Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrgurkan15
Tjena! Har en b230e i min 244 och den börja dra mer o mer bensin tycker jag. När jag tankar för 100 kr tar jag mig ungefär 8 mil. Är det mycket eller lite? Kan de vara så att bränsle filtret är lite tätt? För på E sprutet är det som tvärtom. Ju lägre bränsle tryck ju mer kommer motorn få. Ha nån tips?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Låter inte så uppseendeväckande men det som spelar in är ju om du kör mycket landsväg, mycket i tätort eller blandat. Hur länge sen är det du gjorde service på bilen?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Frrla
Kör du tanken tom varje gång? Isf har du säkert dödat tankpumpen..
Om det ger följden till mer bränsleåtgång kan jag inte säga säkert. Men skulle tro att man automatiskt måste gasa mer för samma effekt som ger sämre gång och inneffektivare förbränning pga ojämnt tryck i systemet.
Användarvisningsbild
av Hilmer
8mil på en hundralapp låter mer än bra vill jag påstå!
Att köra olika långt på en hundring är ingen konst med k-jet, beror mycket på körstilen man ligger inne med för stunden.
Om man nu märker av en stor förändring i förbrukningen bör man ju kontrollera bränslefilter, tänddelar, kontrollera CO-halt och tändinställning.
Leta också efter tjuvluft bland slangar och spridare.
av bönan
Låter ganska normalt tycker jag. Min drar 0.82-0.85 liter/mil på landsväg, B230A och fyrväxlad.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
100 spänn får du inte mycket soppa för. och ju fler miljöpartister det blir ju mindre soppa blir det :) .
Kolla även om bromsar ligger på lite och däck tryck kan göra litet på förbrukningen.
Jag tycker inte heller det låter som nån direkt hög förbrukning utan rätt normalt.
Användarvisningsbild
av Frrla
Åkte 40 mil på 2 dagar nu med lös bakaxel, mestadels långkörning med 5-6 stopp och några av milen gick långsamt. Sörpla i sig 32 liter "bara".
B23e motorn har också lite annorlunda tändsystem, så dom ska nog ha lite mer än 230ins elhärva tillåter i friskt skick.
Trasig taklucka

Jag skulle låta det vara och satsa pengarna […]

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]