjärn