- sön 02 aug 2015, 21:56
#993820
Hej allihop!
Har en gammal 245 med B230K motor som kört runt 382000km. Tänkte testa kompressionen på den och fik fölgande resultat (i psi)
Torr Våt
1 213 250
2 220 257
3 220 265
4 210 225
Minimumsvärdet lär vara 130 psi (9 bar) och har läst mig fram till at kompressionen typisk ligger mellan 130-160 psi. På volvoclub.co.uk står följande:
"When the compression is found to be too high in one or more cylinders, this would be an indication of excessive carbon buildup in the engine. It can only be corrected by performing a chemical de-carbonizing process on the engine or by removing the cylinder head(s) and physically removing the carbon that is attached to the cylinder portion of the head(s) and the tops of the pistons."
Någon som ved om detta är något jeg behöver bekymra mig om och vad kan det ha av konsekvenser?
Hälsningar
Lasse
Har en gammal 245 med B230K motor som kört runt 382000km. Tänkte testa kompressionen på den och fik fölgande resultat (i psi)
Torr Våt
1 213 250
2 220 257
3 220 265
4 210 225
Minimumsvärdet lär vara 130 psi (9 bar) och har läst mig fram till at kompressionen typisk ligger mellan 130-160 psi. På volvoclub.co.uk står följande:
"When the compression is found to be too high in one or more cylinders, this would be an indication of excessive carbon buildup in the engine. It can only be corrected by performing a chemical de-carbonizing process on the engine or by removing the cylinder head(s) and physically removing the carbon that is attached to the cylinder portion of the head(s) and the tops of the pistons."
Någon som ved om detta är något jeg behöver bekymra mig om och vad kan det ha av konsekvenser?
Hälsningar
Lasse